Kobling av STC1000 - er dette ok?

Hei!

Jeg fikk i dag en STC1000 tilsendt fra ebay. Jeg antar at koblingsskjemaet på baksiden av den er riktig? Jeg tenker da å gjøre følgende kobling:
Port 1+2: Strømledning
Port 3+4: Sensor
Port 5+6: Kobler til en stikkontakt, der jeg igjen kobler til en lyspære som jeg setter nederst i kjøleskapet
Port 7+8: Kobler til en stikkontakt, der jeg kobler inn selve kjøleskapet

Gjør dere noe ifht jording...?

Min tanke er da å sette temp til 18 grader. Ved for høy temperatur får kjøleskapet strøm og slår seg dermed på. Ved for lav temperatur slår kjøleskapet seg av, og lyspæra på. Lyspæra tenker jeg å få lagt i en blikkboks, slik at brygget ikke skades av lys. (noen som har forslag til en patent her, med utstyr fra CO eller Biltema?).

Hvordan synes dere dette høres ut?
 
Gjør du det på denne måten vil du nok bli skuffet, det vil ikke funke. Port 5+6 og 7+8 bryter bare ene lederen. Du må koble det slik at ene lederen har spenning hele tiden, og den andre går gjennom de respektive portene. Det finnes tegninger til det en plass her på forumet, så det er bare å lete. Eller er du heldig kommer noen med en link til den. Jeg er selv ikke flink til å lete her inne... lykke til :)
 
Takker! Miguel, noen tips om hvor man kan finne et slik varmebelte (litt usikker på hva det er)?

Ellers så jo løsningen til Kbrygg meget interessant ut. Har denne såpass god termostat at det holder å bruke den i f.eks et avslått kjøleskap? Da kan den jo brukes uten STC1000? Alternativt antar jeg at den kan brukes som varmekilden til STC1000, og stikkontakten til kjøleskapet som kjøleelement?

Et annet spm; jeg har et veldig lite kjøleskap, der det akkurat er plass til gjæringsbøtten. Det skapes ikke så mye CO2 at det kan bli problemer mtp det lave volumet i kjøleskapet, eller...?

PS, Guttorm! Det største problemet er vel å spise opp fiskebolleboksen først;-)
 
Du svimer nok ikke av når du åpner døra. Hvis det er trangt om plassen til gjærlåsen kan du varme den opp oppe og nede og bøye den slik at det som holder på vannet ligger horisontalt, mens hatten fortstatt står opp.

Beer wine Heating belt eller noe, på ebay. Får ikke tak i linken.
 
Hei. Tenkte selv på en STC-1000 til å styre kjøleskapet ved gjæring og Cold Crash. Fikk en advarsel fra en elektrikker kompis at jeg ikke måtte bruke el utstyr som ikke er CE- godkjent (CE merket).
Hva tenker dere andre om det?
 
Hei. Tenkte selv på en STC-1000 til å styre kjøleskapet ved gjæring og Cold Crash. Fikk en advarsel fra en elektrikker kompis at jeg ikke måtte bruke el utstyr som ikke er CE- godkjent (CE merket).
Hva tenker dere andre om det?
Tenker han har rett; og at skal vi være helt på den sikre siden så har vi nesten problemer selv om vi kjøper en haug CE merkede deler og skrur sammen siden vi da selv er produsent av det ferdige produktet og skulle i teorien utarbeidet samsvarserklæring.

Så hva gjør vi? Litt sånn kardemommelov tenker eg, gjør ingenting som er hårreisende, bruker kvalitetskomponenter på alt som er i nærheten av nettspenning og tar en "spansk en" på 24v eller mindre.

I STC-1000 sitt tilfelle betyr dette at relèene nettspenninga går innom er merket med Recognized Component Mark, som eg må anta at dei faktisk er i stand til å switche 10A/275V som er påtrykt. (Kanskje det til og med finnes et UL godkjent OEM produkt av STC-1000?).

Men brenner kåken ned pga bryggeriet har vel muligens forsikringselskapet anledning til å kjøre regress, men om det skjer i praksis håper eg vel eg aldri finner ut av. Mener eg har lest en rekke eksempler for avkortninger ifbm oppgjør og grov uaktsomhet og at det varierte 10-30%, fant bare en referanse i farten.
 
Genialt! Takker! Hvor mange meter ville du kjøpt for å holde kontroll på en 25 liters dunk i et kjøleskap på 88x50x55cm? 1, 2 eller 5?
 
Hvis man er opptatt av at varmekilde skal være CE-merka, så kan du gå for denne: http://www.clasohlson.com/no/FrostG...471000?userSelection=B2C&rememberCookie=false

Koster en del mer enn det fra ebay, men altså CE godkjent. Jeg kjører et sånt på 2m (20W) på et 140 høyt kjøleskap i kjeller som holder ca. 10-15gr. på vinteren, og det klarer fint å holde temp på 20gr relativt stabilt. Med STC innstilt på +/-0.3 før den slår inn, så holder 20W god kontroll på min 25/30-liter. Surrer kabelen rundt karet.
 
Da ble det en CE-godkjent UT 200-2 fra Bryggselv på Hasle. Synes å virke fint til kjøleskapet :)
Takk for alle svar.
 
Skal lage kjøleskap med stc-1000 nå men ser for meg at når kjølingen blir slått av med termostaten vil temperaturen fortsette å falle en stund slik at varmen blir koblet inn. Motsatt vei er det vel litt enklere siden man kan benytte svak varmekilde som når grensetemperaturen langsomt.
Ser for meg at temp. føleren bør være i luft eller muligens litt isolert, men ikke i mye vann siden det reagerer så sakte. Har disse stc-1000 virkelig et intervall mellom kjøl og varm på 0,3grader er det vel best å bare bruke en av funksjonene alt etter hvilken temp man skal ha i forhold til utaforskapet tempen.
 
Skal lage kjøleskap med stc-1000 nå men ser for meg at når kjølingen blir slått av med termostaten vil temperaturen fortsette å falle en stund slik at varmen blir koblet inn. Motsatt vei er det vel litt enklere siden man kan benytte svak varmekilde som når grensetemperaturen langsomt.
Ser for meg at temp. føleren bør være i luft eller muligens litt isolert, men ikke i mye vann siden det reagerer så sakte. Har disse stc-1000 virkelig et intervall mellom kjøl og varm på 0,3grader er det vel best å bare bruke en av funksjonene alt etter hvilken temp man skal ha i forhold til utaforskapet tempen.
0.3°C er minste intervall, kan stilles til 10°C, default er 0.5°C tror jeg. Det at tempen fortsetter å falle er bare et problem hvis tempsensor ligger i vann/vørter. Det er mer nøyaktig med måling i vørter, men det vil kanskje kreve en ordentlig PID.
 
Tilbake
Topp