Kontakttid for desinfeksjon med Sterkrens

Jeg har brukt Petits Stoutrens for vask og Sterkrens for desinfisering en tid, men jeg har aldri funnet klare retningslinjer for tilstrekkelig kontakttid ved ulike pH-styrker (pH2 eller 2,5 eller 3?), og hvor sterk konsentrasjon man kan bruke uten å måtte skylle etterpå.

I kveld skal jeg desinfisere tre gjæringsfat. Hvis det går raskt (f.eks. 5 min), er det praktisk å bare helle samme løsningen fra fat til fat. Hvis det må stå i timevis, får jeg heller fylle alle tre fatene fulle med passe sterk løsning. Men hvor sterk er det optimalt å bruke?

Glad for raskt svar!
 
Jeg har forresten nettopp satt to gjæringsfat til desinfisering med Sterkrens fortynnet til pH 2.5. Men hvor lenge må det stå? Selv vet jeg ikke, men regner med at en halvtime er nok. Problemet er at jeg har har tre dunker som skal stikkes om, og jeg har bare to relativt nye gjæringsfat igjen, fordi resten av fatene nå hbegynner å få litt for mye skrammer til at jeg stoler på at de blir helt rene, selv etter desinfisering. Derfor må jeg vaske og desinfisere det første fatet som blir stukket om for å få det klart til det tredje fulle fatet skal stikkes om.
 
Det er ikke snakk om mer enn et par minutter maks vil jeg tro, det forutsetter selvfølgelig at det er vasket grundig på forhånd.
 
Jeg tror også man snakker om få minutter, utean at jeg har fullestgjørende informasjon om dette. Produsenten til StarSan hevder at StarSan har en virkningstid på 30 sek, men dette får de ikke sette på etiketten, så der står det i stedet 2 minutter.

Sterkrens ligner mye på StarSan, virker det som, så etter 5 minutter på 2,5 pH ville iallfall jeg følt meg helt trygg. Men ikke heng meg hvis det viser seg å være feil :)
 
Det høres uansett betryggende ut hvis jeg satser på minst 5 minutter. Men den informasjonen jeg har funnet på Petits hjemmesider anbefaler langtidsbehandling, særlig med Stoutrens. Jeg skulle gjerne ønsket at de opplyste litt mer nøyaktige tider på ulike pH-fortynninger.
 
Tilbake
Topp