Diskusjon om forskjellige HERMS-løsninger.

Har du forresten forsket litt på gjennomstrømning av vann kontra mesk? Nå får jeg ikke brygget på over ei uke så får ikke testet selv..
Oppsettet jeg landet på nå resirkulerer 3.5l/min, vann. Raten antar jeg er helt innenfor, lager 20-25l batcher, men hvor stor dropp kan jeg forvente når jeg kjører på med vørter? Det blir enten denne coilen, eller en fra gryphon som har nesten dobbelt så stor ID hvis jeg finner ut at det blir for seigt med vørter gjennom nåværende coil.

Det er nok ikke så mye forskjell i flow på vørter og vann så lenge du ikke får undertrykk under silbunnen i meskekjelen.

Edit: men jeg har ikke testet. Den nøyaktige gjennomstrømningen i lpm er ikke så interessant for meg. Ei heller hva den er med bare vann. Jeg mesker aldri uten malt.
 
Det er nok ikke så mye forskjell i flow på vørter og vann så lenge du ikke får undertrykk under silbunnen i meskekjelen.

Edit: men jeg har ikke testet. Den nøyaktige gjennomstrømningen i lpm er ikke så interessant for meg. Ei heller hva den er med bare vann. Jeg mesker aldri uten malt.

Hørt man får litt lavt utbytte hvis man mesker uten malt. Da får jeg bare smøre meg med tålmodighet, eller aller helst skaffe et kjøleskap til.

Edit: Nå kom jeg på at mesketykkelse også sikkert påvirker flowen, iallefall i starten før man ser nevneverdig konvertering, så spørsmålet var vel litt mer omfattende enn jeg tok det for å være først.
 
Neida. Jeg ser at mange styrer elementene i HLT med en sensor der, men jeg valgte å styre elementene med sensor på utløpet av coilen. Det er jo som du sier egentlig ganske uinteressant hva tempen på hlt-vannet er, da det er tempen inn i meskekaret igjen som er det som teller.

Har du forresten forsket litt på gjennomstrømning av vann kontra mesk? Nå får jeg ikke brygget på over ei uke så får ikke testet selv..
Oppsettet jeg landet på nå resirkulerer 3.5l/min, vann. Raten antar jeg er helt innenfor, lager 20-25l batcher, men hvor stor dropp kan jeg forvente når jeg kjører på med vørter? Det blir enten denne coilen, eller en fra gryphon som har nesten dobbelt så stor ID hvis jeg finner ut at det blir for seigt med vørter gjennom nåværende coil.

Kan du ikke bare lage deg en sukkerlake med riktig SG for å teste med søt/seig væske?
 
Jo, har tenkt tanken men jeg venter heller til neste bryggedag. Flowen nå med vann er iallefall lovende så satser på at det holder. Hadde litt lavere gjennomstrømning da jeg mesket med de andre oppsettene.
 
Hvordan gjør du byttet mellom hvilken PID som styrer elementet? Flytter kontakt fysisk eller har du bryter?

Har en treposisjonsbryter. Vris til den ene siden så går styrestrømmen fra HLT piden til SSRen til HLT elementet. (Ble en kronglete setning) Motsatt side er det MLT. Midten er da av.
 
Si at man har en passe stor HLT og vil ha coil oppi der... Hva med å bare trø oppi noen meter med sammenkveilet silikonslange? Da med pumpe oppstrøms slik at den ikke kollapser. Vil det funke?
 
