Korneliusfat - Co2 - Karbonering

Robert Karlsen

Norbrygg-medlem
Hei,

Jeg sliter med at jeg tror at korneliusfatet mitt lekker. Ble fortalt at det "forsvinner" ikke noe Co2 når man setter trykk på fatet..
Men det stemmer vel ikke? Co2 trekkes vel inn i ølet for å skape samme trykk som i Co2 rommet i toppen av fatet?
Det forsvinner en del Co2 når dagene går, men det er kanskje normalt? :)

Spørsmål 2.
Hvordan renser dere ballock koblinger og alt som fåen måte har lukkede deler?

Ha en fin kveld,

Mvh Robert :)

Hvordan vet du at fatet lekker? Har du forsøkt å spraye på Starsan på alle steder det kan lekke? Lekker det vil det boble.sett på stort trykk for å sjekke. Det vil også trykke trykke tett lokket.

Når jeg vasker fatene kjører jeg vaskevannet gjennom ballocken. Lokket går i oppvaskmaskinen. Fyller fatet med starsan før jeg presser det ut med co2 gjennom ølut ballocken. Lar de stå med co2trykk til jeg skal fylle dem igjen.

Hvis du har trykk på fatet i 14 dager og kobler av, og om fatet da tar trykk på seinere tid så har du ei lekkasje. I så fall vedder jeg på at du har en ventil av plast, eller at du har et lokk som hører til et anna fat. En sjelden gang er det o-ring i ball lock koblingen på fatet som er gåen og må byttes, men det er mer av typen av/på lekkasje og ikke liten lekkasje over tid. Et fat skal kunne stå med trykk og karbonert øl på ubestemt tid. Husk at ølet kun karboneres dersom trykket er påkobla ølet. Det hjelper nesten ingenting å sette 1 bar på fatet og så koble av igjen før du skal tappe!

Som @Brynsj bruker jeg en bucketblaster. Helt genialt. Jeg får først ut sedimentene ved å tappe varmtvann i fatet, skvulpe på og slå ut, så på bucketblaster med en lunken og svak pbw blanding. Når det har fått stå 5-10 minutter så skyller jeg igjen med varmtvann med lokket på, rister hele fatet og får slått av vaskemiddelet. Da er det klart for å fylles med starsanvann og purges.

Tilbake
Topp