Koker for hardt og den går aldri til HH.

Hei. Jeg har bare to batcher på min GF og har hatt problemer med altfor hard kok.
Maskinen går aldri til HH selv om jeg tetter temp proben aldri så hardt på plass.
Koken blir som sagt altfor hard og man må sitte og passe på hele tiden. Lokket er bare å glemme ha på.
Er det andre som har lignende problem? Skal det være slik?
 
Hei. Jeg har bare to batcher på min GF og har hatt problemer med altfor hard kok.
Maskinen går aldri til HH selv om jeg tetter temp proben aldri så hardt på plass.
Koken blir som sagt altfor hard og man må sitte og passe på hele tiden. Lokket er bare å glemme ha på.
Er det andre som har lignende problem? Skal det være slik?

Dette høres ut som akkurat slik det skal være, og lokket skal absolutt ikke være på ved kok, det skal koke skikkelig hele tiden. :)
 
Jeg hørte på en av Brewing Network podcastene i går, episoden om Kölsch og Altbier, der Jamil Zainasheff mener det er misforstått at man skal ha så kraftig kok. Han snakket om at overdreven kraftig kok fører til mer melanoidin (engelsk?), som, avhengig av øltypen som brygges, kan gi andre smaker enn det som ønskes. Han mente at målet med koking må være at vørteren er i bevegelse (flytter seg rundt i kjelen), og at man får korrekt avdamping.
 
Takk for svar. Jeg trodde at etter at den gikk i HH så justerte den koken etterpå istedenfor å bare gi full guffe? Avdampingen er også mye større enn oppgitt. Mulig en smakssak men jeg er enig med Aleksander at koken trenger ikke være vill hele tiden er det bevegelse og avdamping så er det nok.
 
Takk for svar. Jeg trodde at etter at den gikk i HH så justerte den koken etterpå istedenfor å bare gi full guffe? Avdampingen er også mye større enn oppgitt. Mulig en smakssak men jeg er enig med Aleksander at koken trenger ikke være vill hele tiden er det bevegelse og avdamping så er det nok.
Oppgrader med GF Connect så kan du justere koke temperatur og effekt. Ha aldri noen form for lokk på når du koker!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Kaketemp kan ikke justeres, enten koker det eller ikke, men du kan koke i forskjellige grader ved å justere efekten men tempen er 100 grader ved normaltrykk, men det er heller ikke noe og krangle om :)
Avdamping derimot er viktig når det brygges leger, legges lokket på kan damp renne tilbake og du får sitat: "DMS (Dimetylsulfid) som lukter kokt mais, og er kanskje mest kjent i pils og lager øl som er brygget på en lys pilsnermalt, dms dannes naturlig under meske- og kokeprosessen når en varmer opp malt,"
 
Oppgrader med GF Connect så kan du justere koke temperatur og effekt. Ha aldri noen form for lokk på når du koker!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Bra tips! Har ikke connect så det blir oppgradering. Kult at man justere effekten på den. Det er midt i blinken.
 
Tilbake
Topp