Kølsch eller ikke kølsch, det er (ett av) spørsmålene.

@Finn Berger norsk pils er ihvertfall lysere enn tsjekkisk, og jeg synes humlearomaene er temmelig ulike. Men nå skal vi ikke skjære all norsk pils over en kam, heller. Der er det nok forskjeller. Jeg har nok drukket mindre av det de senere årene, og hukommelsen er nok farget av at jeg drikker mer ales om dagen.

Hvor plasserer du f.eks Heineken i dette landskapet?

Edit: Denne synes jeg var et fint utgangspunkt for en pilsdiskusjon:
Norges beste pils
Her karakteriseres norsk pils som "internasjonal lager", og hverken tysk eller tsjekkisk pils.

Jeg har ikke drukket en Heineken på det jeg kan minnes, men er ikke det en lys og grei "internasjonal lager"?

Den lista der toppes av to øl jeg avgjort ikke liker. Aass sitt lagerøl har en bestemt smak som for meg er en usmak, men som mange åpenbart må like, og Dahlspilsen må man være trønder for å like. Banan og pils går dårlig sammen.

Hvor grensa mellom de ulike ulike pilstypene i praksis går, er nokså uklart for meg, det må da være noen veldig flytende overganger?
 
Norsk pils "internasjonal lager"?

Og på tredjeplass finner vi Frydenlund fatøl? Det er jo en Vienna, ikke pilsner. Men på norsk så er det vel en "pils".
 
Hvor grensa mellom de ulike ulike pilstypene i praksis går, er nokså uklart for meg, det må da være noen veldig flytende overganger?
Ja, det er vel min konklusjon også. Det virker på meg som intensjon er viktigere enn resultat. Det er hakket mer liberalt enn selv min holdning til problematikken med hva man bør/kan kalle et øl.
 
Norsk pils "internasjonal lager"?

Og på tredjeplass finner vi Frydenlund fatøl? Det er jo en Vienna, ikke pilsner. Men på norsk så er det vel en "pils".
Det er vel ingen kommersielle norske fatøl som har sett innsiden av noe annet enn ståltanker, så det jukses nok endel med vienna og andre enda mørkere malt. Begrepene pils og lager går jo litt om hverandre her på berget.
 
Ja, det er vel min konklusjon også. Det virker på meg som intensjon er viktigere enn resultat. Det er hakket mer liberalt enn selv min holdning til problematikken med hva man bør/kan kalle et øl.

Og så er grensene til andre øl også glidende. Helles; er ikke det bare en pils med mindre bitterhet? Dortmunder? OK, det er noe med vannjustering, men likevel.

Typedefinisjonene stiller opp bokser som ølene skal passe nedi, mens virkeligheta er et kontinuum, og det gjelder særlig for lysere lagere, synes jeg. Det betyr jo ikke at det ikke er forskjell på f.eks. en "typisk" nordtysk pils og en ditto tsjekkisk, men det brygges jo ikke bare typiske øl.

Men alle må brygges med lagergjær;).
 
Det er vel ingen kommersielle norske fatøl som har sett innsiden av noe annet enn ståltanker, så det jukses nok endel med vienna og andre enda mørkere malt. Begrepene pils og lager går jo litt om hverandre her på berget.

Men Frydenlund er en vienna, som Frydenlund sier selv. De fleste andre er "pils"(ner), i følge bryggeriene selv. Med mindre jeg tar feil så het ikke hansa sin Vienna for "Vienna lager" før ikke fryktelig lenge siden, før dette var det en "pils". Mulig jeg husker feil her dog.

Men generelt sett, så på min gane er norsk pils mer maltrik, litt feitere, og har som regel et større snev av banan enn det jeg forbinder med "internasjonal lager". Men man finner banan i enten var det Heineken eller Carlsberg og, husker ikke hvilken, eller om det var begge.
På enkelte batcher av Ringnes så kjenner jeg banan-aromaen fra flere meter etter at madammen har poppet en boks.
 
Men Frydenlund er en vienna, som Frydenlund sier selv. De fleste andre er "pils"(ner), i følge bryggeriene selv. Med mindre jeg tar feil så het ikke hansa sin Vienna for "Vienna lager" før ikke fryktelig lenge siden, før dette var det en "pils". Mulig jeg husker feil her dog.
Ja, Frydenlund er en vienna. Men hvorfor kaller de den fatøl? Selvsagt fordi fatøl er et kommersielt bedre navn enn Wiener eller Vienna. Et fatøl skal såvidt jeg vet fatlagres. Kjenner ikke Hansa sin variant – men om det er riktig at de endret navn, så var det nok kommersielle hensyn som lå til grunn.
 
