'Infusion' i dette tilfellet betyr å tilsette varmt vann for å heve temperaturen.
I motsetning til
- 'decoction' (hvor man tar ut vørter og koker den før den tilsettes for å oppnå ønsket temperatur)
- 'temerature' som innebærer å øke temperaturen vha. å tilføre varme eksternt. Typisk BB30/60, eller Speidel
Single Temperature infusion er den enkleste formen for mesking hvor man kun mesker på èn temperatur (typisk 65 grader) uten å endre denne. Jeg regner med at det er dette som også kalles single step infusion.
Step Infusion blir på Norsk blir oversatt til stegmesking. Altså at man øker temperaturen en eller flere ganger. Single step blir da enkeltstegs.
Kan man stegmeske med feks en bb30? Jeg ser jo at noen meskeskjemaer er noget avanserte der det er opp til 5 steg og hvert steg er på rundt 10-15 min. Jeg er redd det tar for lang tid å øke temperaturene ihht et sånt meskeskjema? Har en programmert PID jeg tenkte å prøve dette med.
Som Nicolai sier, så er det veldig sjelden det egentlig er nødvendig med stegmesking, men det kan i en del tilfeller gi enda bedre kontroll av utbytte og utgjæring. Det er ikke ofte det vil være skadelig for ølet (selv om lange proteinsteg rundt 50 C kan være lite tjenlig med moderne malt), men det fordrer selvsagt at man gjør ting rett og ikke f.eks. svir mesken under oppvarming. En vanlig måte å gjøre en enkel stegmesk på er å bruke ett langt forsukringssteg (typisk i området 63-68 C) og et utmeskingssteg på 75-78 C. Men det er ikke nødvendig for å lage godt øl.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.