Koke i 2 omganger

franknh

Norbrygg-medlem
Jeg tenker å utnytte bryggedagen/meskekapasiteten og i den forbindelse tenker jeg å splitte batchen.
D.v.s. at jeg har plass til å meske dobbelt, men har ikke plass til å koke dobbel batch.

Hvis jeg etter ent mesking satte av X antall liter i eget karr, for så å skylle det som er igjen i meske karret som da gir samme mengde som jeg satte av.
Vil disse 2 meskene være lik eller må jeg ha ett karr som kan klare hele batchen for å få alt blandet?

Frank H.
 
Jeg tenker å utnytte bryggedagen/meskekapasiteten og i den forbindelse tenker jeg å splitte batchen.
D.v.s. at jeg har plass til å meske dobbelt, men har ikke plass til å koke dobbel batch.

Hvis jeg etter ent mesking satte av X antall liter i eget karr, for så å skylle det som er igjen i meske karret som da gir samme mengde som jeg satte av.
Vil disse 2 meskene være lik eller må jeg ha ett karr som kan klare hele batchen for å få alt blandet?

Frank H.
Nei, utbyttet fra skyllingen (andre avrenning) vil være mye lavere (tynnere vørter). Jeg ville fordelt halvparten av stamvørteren (første avrenning) i hhv. kokekjelen og det andre karet, og det samme med skyllingen.

Jeg har da forutsatt at du har tenkt å lage et lik(nende) øl i andre koking. Noen velger med hensikt å bruke andre avrenning får å lage et annet, svakere øl, kalt partigyle.
 
Tilbake
Topp