Vanlig med «mariaue» som i praksis er en vitalitetsstarter, her tar man ut litt vørter tidlig i mesking, lar kjøle til under 40 grader og hiver flakene i, dekkes til med rent kjøkkenhåndkle.Har fått tak i original kveik fra Voss. Dette er den originale i tørket utførelse.
Den må selvfølgelig rehydreres før bruk, enten med vørter eller sukkervann har jeg fått beskjed om.
Men bør jeg tilføre oksygen i vørteren?
De originale brukerne brukte vel neppe oksygen.
Å oksygenere før gjæring med kveik, virker litt vanskelig, selv med oksygen. Før hadde man trolig vide kar som kanskje bare var dekket til med et klede. Greit for kveiken å stadig få mer oksygen i starten på denne måten.Har fått tak i original kveik fra Voss. Dette er den originale i tørket utførelse.
Den må selvfølgelig rehydreres før bruk, enten med vørter eller sukkervann har jeg fått beskjed om.
Palmer sier faktisk at åpen gjæring fungerer som et alternativ til oksygenering. Er litt usikker på det, men han sier det nå. (Fant ikke stedet i How to Brew nå, dessverre.)Å oksygenere før gjæring med kveik, virker litt vanskelig, selv med oksygen. Før hadde man trolig vide kar som kanskje bare var dekket til med et klede. Greit for kveiken å stadig få mer oksygen i starten på denne måten.
Selv ved oksygenering med ren oksygen, vil ikke mer enn ca 7 ppm løse seg i vann ved 35⁰C.Vis vedlegget 71656
Noen som har et triks for å få nok oksygen i vørter på ca 35⁰C?
Jeg ser at Garshol skriver dette:Palmer sier faktisk at åpen gjæring fungerer som et alternativ til oksygenering. Er litt usikker på det, men han sier det nå. (Fant ikke stedet i How to Brew nå, dessverre.)
Det er vel heller ikke snakk om å unngå trub, og trubet inneholder fettsyrer som kan erstatte oksygenet. (Du kan til nød bruke ørlite olivenolje i stedet for oksygen. Det er velkjent.) Så det er nok ikke så merkelig at man slapp unna uten oksygentank og diffusjonssteinJeg ser at Garshol skriver dette:
"Sørg for at det er litt oksygen i vørteren. Gammeldags sprut ved å helle den (avkjølte) vørteren fra midjehøyde er nok."
"Men gårdsbryggerne gjør ikke annet enn å skvette vørteren inn i gjæringskaret. Så det er det gjæren er vant til, og det fungerer veldig bra. De fleste bruker selvfølgelig åpne gjæringskar, så litt mer oksygen enn det du får ved å sprute kan være nødvendig, men ikke mye mer."
Ikke lett å bli klok av dette om vi ikke "oversetter" gamlemåten til feks. å ha litt ren oksygen over væsken i gjæringstanken.
Tør jeg det?
Sjekk denne videoen så får du heller prøve å gjenskape så godt som råd.Har fått tak i original kveik fra Voss. Dette er den originale i tørket utførelse.
Her må man være forsiktig, ser jeg: "En dråpe" olivenolje er altfor mye for en 19 liter batch øl. 0.0000833ml er nok, sier homebrewtalk.com under "Using Olive oil instead of Oxygen". Til 19 liter, er dette nok: "En dråpe i en liter vann, koke den og deretter tilsette mellom en dråpe og en teskje til vørteren."Det er vel heller ikke snakk om å unngå trub, og trubet inneholder fettsyrer som kan erstatte oksygenet. (Du kan til nød bruke ørlite olivenolje i stedet for oksygen. Det er velkjent.) Så det er nok ikke så merkelig at man slapp unna uten oksygentank og diffusjonsstein.
Mye muligHer må man være forsiktig, ser jeg: "En dråpe" olivenolje er altfor mye for en 19 liter batch øl. 0.0000833ml er nok, sier homebrewtalk.com under "Using Olive oil instead of Oxygen". Til 19 liter, er dette nok: "En dråpe i en liter vann, koke den og deretter tilsette mellom en dråpe og en teskje til vørteren."
For mye olivenolje vil redusere skumming
Mer gøy: https://beersmith.com/blog/2015/09/14/olive-oil-instead-of-aeration-for-beer-brewing/
En påstand fra meg:
Einerlåg og einerkvister i rosten, avgir fettsyrer og oljer som erstatter/kompleterer oksygenering av vørteren!
Spennende og utrolig at de ikke fikk infeksjon oftere, men alt ølet ble kanskje drukket opp under oppskåka.Mika Laitinen (Viking Age Brew) nevner ikke noe om oksygen. "...Hannu pours the wort into a plastic tub, crumbles in the baker´s yeast, and covers the tub with a newspaper...." (pag 18.).
Ellers (pag 157 fra samme bok) ...."Cooling large volumes of liquid in wooden vessels is cumbersome, and in the old days this phase of brewing must have been nerve-rackingly slow. To speed up the cooling, the hot wort was, for example, divided across several buckets or drawn into a shallow, flat vat where evaporation aids the cooling...(Finsk cool-ship)
Ikke noe mer eller spesifikk om tilføye oksygen.
Nici
Er jo mange kilder til dårlig øl, men bakteriell infeksjon kan man i stor grad beskytte seg greit mot. Ølet tappes før det er gått ut og får karbonering på dunkene. "Vi sleppe no berre av litt når dunken verte ronde.."Spennende og utrolig at de ikke fikk infeksjon oftere, men alt ølet ble kanskje drukket opp under oppskåka.
Jeg har bare hatt tørrgjær LalBrew Voss Kveik tigjengelig, men den kan kanskje også "mates" litt i en mariaue?Er jo mange kilder til dårlig øl, men bakteriell infeksjon kan man i stor grad beskytte seg greit mot. Ølet tappes før det er gått ut og får karbonering på dunkene. "Vi sleppe no berre av litt når dunken verte ronde.."
Prøv med kveiken du har fått. Ta en litt større preboil SG enn du pleier, kjøl i bunn av ei stor gryte og sett mariaue på den. Voss skal visstnok trives best opp mot 40 grader, men tror nok at den lager øl på lavere temperatur også.
En vitalitetsstarter er sikkert greit, men posegjær skal være frisk og rask rett ut av plasten den.Jeg har bare hatt tørrgjær LalBrew Voss Kveik tigjengelig, men den kan kanskje også "mates" litt i en mariaue?