Kommersielle oppskrifter (fra bryggeriene)

Takk for oppskriftene!

Har imidlertid to spørsmål: er det ikke litt lite med kun 40 min mesking på noen? Og hvilke(n) gjær er brukt?

Tidene angir hvor lenge mesken står på de forskjellige temperaturene. Tiden det tar å varme opp mellom dem kommer i tillegg. Med moderne malt er det uansett nok tid.

På 7 Fjell bruker vi i utgangspunktet US-05, men i tørr form kun når vi trenger å starte ned en by gjærkultur. Ellers høster vi fra tidligere batcher (altså flytende slurry). Du kan trygt bruke Wyeast 1056, White Labs WLP001 eller Fermentis US-05.
 
"Når" er det dere starter med en ny gjærkultur? Holder ikke gjærkulturer i større bryggerier ganske lenge? Særlig hvis man tar seg friheten til å pitche på kanten av raten i ny og ne? Evt en svak underpitch?
 
Gjærstammer beveger seg. Om den begynner å gjære dårlig ut eller gir en annen smaksprofil enn man ønsker starter man en ny kultur.
 
"Når" er det dere starter med en ny gjærkultur? Holder ikke gjærkulturer i større bryggerier ganske lenge? Særlig hvis man tar seg friheten til å pitche på kanten av raten i ny og ne? Evt en svak underpitch?

Vi starter med ny kultur når det trengs... Foreløpig har har vi bare startet ned ny kultur to ganger; i første brygg ogén ny batch. Det ikke vært fordi gjæren har blitt dårlig, men rett og slett fordi bryggeschedulen ikke tillot repitching fra bryggene vi hadde. Se mørkeste ølene er det ikke aktuelt å repitche fra i lysere øl, så de anser jeg i hovedsak som "blindgater". Hvor lenge gjæren vil vare avhenger av mange ting, men rundt 10 generasjoner er vanlig ved bunnhøsting (ved topphøsting bruker mn gjerne lngt flere).

Når det gjelder "å pitche på kanten av raten" er det for min del uaktuelt. Når vi foreløpig ikke har labfasiliteter eller teller celler, men pitcher basert på volumberegninger, har jeg lite lyst til å risikere en dårlig batch ved å gamble med å bruke for lite eller for tynn slurry.
 
Elsker det faktum at dere bruker US-05. Ikke fordi jeg har kjøleskapet full av den, men fordi det er lett å tenke at de proffe sikkert har sin egen gjærstamme og aldri ville brukt noe så ordinært, men dengang ei! :)
 
Elsker det faktum at dere bruker US-05. Ikke fordi jeg har kjøleskapet full av den, men fordi det er lett å tenke at de proffe sikkert har sin egen gjærstamme og aldri ville brukt noe så ordinært, men dengang ei! :)

Ingenting ordinært med US-05. Det er samme gjær som WLP001 og WY1056, og når du gjenbruker den kan gjæren tross alt ikke huske at den har vært tørrgjær... Det er relativt mange kommersielle bryggerier som bruler den.
 
Wasabi Saison av Ægir:


Malt
Pale Ale Malt = 63.6%
Munich Malt 1 = 18.2%
Munich Malt 2 = 9.1%
Torrified Malt = 9.1%


Mesk på 66 grader, bruk wlp400 og gjær på 21 grader.


Humle:

Galena 14.1 α acid % (IBU 8.5) - 60 minutt
Galena 14.1 α acid % (IBU 5.8) - 20 minutt
Galena 14.1 α acid % (IBU 2.3) - 5 minutt
Galena 14.1 α acid % (IBU 0.o) - WP


Deretter tilset du wasabi pulver etter den har gjæra ferdig, etter smak.

Du kan også bruke peparrot, dette vil gi eit litt anna smaksbilde, men også godt!
 
Heretic Brewing - Evil Twin

Here is the real deal:

EvilTwin
For 34 bbl of wort:

2100 Great western pale ale malt
330 bairds crystal 75
18.3 bairds roasted barley
15 carafa special iii

2.95 kg columbus at 60 min
5.6 kg citra at 0 min
5.6 kg columbus at 0 min
11.8 kg citra dry hop
5.28 kg columbus dry hop

mash at 154F
ferment with WLP001 around 67F.
 
Hei, har vært på jakt etter Heretic sin Evil Cousin . Ser du har oppskriften på Evil Twin . Har du en ide om hvordan jeg skal få fatt i den oppskriften ???
 


Kjøpte inn det som trengs for å lage denne amberen, men de hadde ikke riktig gjær (wlp001) i den lokale bryggebutikken. Endte opp med å kjøpe Bry-97, ingen erfaring med den tidligere, men burde ikke den fungere? Noen som har erfaringer med denne gjæren til en amber?
 
Legger ut noen flere, just in case:

7 Fjell Tippetue Petit Saison, enn saison i butikkstyrke.
7 Fjell Kjuagutt Amber Ale, en amerikansk amber i butikkstyrke.
To be continued...
Når det i oppskriften står: "Horizon @ 60 min. to hit target IBU", betyr det at man tilsetter Horizon for å nå IBU28, og i tillegg tilsetter 3g/l Cascade, eller beregner man IBU av 3g/l Cascade først og så "topper" med Horizon for å nå IBU28?
 
Tilbake
Topp