Koblingsskjema Auber PID

Jeg har brukt sikringer fra Biltema på belastninger opp til maks 10A
Dvs. Jeg brukte sikringer derfra på større strømstyrker også, men måtte slutte med det da det nesten ble brann en gang
 
Det er begrenset hvor gode tegninger du greier å finne i løpet av 30 sekunder, så prinsippene må du ta for det de er. Legg merke til at det er en sikring på 220V inn også, men det er bare kjekt å ha muligens
 
Har ikke tenkt å gå over 10A på dette anlegget. Planlegger et større skap som både skal ha en 12v Auberins og 12v Arduino. All styring og logging blir 12v og det er da bare SSR'en og 12v akkumulatoren som er i kontakt med 220v
Det blir 10A sikring også der.
 
Det er begrenset hvor gode tegninger du greier å finne i løpet av 30 sekunder...
Det var ikke kritikk, bare en observasjon :)
Jeg ønsker å kunne kjøre varme uten at pumpen går. Dersom jeg utelukkende skulle ha brukt den til RIMS, er det derimot en god ide.
 
På metalldelen av slike glassikringer kan du lese om det er en treg eller kvikk sikring. På en treg 10A sikring, skal du kunne lese T 10A. Står det bare 10A er det en kvikk sikring - og da kjøper du en slik. Det kan være nødvendig med et kraftig forstørrelsesglass - det er nødvendigvis svært liten skrift på disse små sikringene.
 
Dersom du tar en ledning fra 230V som ikke har "bryter" og kobler den på "1" på SSR så er du der. SSR er en "bryter" mellom tilkobling 1 og 2 og det er denne som bestemmer om elementet får strøm eller ikke.
 
Her er Auberins SYL-2352
Vis vedlegget 20223
Veldig fint oppsett! Men hvorfor egen bryter til SSR?
En ting til, jeg hadde jo tenkt å koble elementet rett inn, men ser at du har lagt opp til et støpsel ut. Dette virker jo mye lurere siden man da kan koble til andre elementer ved behov. Bruker du da en standard kontakt/støpsel eller kan man f.eks bruke IEC kontakter?
 
Det var da veldig raskt det gikk før du ble en halvstudert røver da, Sturla;)
 
Først: Du bør ha jord ut på din tegning...
Jeg har tidligere laget en STC med IEC kontakt og innebygget sikring.
https://forum.norbrygg.no/threads/stc-1000-med-sikring-og-bryter.28053/
På denne har jeg en vanlig kontakt siden varmeelementet til RIMS'en (+ kokeplaten dersom jeg lager en liten batch) har vanlig stikk.
Fordelen med å kunne slå av SSR'en er at du da kan stille inn alle PID verdier uten at elementet slår seg på. Det er også en failsafe dersom noe skulle skje med stuck mash når jeg bruker RIMS'en ol.
Jeg er mer usikker på alarmen. Synes alarmen på Sestos'en er kronglete å stille inn, og displayet flasher når alarmen går, noe jeg ikke liker. Dersom du skal koble til alarm, må du ha bryter for å slå den av... Du kan koble alarm som jeg hadde på en av mine tidligere skisser, eller du kan koble en 9v-12v sløyfe innom punktene. Du slipper da brytere og alarmer for 220v
ImageUploadedByTapatalk1440496945.334916.jpg
 
Først: Du bør ha jord ut på din tegning...
Jeg har tidligere laget en STC med IEC kontakt og innebygget sikring.
https://forum.norbrygg.no/threads/stc-1000-med-sikring-og-bryter.28053/
På denne har jeg en vanlig kontakt siden varmeelementet til RIMS'en (+ kokeplaten dersom jeg lager en liten batch) har vanlig stikk.
Fordelen med å kunne slå av SSR'en er at du da kan stille inn alle PID verdier uten at elementet slår seg på. Det er også en failsafe dersom noe skulle skje med stuck mash når jeg bruker RIMS'en ol.
Jeg er mer usikker på alarmen. Synes alarmen på Sestos'en er kronglete å stille inn, og displayet flasher når alarmen går, noe jeg ikke liker. Dersom du skal koble til alarm, må du ha bryter for å slå den av... Du kan koble alarm som jeg hadde på en av mine tidligere skisser, eller du kan koble en 9v-12v sløyfe innom punktene. Du slipper da brytere og alarmer for 220v
Vis vedlegget 20235
Du er et oppkomme av gode råd!
Jord ut skal selvfølgelig på plass, men ble så kronglete på tegningen.
Men lurer på en ting til. Selve elementet mitt er festet i et HERMS-beholder laget av ahrdplast, altså ingen metallsike deler utenom coilen og kontaktene. Bør jeg uansett bruke jordet ledning? Eller kan jeg f.eks. montere på en ledning med Eurokontakt?
 
Tilbake
Topp