Lagde enkelt meskeinnsats til bryggkjelen

Billig, enkelt og veldig funksjonelt.... :yes:
 

Vedlegg

  • 15.jpg
    15.jpg
    10,8 KB · Sett: 1.095
  • 19.jpg
    19.jpg
    8,7 KB · Sett: 1.100
  • 21.jpg
    21.jpg
    10,3 KB · Sett: 1.107
  • 25.jpg
    25.jpg
    8,7 KB · Sett: 1.123
  • 28.jpg
    28.jpg
    17 KB · Sett: 1.113
Hehe det vil du ikke ha svar på, men måtte dele det opp over 2 dager.
Fikk helt spasmer når jeg hadde borret halve.
 
Genialt =D

Dette kan jo være løsningen for meg og BIAB oppsettet mitt. Har en meskepose som ikke passer rundt kanten på 50L kjelen min men som fint går rundt kanten på 30L gjæringsbøtte. Er en midlertidigløsning mens jeg venter på stoff til å sy meg egen pose av. Tror jeg kommer til å bruke 20mm++ bor når jeg lager hullene, men det vil fungere fint til mitt bruk. Skjønner at du har tatt det over ett par dager xD
 
Fantastisk. Ikke for å strø salt i gnagsåret såret etter drillen, men fettristen de selger på clas smetter supert nedi en 30 l dunk. :)
 
Som tidligere elektrikker, som har borret min del av hull i diverse material, vil jeg sterkt anbefale å ha treverk under om en skal borre så mange hull i plast.
For å gjøre det helt klart: Treverk som en også borrer i.
 
Ser du har plastdunken oppi ein kjele med innebygd varmeelement.  Sikkert lurt å sjekka at varmen i botnen ikkje er så høg at plasten smeltar/mjuknar.  Og at den taklar vekta av malt+væske når du skal løfta den opp.   
 
Har laget avstandstykker i rustfri slu, så den står ca 3,5cm fra bunnen. Når det gjelder stabiliteten på plasten, er det riktig som du sier at den gir litt etter. Men det er ikke i bunn men i kanten rundt toppen, bøyer seg litt inn, men det er ikke noe problem.  :skitbra:
 
Silikon står det i omtalen. Silikon er vel det me kjenner som Klarsilslangar, dei dyre. Og halve kongeriket steiker maten sin på teflon. Kan det vera så gale då? Her blir det forøvrig forventa bildereportasje frå første bryggjedag!
 
Europris har også en fettrist, som er laget av et tett wire-nett.

Charlie papazian skriver i "The joy of homebrewing" at man kan lage en silbøtte av to plastbøtter (Zapzap lauter tun). Den ene bøtten bores i bunnen slik Nelson har gjort, den andre utstyres med en kran. Tønna med hull i bunnen settes oppi den andre, og da har man en silbøtte. Med litt glava, eller annen mer egnet isolering kan den sikkert også brukes som meskebøtte. Dessuten er det vel ikke noe i veien for å bruke den ytre bøtten som flaskebøtte, eller gjæringskar for den saks skyld.
 
For å slippe all borringen kan det være en ide og lage store hull, for så legge fettristen over.
Sparer mye tid og mange hull på det.  :ilike:

Inge. Om jeg går for løsningen, skal jeg å legge ut noen bilder.
 
Tilbake
Topp