Kullsyre går fort ut

ictys

 
Laget en cider i sommer som jeg karboniserte på cornelius. Gikk fint - smaker greit nok. Men kullsyren går ut med en gang. Skjønner ikke helt det. Noen som har noen råd?
 
Hva er temperaturen på fatet? Co2 absorberes lettere av ølen ved kaldere temperaturer. Er det varmt, så vil du miste endel kullsyre med mindre du har betydelig mer trykk på.

Hvilket trykk har du karbonet på?
 
Hvis du vil ha en litt "fizzy" cider, ønsker du kanskje rundt 3 vol. CO2. På 15 grader må du da bruke 2 bar / 29,6 PSI trykk. Og ved en slik temperatur vil jo også kullsyren gå relativt fort ut av løsningen når det unnslipper fatet (f.eks. i et glass).

Har en kalkulator du kan bruke her: http://www.bryggekalkulator.no/
 
Og ved en slik temperatur med såpass mye CO2 i, så vil du risikere at det skummer endel også.
Jeg ville nok kanskje vurdert en kjøleløsning.
 
Skal prøve å skru opp og la den stå i kjelleren - som nå blir kaldere og kaldere, men det er ikke noe grunn til at det går ut? Altså noe med selve cideren?
 
Nei, det skal ikke ha noe å si hvordan cideren er.
Hvis du opplever at det er bra med kullsyre i cideren, men at den forsvinner fort når du putter den i et glass - så er det med rimelig stor sikkerhet at det er temperaturen som forårsaker det.

Du kan prøve en gang å la glasset ligge i frysen en times tid før du heller cider på det.
Se om det hjelper, om ikke annet enn å bekrefte at temperaturen er en faktor her.

Pass også på at serveringstrykket ditt ikke er på 1,5 bar ;)
 
Ja, hvis du har 1,5 bar til servering, så kommer det ut farlig fort vil jeg tro. Med mindre du har veldig lang slange til kranen.
 
Tilbake
Topp