Krympe oppsettet fra 3 til 1 kjele - Trenger råd!

AudunWS

Dommer
Vi skal i gang med å bygge hus og i byggeperioden har vi flytter fra et småbruk til en leilighet... :jaha:
Jeg brygger til vanlig på 3x15 gallon kjeler (mesking på BoilerMaker), 2 March-pumper osv. Siden plassen er blitt mindre så tenkte jeg å krympe oppsettet litt, helt ned til en kjele.
Det gjør heller heller ikke noe om jeg må ned på 25-liters batcher.

Gode råd?
 
Kan du ikke bare bruke Boilermakeren med en pumpe for resikulering av mesk?

Skyllevann til mindre batcher kan fint kokes i en vanlig kasserolle. Mesken kan tappes i gjæringskar og tilbake på Boilermakeren til kok etter at denne er vasket.

Jeg forstår ikke helt hvorfor BIAB er et godt alternativ når man uansett har en Boilermaker med falsk bunn  ;)

Edit: Skrivefeil
 
En ny tanke jeg fikk...
Hva med å bruke feks en gjæringsbøtte, skjære vekk bunnen og sette inn Blichmann-silbunnen som jeg allerede har.
Dusteri eller vil det fungere? Kan jo muligens ha posen inni uansett
 
Jeg stemmer også for BIAB. Det er enkelt, fungerer og veldig billig. kun liten reduksjon i utbytte, bruk litt ekstra base malt. så tar du frem det ordentlige brygge utstyret når alt er tilbake til normalen.
 
Ja dere er sikkert lei av denne så beklager, men jeg synes selv det er latterlig enkelt, billig og høyst aktuelt i forhold til hva trådstarter lurer på... :biersmile:

http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,14628.0.html
 
Eg hadde brukt boilermakeren med meskepose inni.
Brukar du gjæringspann med posen inni kan du parkere den oppå gryta for avrenning og ev.skoling mens du kokar opp.
Du mistar kansje litt fleksibilitet og utbytte men kortar gjerne ned bryggedagen litt. Og alt du treng å handle er ein meskepose.
 
protto skrev:
Eg hadde brukt boilermakeren med meskepose inni.
Brukar du gjæringspann med posen inni kan du parkere den oppå gryta for avrenning og ev.skoling mens du kokar opp.
Du mistar kanskje litt fleksibilitet og utbytte men kortar gjerne ned bryggedagen litt. Og alt du treng å handle er ein meskepose.

Hvis jeg skal bruke BoilerMakeren så er det varmekilden som jeg er usikker på. Bruker i dag 3,5kw induksjonsplate og det fungerer godt til mesking, men kok er jeg mer usikker på. Ideelt sett er det BoilerMakeren jeg ønsker å benytte! En pose oppi den og bare løfte ut malten hadde vært gull.

Gjæringsspann var et alternativ til BoilerMakeren, ikke både og?

Fossdal skrev:
Ja dere er sikkert lei av denne så beklager, men jeg synes selv det er latterlig enkelt, billig og høyst aktuelt i forhold til hva trådstarter lurer på... :biersmile:

http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,14628.0.html

Blir aldri lei gode tips! Men fra 3 kjeler så føler jeg dette blir nesten like mye vask

Jeg har forøvrig kjølebag-oppsett også, men tanken er å bruke kun en kjele. Skal låne vaskerommet til min gode mor i ett års tid...
 
AudunWS skrev:
Blir aldri lei gode tips! Men fra 3 kjeler så føler jeg dette blir nesten like mye vask

Jeg har forøvrig kjølebag-oppsett også, men tanken er å bruke kun en kjele. Skal låne vaskerommet til min gode mor i ett års tid...

Ser den, men gjæringskaret må du jo ha uansett, så det blir bare den trakten i midten som er ekstra. Og siden det her er snakk om før kok, så skyller jeg den bare i varmt vann i dusjen, ingen desinfisering og styr.
 
Hva med Brewster fra Bryggeland? Veldig kompakt. Tar lite plass når den er ryddet bort. Alt i et til en rimelig penge. Tar mer malt enn speidel.

Elling
 
Tilbake
Topp