Kort malt rør til speidel 50L

Det er laga for å bryggja 25 liter medan det store er laga for å bryggja 50 liter. Så det betyr vel at du kan ha halvparten så mykje i det korte maltrøret som i standard maltrør. (Vel - Speidel Braumeister seier det er laga for 50 liter medan bryggsjøl seier det er laga for å bryggja 20 liter så eg går ut frå at Speidel Braumeister sitt tal er korrekt).

Du kan ellers måla deg fram til det: diameter er lik så om du måler avstand frå silbotnen nederst til silbotn øverst i begge to har du forholdstalet nøyaktig.
 
Noen så vett hvor mange kilo malt kort malt røret til 50L speidel kan ha oppi?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Du får mellom 6,5 og 7 kilo. Har ikke loggene her nå men mener jeg klarte å få nedi 7 kilo men da var det meget fullt. Det var også litt forskjellig sammensettning av malt( blant annet hvete tar lit mindre plass enn annen malt)

Easybrew
 
Det ølsette jeg skal ha oppi er 7,5 kilo får vell aldri plass til deg oppi der da.
Går det Ann og bruke det til 50 liter da?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Når du meskar blir jo stivelsen i maltet omgjort til sukkerartar i vørteren og dermed vil maltet få mindre volum. Dermed kan du begynna med brorparten av maltet og så kan du etter ei tid pausa speidelen og ha i resten. Det er vel sikkert lurt å auka mesketida ein god del for å få nytte av det siste maltet du har i.
 
Pluss at du må røre underveis med så mye malt i røret. Ellers synker effektiviteten din mye.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Får du røreverk til Speidel? Vet det er populært i Tyske hjemme brygger kretser.
Hadde jo vært kjekt om dette kunne la seg automatisere så kan du se TV mens bryggeren passer seg selv.
 
Tilbake
Topp