Koketrøbbel

Hei

Jeg trenger litt fagkyndig assistanse. Jeg kjøpte meg for en liten stund siden en varmekolbe på 3000w som jeg monterte i gryten min på 36 liter og tenkte at dette ville gjøre susen med koking. Men den gang ei. Jeg monterte kolben i gryten forleden dag og trnkte å teste den ut med bare vann. Prøvte først med kaldt vann, men jeg gadd ikke vente flere dager på at det skulle koke, så jeg brøvde med varmt vann fra berederen (ca 76 grader). fyrte i gang igjen og det tok to og en halv time før det kokte med lokket på.
Slik jeg har forstått så kan ikke dette være rett, men sånn er det. Noen forslag? eventuelt hvor kan jeg kjøpe "skikkelige" varmekolber?
Den jeg har nå er av typen på bildet som jeg prøver å legge ved.
 

Vedlegg

  • varmekolbe.jpg
    varmekolbe.jpg
    10,8 KB · Sett: 205
bildet sier ikke så mye, men har du databladet til kolben?
3000W høres litt ut som 400V, hvis den da kjøres på 220V så reduseres effekten betraktelig uten at jeg er edru nok til å regne det ut nå.
formelen er p=uxi
p=effekt
u=spenning
i=strøm
 
Efekten reduseres med kvadratet av spenningen, 400 V til 230 V er en reduksjon på roten av 3, efekten reduseres med kvadratet av dett som da blir 3, et 3 Kw element blir på 1 KWw.
Men, med 30 liter og varming fra 76 til kok betyr at du har ca. 300 W
 
Takker for det. Så dere mener at varmekolben jeg har er en 400V kolbe? Og med den effekten Oddvar Demmo sier jeg har, så hadde jeg komt mye bedre ut med en kolbe på 2000w som bruker 230V?
Men hvorfor bare 300W Oddvar? Jeg er med på at effekten blir redusert til 1KW fra 400V til 230V, men hvorfor reduseres effekten ytterligere ved mengden vann?

En annen ting jeg stusset på siden dere mener det er en 400V kolbe, dersom det er det og jeg bruker dette på 230V og effekten blir redusert til 1KW, burde ikke da en 10A sikring holde? Den ryker ganske fort her, så jeg bruker en annen kurs som er 16A.
 
Med 30 liter i kjelen og 2,5 timer på å varme fra 76 til kok sier formelen jeg bruker at du har overkant 300w, men den er noe mer siden du taper varme til omgivelsene.
Med 30 liter, 3 Kw og 25 grader bør det gå på 18 minutter + tapt varme til omgi.

Formelen er ikke annet enn at det går 4,2 w for å varme opp 1 gram vann på 1 sekund.
 
Tilbake
Topp