Kort varmeelement til HERMS

Som nybegynner i byggefasen benytter jeg da sjansen til å spørre. I ett herms oppsett med hlt, mlt koke kjele så bruker noen stor hlt og noen en vannkoker. Skjønner jo at responstiden i en liten hlt beholder vil være lynrask og at evnen til å overføre nok energi opprettholdes pga. dette, men skyller man ikke kornet etter meskingen? Det er jo ikke store mengden vann i en vannkoker til å gjøre dette med, og har du tømt den, så må du også varme opp igjen vannet som skal holde temperaturen under skylling.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Trikset er vel å ha så kraftig element at vann som strømmer igjennom coil rekker å bli varmet opp til ønskelig temperatur. Ved kontinuerlig skylling er det jo en nødvendighet å skylle svært sakte for godt utbytte, som en gammel mann pisser er det noen som har sagt, hva nå det kan tallfestes til. Halvliter i minuttet, hvem vet? Avhengig av størrelsen på utstyret sikkert ;)
 
Sist redigert:
Ok, takk. Ser for meg å få laget coilen med diameter litt mindre enn kjelen sånn at høyden fra bunnen av kjelen til toppen av coilen ( med varmeelementet under selvfølgelig) gir meg ett headroom på 20 - 40 liter skyllevann. Da vil temperaturen hele tiden kunne opprettholdes, også under skylling. Meskevannet varmes opp, og hentes fra kokekjelen når meskingen skal starte. Mulig det er litt overkill, men slipper da en oppgradering av dette senere. Hvis teorien min stemmer da .


Sent from my iPad using Tapatalk
 
En stor fordel med oppsettet du nevner er i mine øyne at du har varmtvann til å kunne utføre partiskylling også. Har nesten helt sluttet med kontinuerlig skylling som lett kan snappe en time eller mere av bryggedagen. Partiskylling kan gjøres på under femten minutter. Men jeg ønsker meg HERMS for stegmesking primært, og da er det kjekt med noe som reagerer lynraskt og tar liten plass.
Jeg har en isolert tank for skyllevannet, der en timer slår på varmen en time før bryggedagen startes, før jeg står opp.
Da trenger jeg ikke å tenke på annet enn å fylle riktig antall liter kvelden før, vannet er klart til bruk når jeg trenger det. Meskevannet varmer jeg med 5.5kW på under halvtimen, det skjer imens jeg finner fram malt og de andre tingene.
 
Timer er herved notert i byggeplanene , takk for tipset. Som nybegynner må jeg spørre, hva er forskjellen på partiskylling, og kontinuerlig skylling?


Sent from my iPad using Tapatalk
 
For ikke å slippe den helt, hva er grensen (w/cm2?) for å unngå svidd (rug/hvete)vørter med slike element
og "normal" sirkulasjon?
 
For ikke å slippe den helt, hva er grensen (w/cm2?) for å unngå svidd (rug/hvete)vørter med slike element
og "normal" sirkulasjon?
I konteksten HERMS har du ikke dette problemet, elementet varmer vann,vann varmer rør som vørteren strømmer igjennom, derfor ingen problem med svidd vørter.
Jeg bruker RIMS system idag og det du nevner er en av svakhetene med akkurat den implementasjonen jeg valgte av RIMS, en gammel Kervel kokeplate og silbunn i meskekjelen med kontinuerlig resirkulering.
Viktigste grunnen til at jeg ønsker å bytte til HERMS.

Nest viktigste er at det er tilnærmet bortkastet med PID styring under stegmesk i et system med så stor termisk treghet og med forskjellige temperaturlommer slik du finner i maltsengen, men der er sikkert andre uenige.
Du må også ha et system for å utligne temperaturforskjellene som blir i maltsengen hvis du er perfeksjonist, en helt enkel resirkulering er ikke god nok.

Med god trening treffer jeg bedre på manuell styring enn det PID gjør, tok meg 10 batcher å lære dette men nå kjenner jeg systemet inn og ut.

Blir det bedre øl av dette? Min erfaring er at det kan utgjøre en forskjell, men slikt ender jo fort opp i synsing. Siste batch jeg brygget hadde iallefall et skum og skumfasthet som mine tidligere brygg ikke hadde selv om de også var bra. Denne gangen var det rene eggehviten på toppen.
 
