Krympe oppsettet fra 3 til 1 kjele - Trenger råd!

Elling skrev:
Hva med Brewster fra Bryggeland? Veldig kompakt. Tar lite plass når den er ryddet bort. Alt i et til en rimelig penge. Tar mer malt enn speidel.

Elling

Nei det er ikke tema, det skal brygges på noe av det jeg har med små modifikasjoner
Ellers takk for tipset

Hvor stor kjøleboks har du?
Kan det være ett alternativ med en meskeboks som er så stort du kan meske ett trinn uten skylling?
Da kan du varme meskevannet i kokekjelen, slå over i meskeboksen, meske, sirkulere grundig og tappe i kokekjelen. Så kan du fylle på med ekstra vann i kjelen for å få riktig mengde og OG.
Dette blir ett enkelt oppsett som vil gi litt dårlig utbytte, men det er bare å øke maltmengden litt. Du får også klar vørter som du ikke vil klare med BIAB, der blir det alltid liggende skallrester i kjelen uansett hvor mye du sirkulerer.

Kjøleboksen er vel på rundt 50 liter mener jeg å huske.
Heller fortsatt litt mot BIAB, og da kanskje i BoilerMakeren for å utnytte den fantastiske silbunnen under meskeposen

BIAB i boilermaker vil jo bli konge. Er jo bare til å tømme det av gjennom kranen ned i gjæringskaret, og så pumpe det gjennom en gang til!  :)

Fossdal skrev:
BIAB i boilermaker vil jo bli konge. Er jo bare til å tømme det av gjennom kranen ned i gjæringskaret, og så pumpe det gjennom en gang til!  :)

Planen er egentlig å prøve med kontinuerlig skylling med pumpe slik jeg gjør i dag, da kan jeg enkelt kontrollere temperaturen også.
Må gi det et forsøk tror jeg :)

Hvor mye får jeg i en 57L kjele?

Bjarte H skrev:
Er det uaktuelt å bygge en stand med alle 3 kjelene vertikalt?

Ja i grunn, det er et lite vaskerom jeg har fått tilgang til. Jeg tenker litt sånn at hvis jeg skal til med kjølebag, siling i bøtte eller annet utstyr så kan jeg like godt kjøre med oppsettet jeg har for da er det lite plass og vasking å spare.
Men å ha en kjele, jeg har en 30L også, for å varme skyllevann til BIAB kan være en mulighet. Hvis det gir meg noe ekstra...

Jeg har kun brygget 2 ganger på BIAB i starten av "bryggekarrieren", så erfaringen med BIAB er like liten som minnet fra de to bryggene.

AudunWS skrev:
Men å ha en kjele, jeg har en 30L også, for å varme skyllevann til BIAB kan være en mulighet. Hvis det gir meg noe ekstra...
Da ville jeg ha kjørt relativt tynn mesk og no-sparge med BIB :)

AudunWS skrev:
Planen er egentlig å prøve med kontinuerlig skylling med pumpe slik jeg gjør i dag, da kan jeg enkelt kontrollere temperaturen også.
Må gi det et forsøk tror jeg :)

Men da må du vel ha en HLT? Og da er det ikke bare en kjele lenger?

Jeg skal prøve ut litt av det samme. Brygger BIAB, skal prøve med pumpe, og kontinuerlig skylling/sirkulering under mesk for å forhåpentligvis få bedre utbytte og stabil mesketemperatur. Får muligens testa oppsettet i løpet av helga. Slenger med et spm i samme slengen: vil jeg kunne bruke pumpa til whirpooling under nedkjøling av vørter, eller vil jeg da trenge mer utstyr?

Ole Bråten skrev:
Jeg skal prøve ut litt av det samme. Brygger BIAB, skal prøve med pumpe, og kontinuerlig skylling/sirkulering under mesk for å forhåpentligvis få bedre utbytte og stabil mesketemperatur. Får muligens testa oppsettet i løpet av helga. Slenger med et spm i samme slengen: vil jeg kunne bruke pumpa til whirpooling under nedkjøling av vørter, eller vil jeg da trenge mer utstyr?

