kølsch på ekstrakt?

Aleksander_B skrev:
Iløpet av sommeren har jeg ikke hatt det tilstrekkelig kaldt på bryggerommet, noe som resulterte i en massiv utgjæring. Rundt 21-22 grader.
Dette har forstyrret smaken en del. Og gjæret "gjæret" ut mer enn forventet.

WLP029 er en buisy bee, som er svært villig. :)

Varm eller kald gjæring betyr lite for utgjæringsgrad; Det er hovedsaklig mesketemperatur eller andel tilgjengelig sukker som bestemmer det. Alt øl vil gjære helt ut til slutt, bare det får nok tid. Gjærer du varmt vil du imidlertid få mer fruktig smak. Gjærer du veldig varmt får du en del fuselalkohol og.

Kølsch bør lagres i 3-4 uker på 2-4 grader. Isinglass er også greit å bruke på kølsch, siden gjæren nesten ikke flokkullerer i det hele tatt.
 
Bjarte H skrev:
Aleksander_B skrev:
Lagring er ved 1-4 grader såvidt jeg har forstått. (gjelder lagere/pils og kölsch)

Gjelder ikke dette alle øltyper?

Jeg har sett for eksempel Gahr lagre enkelte sterke ales varmere.. Her lagrer han fks. en IPA et halvt år på 15 grader http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,930.0.html
 
Etter hva jeg har lest meg til (Ikke praktisert enda)
Så bør helst lagere og pilsnertyper lagres ved lave temperaturer.
Ales skal lagres kjølig, men ikke nødvendigvis i ombygde frysere og kjøleskap lik lagere.

Bare arrester meg om jeg sier feil nå, dette er kun noe jeg har lest.
 
Erlendso skrev:
Bjarte H skrev:
Aleksander_B skrev:
Lagring er ved 1-4 grader såvidt jeg har forstått. (gjelder lagere/pils og kölsch)

Gjelder ikke dette alle øltyper?

Jeg har sett for eksempel Gahr lagre enkelte sterke ales varmere.. Her lagrer han fks. en IPA et halvt år på 15 grader http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,930.0.html

Hehe. Det  er ikke å anbefale med ipa, men i tifellet du linet til gikk det jo greit. Et halvt år på 15 grader skyldes at ølet stod i boden min, og tempen var 15 grader i snitt. Jeg sendte ølet inn til NM for moro skyld... Det er alltid greit å oppbevare /lagre øl kjøleskapskaldt, men siden smaksutviklingen gjerne går seere da er det noen øl det til tider er greit å lagre kjellerkaldt i stedet. Barleywine og imperial stout pleier jeg å lagre i kjeller, rett og slett fordi det her er ønskelig med litt "edel" oksidasjon av maltforbindelsene. Men i tilfellet kölsch er det vanlig med en periode kaldlagring på typiske lager-temperaturer. Kölsch ble i sin tid utviklet som et slags svar på pilsnerølet fra bryggeriene i Köln, så det er ikke så rart.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Da må jeg bare takke alle for tips og råd. Ser frem til å prøve dette!
Da gjenstår bare den endelige oppskriften, og den kommer her:

Statistics
Volume: 20 liters
OG: 1048
FG: 1010
Alcohol: 5 % by vol.
Colour: 9 EBC (Golden)
Bitterness: 30 IBU
BU/GU: 0.62

Fermentables
Dry Light Extract                         2000 grammes
Dry Wheat Extract                 500 grammes
Munich Malt type 1, 12-17 EBC 200 grammes

Hops
Hallertauer Mittelfruh 4.3% alpha 50 grammes 60 minutes
Hallertauer Mittelfruh 4.3% alpha 17 grammes 15 minutes

Fermentation
Yeast: WLP029 German Ale/Kölsch
Fermented at 16-20 degrees C for 14 days.
Lagered at 2-4 degrees C for 30 days.

Comments:
Munich malten skal meskes på 67 grader i en time.
Skal bruke isinglass, da gjæren flokkulerer dårlig.


Da tror jeg alt skal være som det skal. Det eneste jeg lurer på er at jeg så de hadde type 1 og 2 av Munich malt.
Hva betyr det? Virket som begge typene var mer beregnet for mørkere øl. Dette var hos vin og bar.

Mvh
 
Dersom du hadde sett på produktbeskrivelsen så står det at EBC til Type 1 er litt lysere enn Type 2. :)
Gi kommentar på bryggedag, hvordan gikk det å brygge. Og selvfølgelig gi oss tilbakemelding om smak om ca 6 uker :)
 
la merke til forskjellen i EBC-en, men kikket også på hvilke øltyper den var anbfalt for.
Og så at de fleste var av mørkere type. Men spiller ingen rolle.
Skal gi beskjed når jeg har brygget etc. Først så har jeg en AIPA som skal brygges, og så gjør jeg nok denne.
Prøver å finne noen brygg jeg kan gjøre fremover i nær fremtid siden de snart skal rive balkongene i blokka jeg bor i.
De skal utvide de, og det tar litt tid, så derfor vil jeg gjøre unna noen brygg siden jeg bruker balkongen til å koke.  ;D

Kommer tilbake med mer!

Mvh
 
Tilbake
Topp