Kombinere tørr og flytende gjær som nødløsning?

Dette blir mitt tredje brygg og er veldig fornøyd med mine to første.
Har ventet på en mulighet for å brygge, og dagen idag ble ledig.
Har hatt hektiske dager, så har ikke rukket å lage gjærstarter. (Må få meg magnetrører...)
Jeg har WLP060, samt en pakke tørrgjær som fulgte med et muntons gold ale sett.

Har følgende oppskrift:

Batch Size (fermenter): 22,00 l     
Boil Size: 17,08 l
Bottling Volume: 20,49 l
Estimated OG: 1,070 SG
Estimated Color: 20,9 EBC
Estimated IBU: 51,3 IBUs
Brewhouse Efficiency: 72,00 %
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Amt                  Name                                    Type          #        %/IBU       
4,50 kg              Pale Liquid Extract (15,8 EBC)          Extract      2        88,2 %       
0,10 kg              Caramel/Crystal Malt - 60L (118,2 EBC)  Grain        1        2,0 %       
29,17 g              Amarillo Gold [8,50 %] - Dry Hop 7,0 Day Hop          9        0,0 IBUs     
39,16 g              Columbus (Tomahawk) [14,00 %] - Boil 60, Hop          4        37,8 IBUs   
20,00 g              Cascade [5,50 %] - Boil 60,0 min        Hop          5        7,6 IBUs     
0,83 tsp              Irish Moss (Boil 10,0 mins)              Fining        7        -           
10,00 g              Amarillo Gold [8,50 %] - Boil 60,0 min  Hop          6        5,9 IBUs     
1,0 pkg              American Ale Yeast Blend (White Labs #WL Yeast        8        -           
0,50 kg              Light Dry Extract (15,8 EBC)            Dry Extract  3        9,8 %       



Det blir jo altfor lite med en WLP060 med utløp 18.sep, så hvordan blir det med å tilsette en pakke tørrgjær?

Hastesvar mottas med takk, er igang med oppvarminga...
 
Hmmmm...ville helt klart ventet...
Men hvis det er for sent, altså at bryggingen er i gang, ville jeg satset på å brukt WLP060 og droppet Muntons gjæren.

Blir ikke ideelt dette, men kan gå bra, hvis du er heldig.... :)
 
OK. Takk for svar!
Har også en slurry av WLP029, har stått lenge i kjøleskapet ca. en måned. Den har en helt grei lukt.... hmm
Har ikke satt meg helt inn i dette med å spare på slurryen så er vel litt eksperimentelt å bruke denne også. Synspunkter på dette.

Det blir nok bare WLP060, så blir det som det blir. Har forandret litt med humlene også...
 
Hm...blir jo ett litt annet øl med WLP029, men en god dose slurry er nok sikkert et bedre utgangsunkt enn ett lite virilt rør med WLP060, så da hadde jeg endret plan:

Slurry WLP029 !
 
Slurry 029 :skitbra:

Blir ihvertfall spennende å se hva dette blir. Safale 05 er på vei i posten et eller annet sted, så det blir backup :yes:

OG ble 1066 :skitbra: Bitter og mye smak!

Oppskriften ble slik:
Recipe Specifications
--------------------------
Batch Size (fermenter): 22,00 l     
Boil Size: 17,08 l
Bottling Volume: 20,49 l
Estimated OG: 1,070 SG
Estimated Color: 20,9 EBC
Estimated IBU: 45,1 IBUs
Brewhouse Efficiency: 72,00 %
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Amt                  Name                                    Type          #        %/IBU       
4,50 kg              Pale Liquid Extract (15,8 EBC)          Extract      2        88,2 %       
0,10 kg              Caramel/Crystal Malt - 60L (118,2 EBC)  Grain        1        2,0 %       
29,17 g              Amarillo Gold [8,50 %] - Dry Hop 7,0 Day Hop          9        0,0 IBUs     
39,16 g              Columbus (Tomahawk) [14,00 %] - Boil 60, Hop          4        37,8 IBUs   
20,00 g              Cascade [5,50 %] - Boil 10,0 min        Hop          7        2,8 IBUs     
0,83 tsp              Irish Moss (Boil 10,0 mins)              Fining        6        -           
10,00 g              Amarillo Gold [8,50 %] - Boil 30,0 min  Hop          5        4,5 IBUs     
0,50 kg              Light Dry Extract (15,8 EBC)            Dry Extract  3        9,8 %       
1,0 pkg              German Ale/Kolsch (White Labs #WLP029) [ Yeast        8        -           

Takker og bukker for hjelpen!
 
Slurryen ble pitchet igår ca 17.30.
Den står mørkt nå i et rom med 16 grader. Ingen tegn til liv, bare en fin kake på bunnen av karet. Har skvulpet litt bevegelse i gjæren.
Er sikker på at jeg luftet den godt.
Hvis aktivitet uteblir, hvor lenge skal jeg vente med nøds nødplan C? Ingen panikk enda, men imorgen rundt denne tiden, vil jeg nok bite en negl eller to...
Safale 05 kommer nok over helgen, men har wlp060 og en muntons midas touch gjær.

Nøds nødtips mottas med stor glede.
 
16 grader er litt kaldt.

Ref: Whitelabs sin nettside: "Does not ferment well less than 62°F"  (62°F = ca 16.7°C)
Det anbefales: 65°F til 69°F.

Du kan fint vente ett par dager til uten å stresse, så ser du hva gjær du har tilgjengelig da.
 
En måned gammel slurry er ganske gammel, så det er ikke så rart at den bruker lang tid på å komme i aktivitet. Og hvertfall ikke ved så lav temperatur.
 
Våknet idag til et pent skumlag på ca 3 cm, og bevegelse i gjærlåsen :skitbra:
Romtemperatur målt ved siden av karet er nå 16,8 grader...
Håper da bare på god utgjæring.

Har planer om ca 30 gram Amarillo Gold til tørrhumling. For mye eller for lite? Eller en annen humle noen vil anbefalle av de jeg har brukt her?
 
Til ca 20 liter kan 30 gram gå greit, det kommer selvsakt an på hvor mye humlepreg du ønsker.
Når jeg tørrhumler pleier jeg å smake på brygget når gjæringen nærmer seg fullført og så anslår jeg hvor mye humle jeg skal tilsette da.
Pleier å benytte 1-3 gram per liter.
Amarillo burde fungere bra.
 
Tilbake
Topp