Sist redigert:
Selvfølgelig. Alt for sent på kvelden til å skrive noe.
Kanskje bør en oversettelse av de mest vanlige (forargelige) forkortinger graveres inn i nettbrettet.:oops:
 
Da har jeg bestilt noen elementer (fra en solseng i Hellas ). Da gjenstår det å finne en genial måte å montere i en ca 7 mm tykk bunn. Har tenkt å montere kjelen oppå en oppned RF stekeform fra IKEA slik at jeg har litt boltreplass til montering og plass til PID, SSR og kabling.

Neste spørsmål; hvor er lurt å montere temperatursensor i et slikt oppsett? Utløp mesk/innløp til HERMS, i HERMS (noen av elementene har tomme rør med plass til føler), i utløp HERMS/innløp mesk eller i selve maltsengen?
Mange muligheter...

Angående verdigris; har en ca 10 meter lang DIY motstrømmskjøler i kobber. Oppbevarer denne fylt med en svak sterkrensløsning mellom bruk. Virker ikke som det dannes verdigris inne i røret men der silikonslangen som forbinder inn og ut på kjøleren sitter, blir det en flott grønnfarge. Lett og fjerne og uansett ikke i kontakt med vørter.
Er dette den beste oppbevaringsmetoden? Spyler kjøleren med varmtvann før bruk.
 
Sist redigert:
Har altfor god tid til å sitte å gruble i dag :)

Er det kanskje bedre å sette en termostat som holder tilnærmet 100 grader i HERMS og heller regulere flowen? Større sprang i temperatur gir mer effektiv forflytning av varme fra element i HERMS til vørter i coil. En PID kan like godt styre en ventil som et varmeelement av og på. For å få justerbar flow kan jeg bruke en Arduino og en step-motor eller servo koblet til en ventil etter pumpa eller styre strømmen til pumpa.
Kan også styre dette manuelt da jeg allerede har en kontroller på pumpa.

For å gjøre overgangen mellom stegene i meskingen enda kortere kan man vel tynne mesken med noen liter kokende vann? Tror Beersmith2 har en kalkulator for dette? Jeg mesker vanligvis med ca 3l/kg, kan starte med litt tykkere mesk for å ha litt å gå på?
Fordeler og ulemper?
 
Det første man tenker på er jo denaturering av enzymene. Dette skjer jo ikke instant, men har enda ikke funnet ut hvor mye de "tåler" før de blir inaktive. Men hva når du når set-temp, skal du stoppe resirkuleringen?

Er det noen hensikt å gjøre stegene kortere, egentlig, bortsett fra at du sparer litt bryggetid?
 
Ad topic. Hva med et helt alminnelig tekokerelement? En tekoker med 2,2kw element koster vel gjerne 100 kr. Har slaktet en mengde tekokere for denslags bruk. Funker fint det..
 
Evt har Haugen (tror jeg) både titt og ofte noen ulwdelementer til salgs her inne på forumet.
 
Oi! Hadde ikke tenkt på hva som skjer når tempen er nådd... Da må man jo ha to samarbeidende HERMS-coiler. En for å holde og en for å heve temperatur.

I mitt oppsett idag har jeg en PID styrt HLT på 15 liter med 3kw varmeelement i. I denne har jeg laget en coil som jeg sirkulerer vørter fra MLT gjennom. Funker flott for å holde stabil temperatur i mesk med men i forhold til stegmesking tenker jeg at det blir tregt å gå fra et steg til neste.
Har ikke all verdens erfaring selv men tenker at det er selve stegene i meskingen er viktige. Feks 63 grader i 20 minutter deretter 68 i 30. Tiden i mellom 63 grader og 68 grader bør være kortest mulig (1-2 grader/min?). Med 8 kilo malt, 24 kilo vann og 10 stål så trengs det endel futt for å heve temperaturen. Hvis HLT-sløyfa regnes med kommer det enda 20 kilo i tillegg.
Har i utgangspunktet 2 16A kurser (2x3600w). Har også en 32A 400V kurs men hadde tenkt å unngå å lage bryggeri som krever 400V med tanke på evt flytting/utlån.

Introduksjon av 100 grader varmt vann må selvfølgelig skje skånsomt slik at man ikke for "lommer" med altfor høy temperatur. Kan kanskje gjøres i sløyfa på vei tilbake til mesk?

Min dragning til ølbrygging er like mye muligheten til å fikle med ting jeg ikke kan og DIY av skrot og billige ting fra Kina som selve øllet. Det er egentlig bare en hyggelig bonus :)
Foreløpig er bryggeriet mitt bare en mockup men etter hvert blitt det en mer permanent løsning når jeg vet hvordan jeg vil ha det.

