Oi! Hadde ikke tenkt på hva som skjer når tempen er nådd... Da må man jo ha to samarbeidende HERMS-coiler. En for å holde og en for å heve temperatur.
I mitt oppsett idag har jeg en PID styrt HLT på 15 liter med 3kw varmeelement i. I denne har jeg laget en coil som jeg sirkulerer vørter fra MLT gjennom. Funker flott for å holde stabil temperatur i mesk med men i forhold til stegmesking tenker jeg at det blir tregt å gå fra et steg til neste.
Har ikke all verdens erfaring selv men tenker at det er selve stegene i meskingen er viktige. Feks 63 grader i 20 minutter deretter 68 i 30. Tiden i mellom 63 grader og 68 grader bør være kortest mulig (1-2 grader/min?). Med 8 kilo malt, 24 kilo vann og 10 stål så trengs det endel futt for å heve temperaturen. Hvis HLT-sløyfa regnes med kommer det enda 20 kilo i tillegg.
Har i utgangspunktet 2 16A kurser (2x3600w). Har også en 32A 400V kurs men hadde tenkt å unngå å lage bryggeri som krever 400V med tanke på evt flytting/utlån.
Introduksjon av 100 grader varmt vann må selvfølgelig skje skånsomt slik at man ikke for "lommer" med altfor høy temperatur. Kan kanskje gjøres i sløyfa på vei tilbake til mesk?
Min dragning til ølbrygging er like mye muligheten til å fikle med ting jeg ikke kan og DIY av skrot og billige ting fra Kina som selve øllet. Det er egentlig bare en hyggelig bonus
Foreløpig er bryggeriet mitt bare en mockup men etter hvert blitt det en mer permanent løsning når jeg vet hvordan jeg vil ha det.
Har bestilt noen varmeelementer og en ny PID så alt av hardware er på plass når ferien er ferdig. Foreløpig bare grubling og prøvesmaking. Snublet over et gresk superINKA med over 100 øltyper