Kort varmeelement til HERMS

Skal bygge en varmeveksler i et HERMS-oppsett. Har tenkt å bruke en aspargeskjele fra Kitchn. Kjelen er på 4 liter og er 21 cm høy. Varmeelementet jeg hadde var 23cm. Funker vel dårlig med 3 cm varmeelement over vannflata. Har brukt en time på ebay uten å finne noe til en fornuftig pris i riktig lengde og effekt på 3-3500 watt.

Har noen tips til egnet element?

Kan element for vaskemaskiner brukes? Eks: http://pages.ebay.com/link/?nav=item.view&id=371236426177&alt=web
Litt mer prakk å montere og må kanskje ha 2 stk?

Er 3500 watt overkill i et oppsett med meskekjel på 36 liter?
 
Tenker på noe tilsvarende, har idag 39L kjele og får veldig rullende kok med 3.5kW korea dyppvarmer, og litt for lite kok med 2kW kokeplate under kjelen.
For stegmesking bruker jeg kokeplaten og greier 1 grad/minuttet, isolert kjele med liggeunderlag uten lokk pga. behovet for røring under stegmesk. Noe jeg ville sluppet med en HERMS løsning.

3.5kW for mesking virker som noe overkill da virkningsgraden nok er bedre med HERMS enn kokeplate under kjelen.

Det jeg venter på å finne er en HERMS coil i rustfritt til en rimelig penge, har ikke lyst på DIY kobber.
Den varme delen av elementet til dyppvarmeren jeg bruker er forøvrig mindre enn 15cm, men staven er jo betydelig lengre.

Håper du finner en god løsning, post gjerne resultatet i denne tråden, er interressert i å bygge det samme selv :)
 
Grei den kalkulatoren, gir deg god pekepinn på hva du teoretisk kan oppnå uten varmetap og 100% energioverføring fra elementene.
Tror for mitt bryggeri at jeg må doble tiden som kalkulatoren gir meg når jeg bruker 2kw kokeplate og 3.5kw element i kjelen. Skal for moro skyld ta tiden for oppvarming av 21L meskevann fra 15 til 60 grader, kalkulatoren sier 13 minutter men jeg tror jeg bruker rundt det dobbelte.
En god HERMS burde iallefall være mere effektiv en kokeplate pr. watt.
 
Har du funnet ut av det med coilen? La akkurat ut en forespørsel om noen som visste om hvor man kunne bestille en custom made coil .

Sendt fra min mobil via Taptalk
 
Nei, gjerrigknarken i meg bremser, men jeg tror han er på glid nå etter siste brygging. Alt gikk på skinner men må stå å røre i mesken under stegmesk for at vørter under silbunn ikke skal bli varmere enn 78 grader. Vet ikke hva det akkurat har å si rent praktisk for enzymaktiviteten, men liker det ikke når det formelig koker under silbunnen.
Hastigheten på resirkulering begrenses av maltsengen, derfor blir det vel varmt der nede.

Har du sett denne http://onlinebrewingsupplies.com/product_info.php?products_id=504
Er noen på forumet som bruker den.

En lang tråd her forresten https://forum.norbrygg.no/threads/endelig-herms-ferdig.17430/

Trikset med stål kontra kobber og varmeledning er å ha tynne vegger i stålrøret, da leder stålet bra likevel

Beklager hvis dette ble et lite sidesprang fra trådens emne, har ingen kupplaner;)
 
Tanken er at elementet skal monteres i senter i bunnen og ha en 12 mm kobbercoil. Teoretisk sett greier jeg å få klemt inn ca 5 m rør I en dobbelcoil ned og opp igjen (does this make sense) med både innløp og utløp i lokket. Hvor lang coilen blir i praksis vet jeg ikke før jeg begynner å jobbe med røret. Hvor mye varme jeg greier å flytte fra varmeelementet til mesken er en funksjon av gjennomstrømningshastighet og lengde på coil. Varmeelementet er uansett styrt av PID med sensor i utløp mesk, så jeg tenker at større er bedre men 16A kurs setter begrensning til ca 3500 watt.

Kan godt lage en byggepost når jeg skal skru dette sammen etter ferien. Det som haster nå er å få lagt varmeelement i bestilling.
Sliter med å finne frem i jungelen på ebay. Mange av selgerne oppgir jo ikke innvendig lengde engang.
 
Kort spørsmål, tittet igår på asparges kjelen og fikk inntrykk av at den hadde glasslokk. Du har tydeligvis funnet en annen enn den jeg så på ?
 
Nei, gjerrigknarken i meg bremser, men jeg tror han er på glid nå etter siste brygging. Alt gikk på skinner men må stå å røre i mesken under stegmesk for at vørter under silbunn ikke skal bli varmere enn 78 grader. Vet ikke hva det akkurat har å si rent praktisk for enzymaktiviteten, men liker det ikke når det formelig koker under silbunnen.
Hastigheten på resirkulering begrenses av maltsengen, derfor blir det vel varmt der nede.

