TorfinnS
Norbrygg-medlem
Har alltid brukt partiskylling og har ligget på rundt 75-80% effektivitet. Det har variert litt uten at jeg har kunnet forklarer variasjonene. Men nå har jeg prøvd kontinuerlig skylling. Brygget et øl i går og tok kontinuerlige målinger fra bunnen av mesketanken (før pumpa). Har elektronisk refraktometer og i følge tommelfingerregel så skal man ikke skylle lengre enn 3 plato ( SG på 1,012). Jeg stoppet pumpa innimellom og da opplevde jeg at SG steg mens pumpa sto. Jeg stoppet på ca 4,2 plato fordi kokeren var full. Det var enda noen liter igjen i mesken. Etter kok tappet jeg dette ut og da hadde SG steget til 6,2 (fra 4,2). Virker nesten som at sukkeret siger ned når det bare får stå. Nå er jo regelen at man skal skylle sakte for å oppnå høy effektivitet. Det kan nesten virke som at man vil få høy effektivitet også ved å la mesken stå med skyllevann over. Dette var en overraskelse at SG stiger kun ved at man lar mesken stå med skyllevannet i. Noen som har opplevd det samme? Tok også prøver av preboil SG i kokeren. Tok en fra toppen og en fra bunnen. Der var SG henholdsvis 10,6 og 11,8. Dette viser at det er viktig å røre før man tar målinger.
Kom til å tenke på nå at variasjonene jeg har hatt tidligere kanskje skyldes at man har brukt forskjellig tid på skylleprosessen ved partiskylling. Kanskje effektiviteten vil øke ved å la mesken stå noen minutter før man pumper over i koker. Jeg har tidligere kun sirkulert skyllevannet i noen minutter og deretter pumpet direkte over i kjelen.
Kom til å tenke på nå at variasjonene jeg har hatt tidligere kanskje skyldes at man har brukt forskjellig tid på skylleprosessen ved partiskylling. Kanskje effektiviteten vil øke ved å la mesken stå noen minutter før man pumper over i koker. Jeg har tidligere kun sirkulert skyllevannet i noen minutter og deretter pumpet direkte over i kjelen.