Kan ikke skjønne at det ikke skal gå. Du trenger et rør som fører vørteren ned i gryta og langs kjelekanten - lag noe a la dette selv: http://www.bryggmaker.no/100_varer.asp?d=88&k=6

Fossdal skrev:
Men da må du vel ha en HLT? Og da er det ikke bare en kjele lenger?

Har i grunn tenkt å sirkulere mesken med kun volumet som er i kjelen. Og med Blichmann i bunnen så regner jeg med at det ikke blir med så mye rester fra malten når jeg tapper til slutt

@Ole Bråten: Skal også bruke pumpa til whirlpool under kjøling

Bare sirkulering vil føre til tjukk masse i bunn med påfølgende lavt utbytte, så du må nok røre en del i tillegg til sirkuleringen? Jeg lurte litt på å tappe ut fra topp og sende inn i bunn, da slipper man å røre, men da legger det seg gruff utenpå BIABposen som igjen løsner og følger med ut ved avtapping...? Hvorfor blir det så enkelt å regulere temperatur når du ikke bruker HLT?  :biersmile:

Fossdal skrev:
Bare sirkulering vil føre til tjukk masse i bunn med påfølgende lavt utbytte, så du må nok røre en del i tillegg til sirkuleringen? Jeg lurte litt på å tappe ut fra topp og sende inn i bunn, da slipper man å røre, men da legger det seg gruff utenpå BIABposen som igjen løsner og følger med ut ved avtapping...? Hvorfor blir det så enkelt å regulere temperatur når du ikke bruker HLT?   :biersmile:

Jeg sirkulerer på den måten i dag, det eneste som skiller er meskeposen. Kontinuerlig skylling med å tappe fra bunn og pumpe inn på toppen med March-pumpe og AutoSparge. Men posen over kanten kan jeg ikke se at dette hverken skulle lage tykk mesk i bunn eller mere grums på toppen. Har aldri hatt behov for å røre i mesken, uten meskepose ligger jeg på over 90% meskeutbytte. Regner selvsagt med dårligere utbytte siden jeg ikke skal bruke skyllevann
Varmen reguleres ved en Caso induksjonstopp mens man resirkulerer.

Ok, spennende, gleder meg til å høre hvordan det går! Jeg ser bare for meg at når avtappingen skjer under og utenfor posen, vil malten legge seg mot duken. Det er det som skjer hos meg, selv om jeg ikke sirkulerer, og det er derfor jeg må røre. Men det er jo ingen grunn til at du ikke bruker skyllevann, etter at du har tappet av søtvørteren heller du bare like mange liter vann på 80 grader som du har kg malt,  ned i posen, så oppnår du nok over 90% utbytte igjen!

Vi får satse på det :) Jeg kommer med rapport så fort jeg har testet
Går det dårlig så fyrer jeg nok opp det gamle oppsettet igjen...

Nå er det snart på tide å ta i bruk det nye oppsettet. Fikk låne en Speidel en stund så det ble litt utsatt

Har et spørsmål ang BoilerMaker
Tenkte å bruke BoilerMakeren i BIAB-oppsettet, da med silplaten liggende i bunn hele tiden. Vil det fungere når man koker eller blir det bare tull?

Oppsettet blir da:
- BoilerMaker 15 gallon
- BIAB pose
- March-pumpe
- Motstrømskjøler
- Caso 3500W plate
- Evnt grilltenner for raskere oppkok

Tester først med BolierMaker på induksjon for å se om den klarer å holde kok på en 25L batch, hvis ikke blir det 50L rustfri kjele. I 50-literen mangler jeg plate i bunn, så da må det skaffes så lenge jeg varmer med kokeplate.
Mesker inn med fullt volum og sirkulerer kontinuerlig.

Tilbake
Topp