Lage spiralkjøler - hva er best/billigst?

Hei. Jeg har tenkt å lage en spiralkjøler. Jeg har sett på ett par youtubefilmer om hvordan man kan lage det, men lurer på litt på hvilke materiale som er best egnet.

Kobber? Vil det ikke gi avfallsstoffer i øllet (er vel en grunn til at man helst ikke skal drikke/bruke varmt vann fra springen)?
Er det noe annet som er bedre/like bra?
Hvor langt rør bør jeg ha (36 liters gryte)?
Bør jeg ha avstand på spiralen (spolene), eller burde den være "tett"?

Er mulig noe annet jeg burde ha tenkt på. Så det er bare å komme med gode forslag  :)
 
På 36L gryte har vi brukt 7m  12mm kobberør som vi kjøpte billig av den lokale rørlegger.det tar ca 15-20 minutter å kjøle ned vørten fra kok til ca. 25*  :biersmile:
 
Brukte selv 5m Ø12mm fra biltema. Bøyde den til spiral frihånd, ser skikkelig ghetto ut, men fungerer veldig bra. Kjøler ned 25L til 20 grader på under 20 minutter, forutsatt at man rører i vørter under nedkjøling.

Vil anta at det er en fordel med så stor avstand som mulig på spiralen for å ha mest mulig kontaktflate med varm vørter. Mål i forhold til hvor høyt opp i kjelen din typiske batchstørrelse går slik at hele spiralen dekkes av vørteren.
 
Skjalg skrev:
Kobber? Vil det ikke gi avfallsstoffer i øllet (er vel en grunn til at man helst ikke skal drikke/bruke varmt vann fra springen)?

Det er ingen problemer med å bruke kobber til dette.

Er det noe annet som er bedre/like bra?

Rør i tynnvegget rustfritt stål er ca. like bra og litt lettere å holde reint. Ser penere ut, men er vanskelig å få laget til selv uten spesialverktøy.

Hvor langt rør bør jeg ha (36 liters gryte)?

Som tidligere nevnt, mer er bedre. 10m Ø12mm er nok bra.

Bør jeg ha avstand på spiralen (spolene), eller burde den være "tett"?

Jeg tror ikke det er så veldig stor forskjell egentlig.

Jærbrygg skrev:
På 36L gryte har vi brukt 7m  12mm kobberør som vi kjøpte billig av den lokale rørlegger.det tar ca 15-20 minutter å kjøle ned vørten fra kok til ca. 25*  :biersmile:

Men det er jo tiden fra kok til 18C eller 8C som er interessant :)


Bakke Brygg i Fjordgata har fine kjølere hvis du skulle finne ut at du vil kjøpe likevel. Hva de koster vet jeg ikke.
 
Med dagens kobberpris, er det bortimot likke billig å kjøpe rustfri kjøler f.eks. Hos bryggmaker.
Fordelen er som Bjarte sier enklere renhold.
 
Etter å ha sett litt rundt, ser jeg at det ikke blir mange hundrelappene i forskjell om jeg lager selv eller kjøper ferdig. Blir nok en tur innom Bakke Brygg for å se hva de har etter nyttår når jeg kommer tilbake til Trondheim.

Takk for svar ang lengde, diameter, materiale. Jeg blir stadig klokere av å henge på forumet  :yes:
 
Men det er jo tiden fra kok til 18C eller 8C som er intresang
[/quote]


Vi kjøler ned til ca.25 grader, putter gjæren oppi og setter gjæringskaret inn på et rom som holder 18 grader,ferdig med det :biersmile:
 
Bjarte H skrev:
Bakke Brygg i Fjordgata har fine kjølere hvis du skulle finne ut at du vil kjøpe likevel. Hva de koster vet jeg ikke.



På varelisten står det Kr 990,-

Edit: Jeg kjøpte en selv på Bakke brygg, den er med koblinger og klar til bruk ;)
 
Jærbrygg skrev:
Vi kjøler ned til ca.25 grader, putter gjæren oppi og setter gjæringskaret inn på et rom som holder 18 grader,ferdig med det :biersmile:
Funker sikkert, men langt fra optimalt.
Riktig prosedyre er som Bjarte nevner, og kjøle ned til gjæringstemp, eller lavere før gjærtilsetting.
Bedre for belufting, og gjærhelse generelt. :)
 
Så lang som mulig er vel ikke riktig.  Det et jo bedre med 2x5m enn 1x10m. Når vannet i spiralen har varmeutvekslet det det kan så vil man jo ende opp med at den siste delen av spiralen ikke kjøler nevneverdig siden vannet inni spiralen holder tilnærmet lik temperatur som vørteren. Det skal sikkert mer enn ti meter spiral til men prinsippet er jo der.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Miguel skrev:
Så lang som mulig er vel ikke riktig.  Det et jo bedre med 2x5m enn 1x10m. Når vannet i spiralen har varmeutvekslet det det kan så vil man jo ende opp med at den siste delen av spiralen ikke kjøler nevneverdig siden vannet inni spiralen holder tilnærmet lik temperatur som vørteren. Det skal sikkert mer enn ti meter spiral til men prinsippet er jo der.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Tror det får fryktelig lite å si i den skalaen det er snakk om med unntak om du har begrenset vanntrykk eller begrenset vannmengde tilgjengelig.
Får mann varmt eller bra lunka vann ut av kjøleren, er den underdimensjonert i dette bruket, gitt at man har ubegrenset vann i springen og skal kjøle fortest mulig ned.
 
Odd Kristian Wathne skrev:
Miguel skrev:
Så lang som mulig er vel ikke riktig.  Det et jo bedre med 2x5m enn 1x10m. Når vannet i spiralen har varmeutvekslet det det kan så vil man jo ende opp med at den siste delen av spiralen ikke kjøler nevneverdig siden vannet inni spiralen holder tilnærmet lik temperatur som vørteren. Det skal sikkert mer enn ti meter spiral til men prinsippet er jo der.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Tror det får fryktelig lite å si i den skalaen det er snakk om med unntak om du har begrenset vanntrykk eller begrenset vannmengde tilgjengelig.
Får mann varmt eller bra lunka vann ut av kjøleren, er den underdimensjonert i dette bruket, gitt at man har ubegrenset vann i springen og skal kjøle fortest mulig ned.

Dette stemmer vel ikke helt. Får man lunkent eller varmt vann ut i springen igjen så er jo det tegn på en god varmeutveksling. At du faktisk har kjølt ned vørteren, og "brukt opp" den kulden vannet hadde. Men det blir jo vanskelig å si NÅR i kjøleren varmeutvekslingen slutter å være effektiv. Ideelt sett burde ikke spiralen være lengre enn det punktet hvor tempen på vannet er lik tempen på vørteren.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Edit knappen suger på telefon.

Men ja. Du har jo rett. Men dette er jo relativt til hva temp i vørteren er. Punktet for når kjøleren er som mest effektiv forandrer seg med temperaturen i vørteren.

I syarten av en kjøling så får man varmt vann ut. Da kan den virke underdimensjonet, i midten er det lunket og i slutten av kjølingen er det nok kaldt. Dvs at man bruker for lite vann i begynnelsen og for mye i slutten hvis man bruker samme vannmengde hele tiden.

Men fortsatt så ville jeg gått for 2x5 fremfor 1x10. Men av praktiske årsaker så er drt lettere med 1x10.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Men det er neppe no særlig forskjell på dobbel kort eller enkel lang fordi watten som skal overføres (energien fra v til k) er liten. Og har du vanlig trykk på vannet gjennom spiralen tipper jeg at vannet som kommer ut av de korte røra er en del kaldere enn vørtern fordi den ikke har like mye motstand som den lange. Så lenge vannet som kommer ut av kjølespiral er kaldere enn vørter er forskjellen nestrn umerkbar i denne skalaen med vannmengde som skal kjøles.

UB Nanobryggeri
 
Når det kommer til kjøler så er vel beste råd å dra til fra start enten at du lager selv eller kjøper. Små håndkveila kjølerere har lav annenhåndsverdi når du ønsker å oppgradere.
 
Hans Einar skrev:
Tror Miguel er inne på noe, og at det har noe å si jeg.

--

Utvilsomt, men det må nå diskuteres vær gang noen skal bygge kjøler.
Tror nok 5 meter er langt, men det er nå det jeg har, x 2, bruker da på en god dag 13 min på 80 liter fra kok til lagertemp, og da ligger rørene tett, men det røres med maskin de få minuttene det kjøles.
Ellers er det bare å se om dere finner kjølere med lange rør i stedet for mange korte.
 
Miguel skrev:
Men fortsatt så ville jeg gått for 2x5 fremfor 1x10. Men av praktiske årsaker så er drt lettere med 1x10.

Eg har vel tidligare "dokumentert" at 2 kjølarar på 25 fot er meir effektive enn 1 kjølar på 50 fot….    Men det blir mykje slangar.   Sjølv brukar eg ein rustfri kjølar med 2 spiralar som har berre ei tilkobling for vatn inn og ei for vatn ut - men det var nok ei eingongssak å laga ein slik.  

http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,9626.0/all.html
 
Tilbake
Topp