Har bestilt noen varmeelementer og en ny PID så alt av hardware er på plass når ferien er ferdig. Foreløpig bare grubling og prøvesmaking. Snublet over et gresk superINKA med over 100 øltyper
 
Oi! Hadde ikke tenkt på hva som skjer når tempen er nådd... Da må man jo ha to samarbeidende HERMS-coiler. En for å holde og en for å heve temperatur.

I mitt oppsett idag har jeg en PID styrt HLT på 15 liter med 3kw varmeelement i. I denne har jeg laget en coil som jeg sirkulerer vørter fra MLT gjennom. Funker flott for å holde stabil temperatur i mesk med men i forhold til stegmesking tenker jeg at det blir tregt å gå fra et steg til neste.
Har ikke all verdens erfaring selv men tenker at det er selve stegene i meskingen er viktige. Feks 63 grader i 20 minutter deretter 68 i 30. Tiden i mellom 63 grader og 68 grader bør være kortest mulig (1-2 grader/min?). Med 8 kilo malt, 24 kilo vann og 10 stål så trengs det endel futt for å heve temperaturen. Hvis HLT-sløyfa regnes med kommer det enda 20 kilo i tillegg.
Har i utgangspunktet 2 16A kurser (2x3600w). Har også en 32A 400V kurs men hadde tenkt å unngå å lage bryggeri som krever 400V med tanke på evt flytting/utlån.

Introduksjon av 100 grader varmt vann må selvfølgelig skje skånsomt slik at man ikke for "lommer" med altfor høy temperatur. Kan kanskje gjøres i sløyfa på vei tilbake til mesk?

Min dragning til ølbrygging er like mye muligheten til å fikle med ting jeg ikke kan og DIY av skrot og billige ting fra Kina som selve øllet. Det er egentlig bare en hyggelig bonus :)
Foreløpig er bryggeriet mitt bare en mockup men etter hvert blitt det en mer permanent løsning når jeg vet hvordan jeg vil ha det.

Har bestilt noen varmeelementer og en ny PID så alt av hardware er på plass når ferien er ferdig. Foreløpig bare grubling og prøvesmaking. Snublet over et gresk superINKA med over 100 øltyper

Min tanke er at du overkompliserer det litt. Har du en herms med nok effekt i så burde det holde. Tror du bare introduserer mer variabler (og kostnader) som kan irritere deg hvis du f.eks skal ha enda en herms.

Skal du ha HERMS-coil i HLT trenger du en del effekt. En kompakt-herms synes jeg (og mange flere her på forumet) fungerer ypperlig.
 
Jau jau, litt komplisert må det jo være...

Bygger mini-HERMS av aspargeskjel med 3 kw element og så lang kobbercoil jeg greier å klemme inn. Styrer denne med en PID med termostat i utløpet fra coilen. Byggetråd kommer i DIY etterhvert.

Skal prøve noen runder med følgende oppsett:

Y-kobling ut av MLT fordeler til to pumper med elektronisk hastighetsregulering. Disse leverer vørter til :

Ny mini-HERMS for å holde stabil temperatur og hjelpe til med økning i steg.

Gammel HLT-HERMS med 3kw element og ca 20 kilo masse med oppmagasinert varme for å øke til neste steg.

Da kan jeg stoppe pumpa til HLT-coil, knotte inn neste steg-temperatur + kanskje en grad eller to og la denne bygge seg opp men mini-HERMSen holder stabil temperatur i mesken. Når jeg skal opp et nivå åpner jeg flow gjennom HLT-coil, bremser ned flow i mini-HERMS og knotter inn den nye set-temperaturen på denne. Når temp i mesk er nådd stenges HLT, mini-flow justeres og neste temp settes på HLT.

Da har jeg 6kw + 20 kilo magasinert varme for å løfte temp med.

Høres kanskje komplisert ut slik jeg beskriver det men tror dette er ganske enkelt gjennomførbart i praksis. Har det meste av utstyret fra før.
 
Teaser:
2015_09_01_14_07_24.jpg


2015_09_01_14_08_50.jpg


Gjenstår testing og småjusteringer før byggetråden kommer...
 
Det ser ut som om du måler temperaturen (PID) på returslangen fra meskekjelen. Er du ikke redd for at HERMS'en da vil gi for høy temperatur pga den lange tiden det tar vørteren rundt i hele sløyfen?
Ellers ser det meget pent ut
 
Tilbake
Topp