Kveik og karboneringstid på flasker.

Glensen

Norbrygg-medlem
Heisann.

Har forsøkt å bruke Omega Lutra Kveik- 071 på en pilsner jeg brygget og flasket den for ca 12 dager siden. Testet 2 flasker og Ølet er nesten helt dødt. Hvis en bruker Kveik, vil det da ta lenger tid med tanke på karbonering på flasker? Er det noen har noen erfaringer om dette?
OG og FG stemte bra med det som var oppgitt i oppskriften.

Ha en fin kveld folkens :)
Mvh Glensen
 
Husk at ved høyere gjæringstemperatur er der mindre CO2 i ølet når det er utgjæret. Da trenger du mer sukker for å få samme karbonering.
 
Husk at ved høyere gjæringstemperatur er der mindre CO2 i ølet når det er utgjæret. Da trenger du mer sukker for å få samme karbonering.

Hei.
Jeg hadde ca 7gr/L. Ølet smaker langt bedre enn det jeg forventet. Litt trist hvis det ikke karbonerer. Leste i ett engelsk forum att jeg måtte forvente 3 - 4 uker. Har null erfaring med kveik men blir en erfaring rikere nå :)
 
Hei.
Jeg hadde ca 7gr/L. Ølet smaker langt bedre enn det jeg forventet. Litt trist hvis det ikke karbonerer. Leste i ett engelsk forum att jeg måtte forvente 3 - 4 uker. Har null erfaring med kveik men blir en erfaring rikere nå :)
Skulle holde til ca 2,3 vol. Kjenner ikke den gjæra, er noe lab isolerte greier så mulig at slik jeg kjenner Hornindal gjæra ikke gjelder. Originale Lida og Raftevold har jeg aldri hatt slike problemer med. Lida sleit litt med en 11% stout, men den kom etter noen uker.
 
Heisann.

Har forsøkt å bruke Omega Lutra Kveik- 071 på en pilsner jeg brygget og flasket den for ca 12 dager siden. Testet 2 flasker og Ølet er nesten helt dødt. Hvis en bruker Kveik, vil det da ta lenger tid med tanke på karbonering på flasker? Er det noen har noen erfaringer om dette?
OG og FG stemte bra med det som var oppgitt i oppskriften.

Ha en fin kveld folkens :)
Mvh Glensen
Hvilken temperatur gjæret du på? Og hvilken temperatur karbonerer du på? Har lest flere plasser at romtemperatur ikke bestandig holder og at det kan være en ide å swirle flaska for å få gjæra tilbake i suspensjon.

Hvor fikk du tak i Lutra?
 
Hvilken temperatur gjæret du på? Og hvilken temperatur karbonerer du på? Har lest flere plasser at romtemperatur ikke bestandig holder og at det kan være en ide å swirle flaska for å få gjæra tilbake i suspensjon.

Hvor fikk du tak i Lutra?

Hei.
Den lå på rundt 30 grader og var ferdig ila 2 dager. Karbonerings temp ligger på ca 21- 22 grader.

mvh Glensen
 
Skulle holde til ca 2,3 vol. Kjenner ikke den gjæra, er noe lab isolerte greier så mulig at slik jeg kjenner Hornindal gjæra ikke gjelder. Originale Lida og Raftevold har jeg aldri hatt slike problemer med. Lida sleit litt med en 11% stout, men den kom etter noen uker.

Hei.
For teste om en uke og håpe på det beste :)
 
Hei.
Den lå på rundt 30 grader og var ferdig ila 2 dager. Karbonerings temp ligger på ca 21- 22 grader.

mvh Glensen
Noen kveiker liker ikke å jobbe for lavt i temperatur. Jeg forsøker alltid å holde karbonering på 23-25 grader. Jeg opplever også at det er stor forskjell i tid fra 21 til 24 grader. (Det siste gjelder karbonering med alle typer ølgjær).

Mitt råd: Få opp temperaturen. Roter litt på flaskene dersom det ser ut som det bunnfeller.

Hvor sterkt øl snakker vi om her? Høyt alkoholinnhold bremser også karboneringen voldsomt.

Jeg har ingen erfaring som tilsier at kveik er tregere enn annen gjær, men de trenger høy nok temperatur for å yte sitt.
 
Hei alle sammen!
Har vært veldig opp opptatt i det siste men det fungerte tilslutt etter at jeg fulgte noen råd fra tråden her, så takk for all hjelp. :)
Etter ca 14 dager var det helt flatt, så skrudde jeg opp temp til 27 grader og da tok det ca 12 dager så var det full fart i ølet. Pilsen hadde en abv på ca 6%.
Kveik er ikke helt som "vanlig" gjær og krever litt høyere temp hvis du karbonerer på flasker er min erfaring. :)

Uansett tusen takk for all hjelp folkens

Mvh
Glensen!
 
Tilbake
Topp