kokeplate 1500 watt

Da vil jeg ihvertfall anbefale en eller flere grilltennere samtidig.. 1500w høres lite ut
 
Du bruker sikkert oppmot, om ikke mer enn 1,5 time for å få kok. Hvis du har en vannkoker så kan du jo varme i allefall deler  av vannet i den før du hiver det i kjelen.
 
caap86 skrev:
Du bruker sikkert oppmot, om ikke mer enn 1,5 time for å få kok. Hvis du har en vannkoker så kan du jo varme i allefall deler  av vannet i den før du hiver det i kjelen.

Dette er lurt, det gjør også jeg når jeg har dårlig tid. Det er lurt å varme mest mulig av vannet på flere varmekilder fordi den seneste temperaturøkningen er de siste høye gradene.
Dvs at det tar kortere tid å varme et gitt volum fra 10 til 20 grader, en det tar å varme det samme volumet fra 50-60 grader og enda senere fra 90-100 grader.
 
Rent teoretisk sett vil det ta 35 min å øke 30 grader celsius på 25L vann på 1,5kW. (Fra 70 grader til 100 grader C)
Skal du varme det samme fra 20 grader C til 100 grader C, tar det 93 minutter.

Alt dette er uten varmetap og 100% effektivitet, så det tar minimum så lang tid. Da varmetapet øker gitt volum/overflate og temperaturforskjell, kan du oppleve at det tar forferdelig lang tid mot slutten 90+ grader f.eks.

Formel for å regne ut (Basert på varmekapasiteten til vann):
4,1855 kJ * Antall Liter * Økning av Grader (Celsius/Kelvin) / kW (Effekt) = Antall sekunder
 
Med å isolere kjelen godt (liggeunderlag) så tipper jeg du klarer det, men det vil ta lang tid og være upraktisk. Jeg brukte en tid en 2 kW plate på like mye vørter. Det gikk, men tok også for lang tid. Nå bruker jeg 3,5 kW induksjonsplata fra Bryggselv, og det går utrolig mye greiere.
 
Jens Kristian skrev:
Med å isolere kjelen godt (liggeunderlag) så tipper jeg du klarer det, men det vil ta lang tid og være upraktisk. Jeg brukte en tid en 2 kW plate på like mye vørter. Det gikk, men tok også for lang tid. Nå bruker jeg 3,5 kW induksjonsplata fra Bryggselv, og det går utrolig mye greiere.

Bruker du 20A sikring? 3,5 kW er vel helt i grenseland for hva en 16A kan klare? Eller?
 
nonshaugen skrev:
Jens Kristian skrev:
Med å isolere kjelen godt (liggeunderlag) så tipper jeg du klarer det, men det vil ta lang tid og være upraktisk. Jeg brukte en tid en 2 kW plate på like mye vørter. Det gikk, men tok også for lang tid. Nå bruker jeg 3,5 kW induksjonsplata fra Bryggselv, og det går utrolig mye greiere.

Bruker du 20A sikring? 3,5 kW er vel helt i grenseland for hva en 16A kan klare? Eller?
16A sikring går fint.Eg har en sånn Caso 3500 induksjonstopp fra Bryggselv.Varma opp 22 l. te 74 grader på 40 min.Fordel å bruga lokket.
 
Spenning * Amper = Effekt

230V * 16A = 3,68 kW
230V * 20A = 4,6 kW

Så rent praktisk, pass på å ikke kjøre så mye annet enn 3,5kW kokeren på samme 16Ampers-kurs. (Altså samme sikring)
 
Jeg er enig. Jeg kjører 3,5 kW platen på 16 A og har ikke opplevd problem. Det er imidlertid svært lite annet på denne kursen.
 
1500 w er nok alt for lite vil jeg mene. Har et varmeelement på 2000w i min kjele og det holder så vidt på 25liter i en isolert kjele.
 
Eg laga tre brygg på ei helg på komfyren (2000w-plate) og 26 liter væske. Med 1500w vil ein nok ha problem, med mindre ein fordelar over fleire kar. Dei fleste komfyrar i dag har då to kokeplater a 2000w og to a 1200-1500w, så eg forstår ikkje kvifor ein skal tvinge seg ned under 2000w i utgongspunktet. For å nå mesketemp på 2000w tok det kanskje 45 min, og oppkok av vørteren tok kanskje ein time. Den største forbetringa eg opplevde ved å isolere kokekaret på siste brygget, var at mesketemperaturen var meir stabil. I oppkok merka eg ikkje noko vesentleg skilnad.
 
cane skrev:
Spenning * Amper = Effekt

230V * 16A = 3,68 kW
230V * 20A = 4,6 kW

Så rent praktisk, pass på å ikke kjøre så mye annet enn 3,5kW kokeren på samme 16Ampers-kurs. (Altså samme sikring)
Jens Kristian skrev:
Jeg er enig. Jeg kjører 3,5 kW platen på 16 A og har ikke opplevd problem. Det er imidlertid svært lite annet på denne kursen.
Med automatsikringar tålar ein 1,45x over 3,68kw i ein time før utslag, og med gamle skrusikringar faktisk 1,9x. Så dette er ikkje noko problem.
 
Tilbake
Topp