1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Kveik og karboneringstid på flasker.

En tråd i 'Brygging' startet av Glensen, 31 Jul 2020.

1. Glensen

Glensen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Heisann.

Har forsøkt å bruke Omega Lutra Kveik- 071 på en pilsner jeg brygget og flasket den for ca 12 dager siden. Testet 2 flasker og Ølet er nesten helt dødt. Hvis en bruker Kveik, vil det da ta lenger tid med tanke på karbonering på flasker? Er det noen har noen erfaringer om dette?
    OG og FG stemte bra med det som var oppgitt i oppskriften.

Ha en fin kveld folkens :)
    Mvh Glensen

2. Steinar Huneide

Steinar Huneide
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Husk at ved høyere gjæringstemperatur er der mindre CO2 i ølet når det er utgjæret. Da trenger du mer sukker for å få samme karbonering.

Sarge liker dette.
  3. Glensen

Glensen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hei.
    Jeg hadde ca 7gr/L. Ølet smaker langt bedre enn det jeg forventet. Litt trist hvis det ikke karbonerer. Leste i ett engelsk forum att jeg måtte forvente 3 - 4 uker. Har null erfaring med kveik men blir en erfaring rikere nå :)

4. Steinar Huneide

Steinar Huneide
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Skulle holde til ca 2,3 vol. Kjenner ikke den gjæra, er noe lab isolerte greier så mulig at slik jeg kjenner Hornindal gjæra ikke gjelder. Originale Lida og Raftevold har jeg aldri hatt slike problemer med. Lida sleit litt med en 11% stout, men den kom etter noen uker.

5. Kloakk

Kloakk
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hvilken temperatur gjæret du på? Og hvilken temperatur karbonerer du på? Har lest flere plasser at romtemperatur ikke bestandig holder og at det kan være en ide å swirle flaska for å få gjæra tilbake i suspensjon.

Hvor fikk du tak i Lutra?

6. Glensen

Glensen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hei.
    Den lå på rundt 30 grader og var ferdig ila 2 dager. Karbonerings temp ligger på ca 21- 22 grader.

mvh Glensen

7. Glensen

Glensen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hei.
    For teste om en uke og håpe på det beste :)

8. Kloakk

Kloakk
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Riktig, da kan det som sagt være en ide å sette de varmere og swirle gjæra tilbake i suspensjon :)

Glensen liker dette.
  9. Steinar Huneide

Steinar Huneide
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ganske sikker på at det kommer etterhvert. Går saktere på lavere temperaturer.

Glensen liker dette.
  10. Glensen

Glensen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Takk for tips og råd! :)
    Hls

Glensen

11. Sarge

Sarge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Noen kveiker liker ikke å jobbe for lavt i temperatur. Jeg forsøker alltid å holde karbonering på 23-25 grader. Jeg opplever også at det er stor forskjell i tid fra 21 til 24 grader. (Det siste gjelder karbonering med alle typer ølgjær).

Mitt råd: Få opp temperaturen. Roter litt på flaskene dersom det ser ut som det bunnfeller.

Hvor sterkt øl snakker vi om her? Høyt alkoholinnhold bremser også karboneringen voldsomt.

Jeg har ingen erfaring som tilsier at kveik er tregere enn annen gjær, men de trenger høy nok temperatur for å yte sitt.

12. Steinar Huneide

Steinar Huneide
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Han skriver "pilsner" i åpningsposten. Antar det er rundt 5% da.

Sarge liker dette.

Del denne siden