Lage starter for første gang.

Han brygger lager, så han trenger 454 mrd celler. Derfor tror jeg du må opp på 3 startere.

Jeg ville heller ikke ha brukt en starter på over 1 liter første gang med så gammel gjær, men tatt det så sakte og pent som mulig.

Kudos til Dalaker for å forklare på en lettfattelig måte i flere tråder jeg har vært innom i det siste. Har nå ganske god kontroll på starter i flere trinn, dessuten i et håndterlig volum for en kjøkkenbrygger.

Dalaker skrev:
Første steg: 1 liter starter.
Andre steg: 2 liter starter.
Tredje steg: 2.77 liter starter.

Prøver dette eg, så er eg sikker på å få nokk gjærceller.
No er eg eit steg nærmere til å skjønne mrmalty :).
Tenkte å bruke moss flytende ekstrakt til starter. Dette går vel bra så lenge eg bunnfeller og dekanterer?

Tusen takk for hjelpa så langt folkens!

Hei igjen!

No har starteren stått ved 18- 20 grader sida søndag kveld (1 liter), og no lurer eg på når den er ferdig gjæra slik at eg kan dekantere den og fylle på ny vørter?
Har nemlig ikkje gjærlås og veit ikkje heilt kva tegn eg skal sjå etter. når i gjærings prosessen er det best å dekantere?

Du vil se at gjæren synker til bunns når den er ferdig. Dette er også nødvendig for at du skal kunne klare å dekantere.

Dalaker skrev:
Du vil se at gjæren synker til bunns når den er ferdig. Dette er også nødvendig for at du skal kunne klare å dekantere.

Ok ,men eg driv å rister den ganske ofte så gjæren rekk ikkje bunnfelle heilt. nokre andre tegn på at den har gjæra ut å sjå etter?
tenkte å sette den kaldt når det er tid for bunnfelling.

Hvis den har stått siden søndag kan du sikkert slutte å riste den nå. Etter det jeg har forstått er det i begynnelsen at det er viktigst med beluftning.

Du vil også kunne merke det på at du etterhvert klarer å riste ut all CO2 og at det ikke dannes ny CO2.

Jeg pleier å la den gjære helt ut, og prøver å time det så dette skjer dagen før bryggedag. Så setter jeg den kjølig over natta og dekanterer på morgenen bryggedagen. Så lar jeg gjæren stå i romtemperatur fram til pitching.

Jeg har også lest råd om å tilsette starteren når den er på maks aktivitet, men jeg tror det blir litt annerledes.

Da vil målet være å ha god aktivitet ved pitching, men hvis målet er å nå et bestemt antall gjærceller så bør det vel få gjære helt ut. Jeg ville også vært forsiktig med å tilsette store mengder "starterøl" til ølet mitt, da det ikke smaker noe særlig.

Nei, det er lurt å riste for å tilføre luft. Dette er viktigst i starten av prosessen når du har vekst av gjærceller, men det vil aldri gjøre noen skade annet enn at "ølet" du produserer i starteren din ikke smaker godt.

Hei!
Blir liksom ikkje heilt ferdig med å spøre dåke ut om denne starteren.

Eg dekanterte og fylte ny vørter på starteren i dag. Den hadde skilt seg i eit lite kaffelatte farga lag i bunn og uklar vørter i midten og nesten klar vørter øverst. den har stått i kjøleskapstemteratur over natta. skulle eg ha venta til vørteren var heilt klar i fargen før eg dekanterer. eller er det bara slik at moss ekstrakt ikkje vil bli heilt klar? Den hadde tydelig skille fra bunnfall til vørter.

Jeg har ikke brukt Moss, men det kan jo hende det har noe med det å gjøre. Det kan også hende at det var noe gjær igjen, men uansett var det nok så lite at det ikke spiller noen rolle om du helte det av.

Vet ikke helt hvor hjelpsomt dette er, men:

Jeg var i samme situasjon for ca. 14 dager siden. dvs skal lage en lager og hadde en av Wyeast lagergjær pakkene som ble solgt ut pga dato på vinogbar (prod dato i okt).

Jeg leste og leste og brukte kalkulator, og endte opp med å gjøre noe som nok ikke var helt korrekt.
Laget to startere parallelt i to 1.5 brusflasker (ca. 2.3l), jeg fordelte innholdet i disse to flaskene (ja, i etterkant vet jeg at jeg skulle ha steppet opp).

Men....og her kommer poenget: jeg merket meg en post som sa at MrMalty noen ganger anslo litt mere gjærceller enn nødvendig i tillegg til Wyeast sin egen info om at posen er nok til å gjære en 5 gallon batch og holdbar (noe jeg tolket som at den holder det den lover angående at den kan brukes til å gjære 5 gallons under 1050FG) i 6mnd etter prod dato.

Nå idag står dunken å putrer fornøyd med 1-3sekunds mellomrom......  Gjæringen kom sent igang, men tilsynelatende er alt vel ved 11 dag av gjæringsprosessens oppstart

Nå er 3. steget i gang og eg gler meg til bryggedagen, men det er noko som eg lurer på framleis.

Sånn eg har forstått det skal lager gjær produsere svovel som lukter råtne egg. Denne lukta kjenner eg når eg rister på starterballongen, men nå som den gjærer som verst synes eg den lukter litt syrlig, nesten litt cideraktig. Og da blir eg litt bekymra sida det kan vere eit tekn på infeksjon. Eller er det bare ein bieffekt av at vørteren i starteren er veldig oksidert? Har rista ballongen godt jevnlig.
(gjærtype Wyeast 2007)

edit: lukta kan også minne om gjæren i brøddeig som hever.

Raskt spørsmål angående deling av starter og alt slikt som folk advarer mot: hvis jeg lager starter med to pakker (10% viability), kan jeg lage to startere på 1 liter med én pakke gjær i hver framfor én starter på 2 liter (med begge pakke altså)? Svaret virker innlysende ja for meg, men som nybegynner har jeg tidligere erfart at det mest innlysende svaret ofte er feil når det kommer til brygging.

Tilbake
Topp