Konvertere oppskrift fra allgrain til ekstrakt?

Hei. Kan man bare bytte ut feks pilsnermalt i en allgrainoppskrift med tilsvarende mengde flytende/spraymalt ekstrakt hvis man vil brygge etter ekstraktmetoden istedenfor allgrain?
Litt dum formulering ser jeg, mener ikke å bytte feks 5kg malt med 5kg ekstrakt :), men bytte sånn at OG og prosentfordeling blir det samme.

Man kan ikke konvertere kilo for kilo samt det kommer an på om man bruker flytende eller tørr ekstrakt.

Beersmith gir meg 4.23kg med flytende ekstrak og 3.47kg med tørr ekstrakt (5kg pale malt)

bare å bruke f.eks beercalc. mat inn malten du skal bytte ut og noter gravity, så er det vel bare å bytte med ekstrakt i kalkulatoren, og justere mengde til du er på gravity du noterte først.

runarstock skrev:
bare å bruke f.eks beercalc. mat inn malten du skal bytte ut og noter gravity, så er det vel bare å bytte med ekstrakt i kalkulatoren, og justere mengde til du er på gravity du noterte først.

Hehe, var dette jeg prøvde å si i den siste setningen min :)

Sjekk ut takesomeadvice på YouTube, og se "BEGINNER STOVE TOP BREWING"-serien. Spesiell fyr, med merkelig humor, men litt inn i serien går han gjennom å gjøre om allgrain-oppskrift til ekstraktoppskrift.

Vurder selv om det er fornuftig det han sier eller ei. Jeg er rimelig nybegynner selv så... :p

Tilbake
Topp