Kølch

Roar A

Norbrygg-medlem
Aldri brygget kølch før, noen kommentarer på denne? Hentet fra boka til Horne og Eick. Blir det en vinner i solveggen til påske?

Statistics
Volume: 25 liters
Boil Volume: 20 liters
OG: 1047
BG: 1059
FG:
Alcohol: 4.7 % by vol.
Colour: 8 EBC (Pale yellow)
Bitterness: 17 IBU
BU/GU: 0.36
Fermentables
Pilsner Malt 3 EBC 3 EBC 5000 g
Vienna 7 EBC 200 g
Wheat Malt 3 EBC 200 g
Biscuit Malt 50 EBC 50 EBC 200 g
Mash schedule: 63 degrees for 60 minutes, 72 degrees for 15 minutes.
Hops
Perle 6.4% alpha 20 g 90 minutes
Tettnanger 3.8% alpha 20 g 30 minutes
Tettnanger 3.8% alpha 20 g 1 minutes
Fermentation
Yeast: WLP029 German Ale/Kölsch
Fermented at 16 degrees C for 28 days.
Lagered at 5 degrees C for 50 days.
Comments:

Det ser greit ut slik jeg kan se. Jeg er veldig glad i litt ekstra hvete i Kølsch. Den siste jeg brygget så brukte jeg 75% pilsner malt og 25% hvete, noe som kanskje er litt i overkant mye hvete. Veldig fin øltype, og en fin inngangsbillett for andre til andre typer enn pils.

Jeg har ingen erfaring med gjæren. De jeg har brygget har brukt Wyeast 2565.

Dersom du vil ha den typeriktig ville jeg kanskje droppet Biscuit-malt.

Hvis du nærmer deg 1.050 på OG ville jeg også kanskje økt IBU til ca. 25.

PÅ en 50 liters batch bruker jeg 9000g pils, 2500g vienna og 1500 g hvete.
Northern brewer til bitterehe 10% 30g, tettnanger 4,5% 30g til smak og tettnanger 4,5% 35g til aroma. Ibu ca 20 - 25.

OG er 1.064 og gjæret med US-05.
FG er beregnet til 1.015

Står til gjæring nå. Dette er en sikker vinner som "alle" liker og forsvinner fort når den er klar.  :skitbra:
En veldi god og kjapp pilsner lignende øl.

Anbefaler at du lagrer den i et par månder på flaske eller fat før drikking, gjør underverker for smaken. Skjeldent den blir stående så lenge her i huset, går fort tom  ;D

Erlendso skrev:

+1

Og hvis det er Kölsch du vil ha så må du bruke Kölsch-gjær. Selv foretrekker jeg definitivt den fra Wyeast.

Jeg får prøve å lage en batch med kølsch gjær en gang og se hvordan resultatet blir. US-05 har uansett gitt veldig godt resultat  :ilike:

Wyeast 2565 er en av de mest særegne gjærene jeg har prøvd så langt. Den gir nesten litt vinaktige assosiasjoner. Den flokkulerer ekstremt dårlig, og tar lang tid for å klarne. Smaken er virkelig god dog.

Kim Log skrev:
Wyeast 2565 er en av de mest særegne gjærene jeg har prøvd så langt. Den gir nesten litt vinaktige assosiasjoner. Den flokkulerer ekstremt dårlig, og tar lang tid for å klarne. Smaken er virkelig god dog.

Den  kan kanskje oppleves som litt vanskelig, men bruker du nok frisk gjær, oksygenerer godt og holder tempen på 16'c, så blir resultatet fantastisk. Klarningen kan du korte ned ved å bruke bio- fine.

Jeg er forøvrig helt enig med Bjarte H, wyeast 2565 er overlegen iforhold til Wlp029 .

Jeg er helt enig at det er en flott, misforstå meg ikke. Utfordringen er jo som sagt mest at den er så lite flokkulant. Jeg har bare tatt tiden til hjelp, og det har fungert fint.

Erlendso skrev:

Hvis du nærmer deg 1.050 på OG ville jeg også kanskje økt IBU til ca. 25.

+1

Tilbake
Topp