Koblingsskjema Auber PID

Eurokontakt er ikke godkjent for denne typen spenning. Du bør bruke jord, men Det nytter jo ikke å skru den i plast :)
 
Først: Du bør ha jord ut på din tegning...
Jeg har tidligere laget en STC med IEC kontakt og innebygget sikring.
https://forum.norbrygg.no/threads/stc-1000-med-sikring-og-bryter.28053/
På denne har jeg en vanlig kontakt siden varmeelementet til RIMS'en (+ kokeplaten dersom jeg lager en liten batch) har vanlig stikk.
Fordelen med å kunne slå av SSR'en er at du da kan stille inn alle PID verdier uten at elementet slår seg på. Det er også en failsafe dersom noe skulle skje med stuck mash når jeg bruker RIMS'en ol.
Jeg er mer usikker på alarmen. Synes alarmen på Sestos'en er kronglete å stille inn, og displayet flasher når alarmen går, noe jeg ikke liker. Dersom du skal koble til alarm, må du ha bryter for å slå den av... Du kan koble alarm som jeg hadde på en av mine tidligere skisser, eller du kan koble en 9v-12v sløyfe innom punktene. Du slipper da brytere og alarmer for 220v
Vis vedlegget 20235


må man ha det som ser ut som et potmeter før 220v ut???
 
Jeg har brukt sikringer fra Biltema på belastninger opp til maks 10A
Dvs. Jeg brukte sikringer derfra på større strømstyrker også, men måtte slutte med det da det nesten ble brann en gang
Jeg har helt sluttet å bruke sikringer fra Biltema fordi jeg ikke finner spesifikasjoner på disse
 
Det er viktig å bruke komponenter som er spesifisert til den spenning og strømstyrke som du har beregnet skal gå i kretsen. Samt få konstruksjonen godkjent dersom det er fastinstallasjon.

Hvis ikke vil kanskje forsikringsselskapet avkorte erstatningen ved en eventuell brann, samt at dette ikke er noe hyggelig å oppleve uansett
Helt enig! Men hva gjør jeg da når jeg vil koble en jordet ledning til mitt 2-pols element montert i en plastbeholder? Et eller annet sted må jeg jo feste jordingsledningen?
 
Helt enig! Men hva gjør jeg da når jeg vil koble en jordet ledning til mitt 2-pols element montert i en plastbeholder? Et eller annet sted må jeg jo feste jordingsledningen?

Du trenger ikke jord.

Jord er for å sørge for at evt overledninger (fase mot strømførende chassis f.eks) blir ledet ned mot jord, og ikke via deg til jord, hvis du tar på det og har en god forbindelse mot jord slik at strømmen ville brukt deg som snarvei.

Hadde du hatt stålkjele ville du jordet denne. Plast er ikke strømførende. Skjer noe med selve elementet skal sikringen din gå.

Evt så stikker du en bolt inn i dunken og jorder denne. For at dette skal være nødvendig så må du stå på noe som går ned mot jord og stikke hele armen nedi, men som sagt så skal sikringen din slå ut lenge før dette.
 
Sist redigert:
Elementer skal jordes, alltid! Vørter leder strøm så hvis det skjer noe med elementet ,f.eks. kortslutning mellom selve elementet og kappen, så kan strømmen ta veien gjennom kroppen til jord hvis du stikker hånda nedi. Potensielt dødelig!

Lag en ring av en stiv kobbertråd, ev. avisoler en lengde av jordledningen og legg denne rundt elementet på yttersiden før du stikker det gjennom veggen på boksen.

Det er kun greit å droppe jord hvis elementet er dobbelisolert, og det er det ikke.
 
Elementer skal jordes, alltid! Vørter leder strøm så hvis det skjer noe med elementet ,f.eks. kortslutning mellom selve elementet og kappen, så kan strømmen ta veien gjennom kroppen til jord hvis du stikker hånda nedi. Potensielt dødelig!

Lag en ring av en stiv kobbertråd, ev. avisoler en lengde av jordledningen og legg denne rundt elementet på yttersiden før du stikker det gjennom veggen på boksen.

Det er kun greit å droppe jord hvis elementet er dobbelisolert, og det er det ikke.
Så en jordfeilautomat holder ikke? Den senser jo 30mA "manko" mellom lederne.
 
Nå ser jeg at jordfeilautomat ikke var planen til TS som jeg trodde.

Men du har vel rett uansett. Mine jordfeilautomater har jeg fått bruk for to ganger og de gjorde jobben.
 
Tilbake
Topp