Kullsyreinnhold i yule tide ale

Hei, jeg fikk så gode svar sist jeg lurte på noe her inne så jeg spør flere spørsmål i håp om like gode svar;)

Alex fortalte da at ølet skulle på flaske, sukker neddi og korkes, så skulle det stå i romtempratur i 14 dager også inn på kjøling i resten av lagringstiden, igår var det 14 dager siden det ble tappet på flasker og korket, jeg prøvde en flaske igår men er litt skuffet over kullsyreinnholdet, spørsmålet mitt er som følger:

Blir det mer kullsyre jo lenger øllet ligger lagret?
Kan man evt. tillføre øllet mer kullsyre på noen måte?

Vi gjorde alt riktig men er litt redd vi ikke rista godt nok når kokingen var over og vi tilsatte gjær, kan dette ha noe å si for kullsyreinnholdet;)

Håper noen kan hjelpe;)

Rune
 
Gjærtyper som flokkulerer godt kan bruke lang tid på karbonering. Dersom du finner det riktige nummeret (Typisk White Labs WLP 007, dry english yeast???) så kan du sjekke på produsentens hjemmeside i hvilken grad gjæren er flokkuleringsvillig.
 
Dæven skjønner det er mye å lære med denne bryggingen;) Men tusen takk for svar, da får jeg sjekke litt om flokkulering;)
 
Har laga det settet og gjæra (som var to rør av enten var london eller english) flokkulerte godt, dvs la seg på bunnen av karet som ei kompakt kake.
Synes den var svært dau og søt første gong eg smakte på den etter ca 10 dagar.
Men dette løyser du lett!

Sett øla på badet eller en plass det er litt varmare enn resten av kåken, kanskje 24-25 grader. Eg rister lett på flaskene, men veit ikkje om andre anbefaler dette.
Tipper den blir fin etter 4-5 dagar.

nøgne ø bruker vistnok varmeskap med 28 (?) grader for si karbonering.

Dette funker med mindre du har brukt for lite sukker/sukkerlake til karboneringa
 
Vi har samme problem med vår... Brukte WLP 002 og den flokkukerte veldig godt. Hard fin kake i bunn...

Prøver nå 14 dager til i romtemp pluss 4-5 dager på bad og tester på ny..... Slik øl trenger bobler!
 
Jeg ser at det på bryggselv står at settet inneholder 6,55kg malt og 300g muscovadosukker
. Vet noen om dette sukkeret er malt sammen med malten? Har kjøpt dette settet og kan ikke se å ha fått med en egen pose med sukker. Det står heller ingenting om dette under "fremgangsmåte".
 
Det var det jeg fryktet.
Det står heller ingenting om når denne skal i, men regner med at det er når det kokes?
 
Men det sukkeret påvirker co2 lite ettersom det evt gjærer opp ved primærgjæringen og øker alkoholen i ølen. Sukker til karbonering, tilsettes som sukkerlake eller karboneringsdrops i det ølet tappes på flaske. Når ølen da starter å gjære igjen, skaper co2/kullsyre.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Tilbake
Topp