Krydder til juleøl

Nøkleby

Norbrygg-medlem
Sitter med tanken på å sette et julebrygg. I den forbindelse lurer jeg litt på dette med krydder. hva er vanlig og hva funker bra sammen. Og ikke minst hva blir brukt av mengder i forhold til et 20-25 liters brygg. Jeg tar utgangspunkt i en bokkøl som jeg har brygget en gan med mindre endringer,

Jeg tenkte å tilsette dette i de siste minuttene av kokingen.

Julekrydder som jeg kjenner er som følger:

Kanel, ingefær, anis, kardemomme?

Noen tips tas gledelig i mot.

er ny i brygge faget
men 1-2 gramm med ingefær pr liter går bra, ikke ta mer.
kansje best med 1 gramm pr liter
best med litt lite.

Jeg laget en Brown ale basert juleøl basert på en oppskrift i boken Brown Ale (Ray Daniels & Jim Parker):

Old Ogden spiced ale (5gal)
Pale malt 13 lb
Karamell 80L 3lb
EKG 60min 2oz
Cascade 5min 1oz
Allehånde 5min 0,5ts
Nellik 5min 0,25ts
Kanel 5min 1ts
Kardemomme 2 knuste frø
Sitron zest 5min 1tsk
Cascade 0min 1oz
Sitron zest 0min 1ts
Mesket 68 grader i 60 min, koket i 90 min, gjæret med wyeast 1056 ved 20 grader, OG:1074, FG:1028, anbefalt lagringstid 1-3 måneder.

Denne vørteren er den desidert mest velluktende jeg har koket! Jeg gledet meg som et barn til prøvesmakingen, og er enig med forfatterne: dette er et utmerket utgangspunkt for å utvikle et fabelaktig juleøl. Kan virkelig anbefales!

Selv om dette ble et meget godt øl var det lite å spore av den intense krydderlukt som oppstod ved koking. Overaskende og litt skuffende!

Jeg er etter hvert overbevist om at mye av velduften av krydderne blir borte under gjæringen. Noe tilsvarende har jeg også opplevd med Kriek (i begynnelsen av gjæringen dufter det så fantastisk av kirsebær, men i det ferdige øllet er det skuffende lite kirsebæraroma igjen).

Til jul skal jeg lage denne igjen, men da skal jeg ‘tørr-krydre’ med en krydderpose, avkok eller spritekstrakt av disse krydderne som tilsettes i gjærspannet etter at gjæringen har avtatt.

Ja det kan kanskje være en idé med tørrkrddring etter den mest intense gjæringen har avtatt. Eller en kombinasjon.
Det er helt sikkert noen her som har prøvd, fint om de gir lyd fra seg.

Det er verdt å kjøpe kanelstang fremfor pulver. Da er man sikker på at man får ekte kanel og ikke kassiekanel. Ceylonkanel har tynnere bark og smaker mye rundere, søtere og rett og slett mer kanel. Kassiekanel er billigere og blir ofte solgt som vanlig kanel. Den er ikke i nærheten like god på smak.

Går for kalelstang ja, har også brukt vaniljestang. De man får på rør, og fersk revet appelsinskall. Dette setter smak  :namnam: :namnam:
Bruker humlepose på alt dette, og den får bli med under kjølingen også.

Tilbake
Topp