koketid

sTor

 
Yo! Etter mesking når en skal koke vørteren.. Begynner man da å ta tiden fra det begynner å koke eller når oppvarmingen startes? Tar jo litt tid før det begynner å koke såpass mange liter selv om en bruker induksjon..  8)
 
Med tanke på humletillsettingene er det tiden fra rullende kok. Utbytte fra humletilsettingene beregnes som regel etter dette. Nå koker man vørteren av forskjellige grunner, men koketiden er fra rullende kok. Rullende kok er god bobling i kjelen, men ikke nødvendigvis fosskoking. For å kvitte seg med det uønskede biproduktet DMS så må man dampe vekk minimum 8% av veskemengden når man bruker pale malt. De fleste kjeler greier dette på 60minutter. Når mal bruker pilsnermalt er det vanlig å koke 90 min. For å drepe uønskede mikroorganismer kan man koke betraktelig mindre men siden de fleste oppskrifter har humletillsetting på 60 min blir dette ofte styrende for koketiden.

Koketid styres altså av:

Desinfisering av vørteren(Kort tid)
Bortkoking av uønskede stoffer gjennom avdamping(Tid er av mindre betydning en avdamping)
Innkoking av humle(Tiden fra tilsetting av humle styrer koketid)

I tillegg øker OG fordi vørteren konsentreres av avdampingen, dette er en effekt og ikke noe man nødvendigvis må oppnå.

Kort svar: Fra det koker...
 
Du starter timeren når det koker. Jeg lar det gjerne koke i alt fra 5-30 minutter før jeg hiver oppi bitterhumlen og starter timeren først da.

Edit: det tollefsen sa :laugh:
 
Kokingen bør regnes fra tidspunktet du har hot break. Altså når du ser ting som likner eggehvite begynner å flyte rundt i vørteren. Ofte 5-10 minuttee etter kok.
Blir sikkert flott uansett-:)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Kjell G skrev:
Kokingen bør regnes fra tidspunktet du har hot break. Altså når du ser ting som likner eggehvite begynner å flyte rundt i vørteren. Ofte 5-10 minuttee etter kok.
Blir sikkert flott uansett-:)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hvorfor? Jeg får hotbreak før det begynner å koke.

Dersom man ikke får hotbreak før etter 5-10min, vil det da innvirke på bitterhumlen dersom den tilsettes ved kok?
 
Jeg pleier aa la det fosskoke i 20 minutter minst slik at alle proteinene og avfalls stoffene flyter opp,,,disse skimmer jeg av og kaster ut av koket. Deretter blir det humletiden som er styrende for min del.
 
Har det noe for seg å skumme av det hvite ved hotbreak? Jeg gjør det alltid, men ikke sikkert det har ne for seg??
 
Jeg tror ikke det har noe å si for smaken, men har du en veldig, veldig full kjele, kan det redusere sansynligheten for at det koker over.
 
Jeg mener aa ha lest at man boer skumme av dette som flyter opp,,,det ser heller ikke saerlig appetlig ut naar det har settlet seg, Jeg skummer til det er ren fin voerter som koker,,saa gaar humla i :)


Jonek skrev:
Har det noe for seg å skumme av det hvite ved hotbreak? Jeg gjør det alltid, men ikke sikkert det har ne for seg??
 
Buster skrev:
Jeg mener aa ha lest at man boer skumme av dette som flyter opp,,,det ser heller ikke saerlig appetlig ut naar det har settlet seg, Jeg skummer til det er ren fin voerter som koker,,saa gaar humla i :)

+1
 
Uten intensjon om å starte noen diskusjon for og mot skumming, så mener jeg at de kildene jeg har lest og hørt (for det meste BN army) så skal ikke det å skumme ha noen innvirkning på smaken da dette felles ut likevel. Men det gir kanskje finere vørter :)
 
Tilbake
Topp