Ja, Frydenlund er en vienna. Men hvorfor kaller de den fatøl? Selvsagt fordi fatøl er et kommersielt bedre navn enn Wiener eller Vienna. Et fatøl skal såvidt jeg vet fatlagres.

Ah, da skjønte jeg hva du mente med det forrige innlegget ditt. Skal se om jeg finner en mail om dette, mener jeg spurte Frydenlund eller ett av de andre bryggeriene om hvorfor de kaller det for fatøl, selv om som du sa, de har ikke sett annet enn innsiden av ståltanker.
 
Her er'n:

Hei og takk for et godt spørsmål

Som du sikkert vet så er Fatøl en gammel tradisjon som tidligere ble gjennomført på eikefat.

Dette gir hint av eik, fylde og mer farge til fatøl, sammenlignet med pilsnerøl.

Da eikefat er en kostbar og ikke veldig hygienisk affære så har alle som brygger Fatøl i dag godt over til rustfrie tanker med ulike tilsetninger underveis.

Det finnes eksempler på noen som bare tilsetter sukker-farge eller bare litt humle ekstrakt, men dette mener vi blir villedende.


Vi på Grans har sammen med Totaly Natural Solutions utviklet en eik-ekstrakt (fra ekte fat) som vi tilsetter under filtrering av øl.

Dette sammen med våre gode gamle liggende gjærtanker gir oss en smak som er så nærme man kan komme og fremdeles beholde den gode og klassiske Fatøl smaken.


Hvis du noen gang er innom Sandefjord bare ta kontakt med meg , så kan du få lukte på denne nydelige ekstrakten
1f60a


Cheers!

Spørsmålet mitt ble sendt inn via web, så jeg aner ikke hva jeg spurte om siden svaret ikke kom som en trådet mail med utgangspunkt i det jeg spurte om. Svaret er fra Grans.
 
Her er'n:

Hei og takk for et godt spørsmål

Som du sikkert vet så er Fatøl en gammel tradisjon som tidligere ble gjennomført på eikefat.

Dette gir hint av eik, fylde og mer farge til fatøl, sammenlignet med pilsnerøl.

Da eikefat er en kostbar og ikke veldig hygienisk affære så har alle som brygger Fatøl i dag godt over til rustfrie tanker med ulike tilsetninger underveis.

Det finnes eksempler på noen som bare tilsetter sukker-farge eller bare litt humle ekstrakt, men dette mener vi blir villedende.


Vi på Grans har sammen med Totaly Natural Solutions utviklet en eik-ekstrakt (fra ekte fat) som vi tilsetter under filtrering av øl.

Dette sammen med våre gode gamle liggende gjærtanker gir oss en smak som er så nærme man kan komme og fremdeles beholde den gode og klassiske Fatøl smaken.


Hvis du noen gang er innom Sandefjord bare ta kontakt med meg , så kan du få lukte på denne nydelige ekstrakten
1f60a


Cheers!

Spørsmålet mitt ble sendt inn via web, så jeg aner ikke hva jeg spurte om siden svaret ikke kom som en trådet mail med utgangspunkt i det jeg spurte om. Svaret er fra Grans.

Eikeflis-te, altså. Det funker jo fint, det.

Men fatlagret ø i gamle dager fikk ikke karakter fra fatene, så vidt jeg veit:).
 
Altså, type en "liner"? Som f.eks i bokser, ish.. prinsippet..

Men nå slo det meg på en artig måte at på en måte, så er faktisk BUD mer fat-aktig-"lagret" (de er jo ikke lagret) enn det som beskrives i det jeg skrev over. De har jo faktisk treverk i tankene sine.
 
Altså, type en "liner"? Som f.eks i bokser, ish.. prinsippet..

Men nå slo det meg at på en måte, så er faktisk BUD mer fat-aktig-"lagret" (de er jo ikke lagret) enn det som beskrives i det jeg skrev over. De har jo faktisk treverk i tankene sine.
Jepp. En liner.
 
Tilbake
Topp