Korleis vaske gjær

Hallen

Norbrygg-medlem
I mi utvikling som ølbrygger er eg no komt til gjenbruk av gjær. Eg tenke å topphauste gjær av ølet eg sette i går. Eg ser at vasking av gjær er hyppig omtalt, men etter noken timar med søking har eg enda ikkje funne beskrivelse på korleis dette skal gjerast. Kan noken gi ei kort innføring i vasking av gjær?
 
Nei. Vasking av gjær er først og  fremst noe du gjør for å fjerne humlerester, protein (bunnfall) og eventuelt farge fra mørkt malt. Ikke noe av dette er aktuelt med topphøsting.
 
Jeg gjorde noen forsøk på å vaske gjær. Men det er mye jobb for det man enkelt kan gjøre på en annen måte.

Når du lager starteren din, så lag en halv liter ekstra gjærstarter. Ta vare på denne halvliteren, og pitch resten i vørteren din.
Så lar du bare gjæren falle til bunn i den halvliteren, dekantere og vips så har du gjær som du kan bruke til neste brygg.
Da slipper du vaskingen.
 
kanonen skrev:
Jeg gjorde noen forsøk på å vaske gjær. Men det er mye jobb for det man enkelt kan gjøre på en annen måte.

Når du lager starteren din, så lag en halv liter ekstra gjærstarter. Ta vare på denne halvliteren, og pitch resten i vørteren din.
Så lar du bare gjæren falle til bunn i den halvliteren, dekantere og vips så har du gjær som du kan bruke til neste brygg.
Da slipper du vaskingen.

hvor mye gjær beregner du dette til å bli?
holdbarhetstid på dette?
 
kanonen skrev:
Jeg gjorde noen forsøk på å vaske gjær. Men det er mye jobb for det man enkelt kan gjøre på en annen måte.

Når du lager starteren din, så lag en halv liter ekstra gjærstarter. Ta vare på denne halvliteren, og pitch resten i vørteren din.
Så lar du bare gjæren falle til bunn i den halvliteren, dekantere og vips så har du gjær som du kan bruke til neste brygg.
Da slipper du vaskingen.

Jeg har også gjort dette, men er veldig usikker på kvaliteten på gjæren når man gjør dette. Finnes det ikke noe "regler" for hvor mange ganger man kan gjøre dette? Mener å ha lest at gjæren blir dårligere for hver gang dette gjøres?
 
Tilleggspørsmål.
Har lest at OG med fordel kan være lav på gjær som skal vaskes. Er 1.065 litt for høyt?
Det blir litt lite tid til både flaske ølet og vaske gjæren samme kvelden.
Er det ok å la slumpen stå i bøtta og ta vasking neste dag, evt bare ta første del av vaskingen og la det stå i kjøleskap over natta?
 
Tilbake
Topp