Den logikken følger jeg ikke. Hvorfor skulle varmeoverføringen mellom medium og rør være dårlig? Tenker du på lite bevegelse av væskene? Med de størrelsene vi snakker om oppnår man nok ikke laminær strømning i kveilen. Så da bør varmeoverføringen mellom vørter og rørvegg være bra. I vannbeholderen er det varmeoverføring under oppvarming som er mest interessant, og da snakker vi om varmeelement med nesten like mange kW som antall liter vann i beholderen. Det gir bra konveksjon.
Da har jeg hatt tid til å se litt på denne.
Jeg har sett på utvendig varmeoverføring til et herms rør. Dersom vi forutsetter en strømningshastighet på vannet i herms beholderen på 1 m/s (veldig høyt) så får vi et utvendig varmeovergangstall mot et rør med diameter 14 mm på 6450 W/m2K. Kobber har varmeledningskoeffisient på 401 W/mK. Varmeledning gjennom en 1 mm rørvegg vil da bli på 401000 W/m2K. Det vil si at for en gitt temperaturforskjell så vil varmegjennomgangen gjennom rørveggen være ca 60 ganger større enn varmeovergangen på utsiden. For en 1 mm rørvegg av rustfritt stål så vil varmegjennomgangen være ca 2,5 ganger varmeovergangen på utsiden, og for en rustfri rørvegg på 0,5 mm så vil varmegjennomgangen være ca 5 ganger større enn varmeovergangen på utsiden. Dette viser at grunnen til at forskjellen mellom kobberrør og rustfrie rør er så pass moderate er at varmeoverføringsmotstanden domineres av varmeovergangen mellom fluidene og rørveggen, og ikke av varmeledningen gjennom veggen.
 
Hm okey. Men hvis man ser på hele systemet da. Dersom man har 2 kW varmekolbe i hermsbeholderen og justerer pådraget etter temperaturen på vørteren på vei ut så vil dårlig varmeoverføring føre til en større temperaturforskjell mellom vannet i beholderen og vørteren, men så lenge det ikke koker vil tilført effekt være 2kW uansett. Det vil kanskje gi et litt tregere system, men dersom volumet i beholderen ikke er så stort bør det ikke være så stor forskjell.
 
Er også mulig å bytte ut hele HLT med en liten aluminiumsboiler, raskere å endre temperaturen og man svir heller ikke her vørteren.
 
Hvordan vurdere dere valg mellom Herms-kveil i HTL eller adskilt Herms og HTL.

Beklager et noget uforstående spørsmål her, men: Hva er h.h.v. "herms-kveil" i HTL" og "adskilt herms og HTL"?

Den type oppsett jeg har planlagt selv er noe á la en vanntank med varmeelement som varmer opp vannet i tanken, og en kobberkveil oppi tanken som vørteren pumpes gjennom. Hvem av de ovennevnte alternativene er dette? Og hva er et bedre alternativ m.h.t. oppvarmingseffekt?
 
Menes nok HLT (= Hot Liquor Tank). Altså beholder for varmt vann (som oftest der vann til mesking og skylling varmes).

HERMS-kveil i HLT vil være en rørkveil oppi HLT, mens adskilt har man kveilen i en annen beholder (med varmeelement).
 
Ved adskilt hermskoil får man betydlig raskere stegmesking. Det er nok kun det som er fordelen.

Adskilt coil, eller HEX som noen kaller det, er en egen liten beholder eller kjele med liten mengde vann i og kveil. Denne blir oppvarmet av egen varmekilde. Det lille volumet med vann gjør at det er mye raskere å varme opp til neste steg enn de 30L i HLT.

Stor HLT må alikavell varmes opp til skylletemp før skylling.
 
Hm. Jeg har aldri forestilt meg at man kan ha HERMS-coilen i noe annet enn en egen beholder, med egen varmekilde. Hvor skal den ellers være? Man kan da ikke ha coilen mesken skal gjennom OPPI meskekaret?

Men, altså:

MESKEKAR -> PUMPE -> HERMS-KVEIL I EGEN VANNBEHOLDER m/VARMEKILDE -> TILBAKE TIL MESKEKAR

- Dette er altså HEX, eller HERMS m/adskilt coil?
 
Ja.

Den andre løsningen du beskrev er å ha coilen i hlt, ikke i meskekaret men i karet du varmer skyllevann i.

Med mindre du har massive mengder energi til å varme opp med synes jeg #2 er overlegen.
 
Det er det så absolutt. Coilen blir som oftest dyrere da, hvis man kjøper ferdig.

Det blir hva man veier tyngst, rask respons eller enkeltheten færre komponenter. Gitt at man er begrenset til 16A som mange hjemmebryggere er.
 
Tilbake
Topp