Har du sett denne http://onlinebrewingsupplies.com/product_info.php?products_id=504
Er noen på forumet som bruker den.

En lang tråd her forresten https://forum.norbrygg.no/threads/endelig-herms-ferdig.17430/

Trikset med stål kontra kobber og varmeledning er å ha tynne vegger i stålrøret, da leder stålet bra likevel

Beklager hvis dette ble et lite sidesprang fra trådens emne, har ingen kupplaner;)

Følger opp kuppforsøket men håper fortsatt på en ebay-link til et 3500 watt element på ca 17 centimeter eller mindre :)

Hva er ulempen med kobber ift RF?

Kjelen har glasslokk men borrer enten to hull i det eller lager et custom lokk, regner med at jeg finner noe på bruktsjappa i passende diameter.
At man kan se inn i varmeveksleren gjennom glasslokket er jo litt tøft da
 
Er vel ikke særlig ulempe med kobber, veldig mange bruker jo det. RF er bare så lett å rengjøre, tåler kaustisk og syrer og det meste. Eneste med kobber er vel hvis det lagres med fukt i røret slik at du får verdigris, giftig.
Er bare så fornøyd med spiralkjøleren i RF, vil ha coil i RF også.
 
Ja, legg gjerne ut en byggepost. Er helt uerfaren, men endte opp med å bestemme meg for HERMS løsningen. Er i gang med å rydde i garasjen, har ikke hatt bil der på 15 år, så hvorfor starte med å skjemme den bort nå , så plass er ikke noe problem. Får lagt ut 3 fas kurs også, så ikke det stopper opp der.
Hva slags koblinger har du gått for på kjeler/slanger?


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Ok . Har bestilt noe Tri Clamp fra ebay for å se hvordan det kan fungere. Ser jo unektelig lekkert ut, men koster jo litt. Samtidig er vi 2 som skal dele på regningen så vi får se. Den oppgitte prisen i heimen blir vel omtrent som når kona alltid finner sko på salg

Sendt fra min mobil via Taptalk
 
Holder på og går igjennom alle 1000
Har funnet flere som kan være aktuelle. Er ganske tykk bunn i kjelen så det gjelder å finne noe som et mulig å montere.
Fantastisk utvalg i den nettbutikken. Blir nok ikke bare varmeelementet herfra nei... Takk for tipset!

Lager en byggetråd på dette prosjektet etter ferien...
 
Angående kobber coil og verdigris, er vel ingen grunn til å male fanden på veggen, men jeg gjør et hederlig forsøk.;)
Nå tar vel gjæren opp mye tungmetaller også og jeg vet ikke om tilfeller der verdigris/giftige kobberforbindelser har vært et problem ved brygging. Men greit å vite om litt teori, kunnskap skader ihvertfall ikke https://helsenorge.no/Giftinformasjon/mat-og-drikke/glogg

Eller høre på John Palmer, ekspert på metallurgi og dreven brygger
The problem with verdigris is acute copper poisoning, due to easy dissolution of
copper acetate into mildly acidic solutions (like wort). A small spot is not
going to give you enough copper to hurt you, even if you drank the entire batch
in one sitting. The danger with verdigris is an entire copper vessel (jug, tank)
that puts a lot of copper into solution that you would drink.
Basically, if you aren't vomiting (nausea), then you don't have acute copper
poisoning, and if your hair and fingernails aren't turning green, then you don't
have chronic (long term low exposure) poisoning.
Clean it off with steel wool or kitchen cleanser and a sponge and don't worry
about it.
 
Sist redigert:
Mener å huske fra min barndom på Grünerløkka at det var digre kobbertanker på det gamle Schous bryggeriet som lå rett borti gata. Men det var kanskje bare til kokingen pga varmelederevnen? Vet at Union bryggeriet i Skien brukte aluminium, men det kan jo ha med pris å gjøre i mer moderne tider.

Sendt fra min mobil via Taptalk
 
Ja, i gamle dager brukte de kobberkjeler både på fabrikk og i heimen. Siden trådstarter virker fornøyd med svar og er opptatt med å finne ut av 1001 elementer, kan vi rante rundt her inne med andre ting, som å diskutere verdigris etc.
Er vel ikke et reelt problem dersom du vet hvordan du må behandle/lagre utstyret. De som destillerer vet at hvis det som kommer ut har grønnfarge så må du gjøre ting om igjen, litt vanskeligere å spotte for ølbryggerne men det er jo enkelt å behandle utstyret slik at dette ikke oppstår.

http://byo.com/issues/item/1144-metallurgy-for-homebrewers
 
Tilbake
Topp