Kvalitetskriterier for øl?

msevland

Sentralstyre
Bjorleik er alltid spennende :)
Men igjen - lag en slik konkurranse dere ønsker, men ikke be andre om å gjøre det for deg (sikter ikke til noen).

Oslo-styret, som jeg var del av, laget også en ny konkurranse ved OsloMesterskapet, og vi laget den akkurat slik vi selv ønsket. Den bygget på PF-konseptet. Det var svært tilfredsstillende å lage, og jeg tror flere koste seg.

Jeg vil derfor oppfordre alle til å dra i gang med ting dere savner. Ta gjerne kontakt med fylkeslaget, men Norbrygg er dere - ikke ‘noen andre’. Har vi lært noe etter Korona, er det at vi kan samarbeide på avstand.

Forstå meg riktig. Det er flott med innspill til eksisterende konkurranser, men de er utformet slik iniativskaperne ønsket dem, og da må de også stå fritt til å forkaste innspill.

Sist redigert:

Eirik KG

Norbrygg-medlem
Det var jo interessant å se hva som skjedde med slingringsmonnet i Bjorleik over tid! Mon tro om det var formatets uhåndterbarhet, eller om interessen for rammer økte i administrasjonen. Om det er førstnevnte, så har vi kanskje kommet til full circle og diskuterer noe som har blitt testa i storformat og avslått på grunn av praktiske hensyn tidligere.

Finn Berger

Moderator
I den forbindelse, åssen er det, jeg har inntrykk av at det er for mye press på NM så det er litt uoverkommelig å håndtere, er det generelt (for) høyt press på konkurransene i norbrygg?
Jeg skal være litt forsiktig med å uttale meg på vegne av dommerne, men jeg har forstått det sånn at det er behov for flere konkurranser for å kunne gi dommerne mer trening i dømming. Og jeg vil tru at det er et poeng at konkurransene dommerne skal dømme, stort sett er standardiserte, nettopp for å gi treningseffekten (?).

Når det gjelder NM, er det et litt krevende logistikkprosjekt der enkeltpersoner har blitt ganske hardt belasta. Men Norbrygg vil gjerne at flest mulig deltar. NM er en sentral del av virksomheta.

LarsUlv

Fylkesstyre
Det var jo interessant å se hva som skjedde med slingringsmonnet i Bjorleik over tid! Mon tro om det var formatets uhåndterbarhet, eller om interessen for rammer økte i administrasjonen. Om det er førstnevnte, så har vi kanskje kommet til full circle og diskuterer noe som har blitt testa i storformat og avslått på grunn av praktiske hensyn tidligere.
Tror det har endret seg over tid med hvem som har arrangert Bjorleik.
Fokuset på at "Konkurransens formål er å fremme kreativitet og bryggelyst, samt å gi øl som i Norbryggs øvrige konkurranser havner utenfor klassiske typebeskrivelser en sjanse til å konkurrere og bli bedømt på likefot med andre øl." endret seg vel allerede litt med den opprinnelige gjengen.
I de siste årene har vi hatt fokus på "de litt sære typene i typedefinisjonene", men har ikke tenkt på at vi kunne tenkt utenfor DEN boksen.

Finn Berger

Moderator
Tror det har endret seg over tid med hvem som har arrangert Bjorleik.
Fokuset på at "Konkurransens formål er å fremme kreativitet og bryggelyst, samt å gi øl som i Norbryggs øvrige konkurranser havner utenfor klassiske typebeskrivelser en sjanse til å konkurrere og bli bedømt på likefot med andre øl." endret seg vel allerede litt med den opprinnelige gjengen.
I de siste årene har vi hatt fokus på "de litt sære typene i typedefinisjonene", men har ikke tenkt på at vi kunne tenkt utenfor DEN boksen.
Tenker du for langt utafor boksen havner du på viddene;).

Eramik

Norbrygg-medlem
Tenkte litt på denne tråden når jeg kjørte bil i dag.

Hva om man får en konkurranse hvor det settes tema.
F.eks Belgisk gjær, frukt, sjokolademalt, Amarillo, kveik. Så er det opp til deltakerne å framheve nevnte ingrediens.

Sikkert vanskelig i NM, men Bjorleik eller fylkeskonkurranser kan være aktuelle. Dersom det er vellykket, kan man vurdere å utvide.

Eirik KG

Norbrygg-medlem
Tenkte litt på denne tråden når jeg kjørte bil i dag.

Hva om man får en konkurranse hvor det settes tema.
F.eks Belgisk gjær, frukt, sjokolademalt, Amarillo, kveik. Så er det opp til deltakerne å framheve nevnte ingrediens.

Sikkert vanskelig i NM, men Bjorleik eller fylkeskonkurranser kan være aktuelle. Dersom det er vellykket, kan man vurdere å utvide.
Høres jo ut som du beskriver det Bjorleik en gang var. Jeg har ikke vært i konkurranse-modus mer enn et års tid, så vet ikke noe spesifikt om det. Men med utgangspunkt i @LarsUlv sin beskrivelse tidligere i tråden virker det jo sånn

Topp