Korredert kjele

For et par mnd siden så vasket jeg kokekjelen i klorvann. Satte kjelen fra meg med klorvannet i, og slengte i samme slengen kobberkjølespiralen min oppi i samme slengen... Glemte hele saken jeg da.. Så nå har det stått slik en stund, og jeg har fått bittesmå hull i kjelen!! Den som ikke sov i kjemitimene skjønner da at kjelen min har korredert... :-( Det er en rustfri kjele jeg har.
Er det noen som kan komme opp med et godt råd om hvordan jeg evt kan reparere kjelen min??

Børge

Klor er ikkje bra for rustfritt, men det har du funne ut the hard way... Vanleg maskinoppvaskmiddel i pulver eller tablettform virkar veldig bra saman med varmt vatn og tid.

Ang. hola i kjelen så kan dei sjølvsagt TIG-sveisast, eller sølvøoddast. Lodding kan gjerast på to måtar, med hard- eller mjuklodd. Begge sølvholdige, hardlodd har stort sett meir sølv enn mjuklodd.

Alt ettersom hvor hullete kjelen din har blitt, og hvor mye du vil ta vare på den, så kan det være at du bare vil kjøpe ny kjele, med mindre du kjenner en som TIGer.

Tok en spansk en i dag.. Tok en dråpe superlim på de mikroskopiske hullene, lot dem tørke, og satte på en bit gaffatape. Det hold i alle fall tett i 90 minutters kok.
Satser på en TIG sveis, eller en sølvlodding. Er en ganske dyr kjele jeg ikke vil kaste.

Må aldri la kobber og rustfri stå sammen over lengre tid..og for å være sikker, bruk kun varmt vann til å vaske kjelen med..

Tilbake
Topp