Diskusjon om forskjellige HERMS-løsninger.

Tja. Tygge og tygge, fru blom. Jeg tenker at det må være en måte å finne en kvalifisert antakelse på, da jeg muligens kommer til å benytte kar med manifold til å begynne med, før jeg går over til kjele med falskbunn. Så da har jeg egentlig ikke noe annet enn et gjennomsnitt å forholde meg til, i tillegg til rørlengder, volum og denslags.
 
Låner denne litt jeg,fant denne søte lille saken på et konkurssalg ø16 og rommer 4,5 liter,denne er jo helt perfekt til å lage en mini HERMS. dobbelbunn og greier.

Hvilked varmeelement lønner det seg å bruke her?


image.jpg
 
Hei! Fin kjele :) Har 2000w i mitt oppsett med 5 liter, og synes det virker passelig. Tipper at bunnen er det beste stedet å montere et element på denne kjelen, men den tykke bunnen gjør det kanskje vanskelig å montere et "vanlig" element med 1" gjenger. Se etter et element på aliexpress eller ebay som har lengre gjenging, alternativt element med to separate (mindre) gjennomføringer.
 
Hei! Fin kjele :) Har 2000w i mitt oppsett med 5 liter, og synes det virker passelig. Tipper at bunnen er det beste stedet å montere et element på denne kjelen, men den tykke bunnen gjør det kanskje vanskelig å montere et "vanlig" element med 1" gjenger. Se etter et element på aliexpress eller ebay som har lengre gjenging, alternativt element med to separate (mindre) gjennomføringer.
Ok supert:)
Hvor kjøpte du kobblings boksen du har på elimentet ditt.?
 
Haha ja det måtte være en pepper bøsselove DIY.
Genialt.....ble du kvitt alle hullene
Regner med at det var den siden du puncha?
 
;) Ja, det stemmer. Mener å huske at det gikk akkurat med en 32mm hullpunch. Det ble litt romslig, men absolutt innafor. Fint og tett hvis en bruker gjengetape på elementgjengene og en o-ring type rød på innsiden (før mutteren).... Samt en flat silikonslange på utsiden mot boksen.
 
Låner tråden litt jeg også.
Skulle ikke denne vannvarmeren kunne fungere i et HERMS opplegg om du setter i en herms coil og en PID?

http://www.sunwind.no/content/pages/catalog/product.asp?mc=8&sc=25&pid=1750

Den koster 900,-kr og har 1650 Watt

Har tenkt på å bygge HERMS ved å sette i varmeelement og herms coil i en bryggekjele, slik som i det electric brewery, men er ingen elektriker, så er litt reservert mot å montere elektriske komponenter på ting av stål og som er full av vann. I en vannvarmer, så er nå iallefall varmeelementet ferdig montert.
 
Bare et spørsmål, ser mange sier at det er mer effektivt med ekstern herms. Kan det være en god løsning og bruke ekstern herms til oppvarming av vann, og til kokekaret også?

Tenker og ha tre tanker, en hvor jeg varmer opp vann, en jeg mesker i og en jeg koker i. Kan det beste alternativet være og bruke ekstern herms til oppvarming i alle tankene?

Vurderer også å kun lage systemet med to tanker. En hvor jeg varmer opp vannet i, en jeg mesker i, og npr merking er ferdig så kjøres det tilbake til tank 1 hvor kokingen nå vil skje. Er dette en løsning noen kan anbefale?


HS
 
Bare et spørsmål, ser mange sier at det er mer effektivt med ekstern herms. Kan det være en god løsning og bruke ekstern herms til oppvarming av vann, og til kokekaret også?


Vurderer også å kun lage systemet med to tanker. En hvor jeg varmer opp vannet i, en jeg mesker i, og npr merking er ferdig så kjøres det tilbake til tank 1 hvor kokingen nå vil skje. Er dette en løsning noen kan anbefale?


HS
Alle slanger, pumper og overflater gir varmetap. Du må ta høyde for det mår du skal beregne tilført energi og oppvarmingstid.
2 kjeler. Hvor har du skyllevannet?



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Trenger man skyllevann når man hele veien sirkulerer i mesketanken? Er ikke poenget med skyllevann og få ut siste rest av malten?


HS
 
"No sparge" er en bryggeteknikk som noen bruker. Jeg velger å skylle.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Om jeg velger og skylle, så varmer jeg eventuelt opp vann i en gryte ved siden og heller over malten når jeg har fått flyttet alt over i kokekaret.

Men mener du at det er bedre med varmeelement i tanken (bereder), enn å bruke ekstern herms til oppvarming?


HS
 
Trenger man skyllevann når man hele veien sirkulerer i mesketanken? Er ikke poenget med skyllevann og få ut siste rest av malten?
Det er forskjell på kontinuerlig sirkulering og skylling. Man sirkulerer med vørter, og sukkeret forblir da alltid fordelt i hele mesken. Man skyller med rent vann for å skylle ut sukkeret og 'etterlate' kun vann og mesk.
 
Hvor mye skyllevann brukes? Tror alternativet der blir en gyte og gassbluss for å varme opp skyllevann. Driver og lager en "rigg" i garagen med gamle varmtvannsberedere. Ønsker ikke at riggen skal være så stor.


HS
 
Jeg har 3 like kar. Varmt vann til å vaske med trenger jeg også.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp