Lage starter for første gang.

Torvald skrev:
Nå er 3. steget i gang og eg gler meg til bryggedagen, men det er noko som eg lurer på framleis.

Sånn eg har forstått det skal lager gjær produsere svovel som lukter råtne egg. Denne lukta kjenner eg når eg rister på starterballongen, men nå som den gjærer som verst synes eg den lukter litt syrlig, nesten litt cideraktig. Og da blir eg litt bekymra sida det kan vere eit tekn på infeksjon. Eller er det bare ein bieffekt av at vørteren i starteren er veldig oksidert? Har rista ballongen godt jevnlig.
(gjærtype Wyeast 2007)

edit: lukta kan også minne om gjæren i brøddeig som hever.

Om det er noe som er galt er litt vanskelig å si, men jeg benyttet Wyeast 2007 i ett brygg like før jul.
Starteren lukter selvsakt ikke som en lager øl ettersom den er oksidert og er gjæret ved ca 20C.
Når du nevner litt syrlig kan dette være, som du selv sier: infeksjon, men det kan også være effekten av den høye gjæringstemperaturen
og selvfølgelig at du nå etterhvert ha mye gjær noe som kan fremheve en del av disse "odørene".

Jeg setter 5kr på at alt er bra, men du må nesten vurdere selv om du er fortrolig med å benytte starteren eller ikke.
 
Vis det fortsatt er håp som du seier kjem eg nokk til å bruke den, det er jo einaste måte å finne ut om det er noko gale med den. Så vis batchen går til #$!!%"! så har eg ihvertfall lært noko.

Om det finst andre som har erfaringer rundt dette også, så kom gjerne med innlegg.
 
Espen Unnvik skrev:
Jeg setter 5kr på at alt er bra, men du må nesten vurdere selv om du er fortrolig med å benytte starteren eller ikke.

No er ølet ferdig og har stått kaldt i 2 uker. Eg skylder deg 5kr :). Ølet blei fantastisk, frisk og god lagersmak.
Har nå også satt min andre lager starter(WLP830). Den lukter også det som eg best kan beskrive som brødbakst som hever med ein anelse syrligheit. Så tydeligvis ikkje noko å vera redd for.
 
Hvordan blir oppskriften om man vil bytte ut Wyeast med tørrgjær?

hilsen urutinert 2.gangsbrygger :)
 
Tilbake
Topp