Lage starter med Wyeast direct pitch activator

Noen som har erfaring med denne type gjær? Jeg har alltid brukt ferskgjær på flasker, men dette er gjær som man "forhåndsstarter" i posen ved å slå på den.
På posen står det at dette skal være nok gjær til 5 gallons (19liter) med vørter. Jeg skal sette en batch med 25 liter Porter.

Hvor lenge bør denne gjæraktivatoren ligge i posen for jeg kan lage en vanlig spraymaltstarter av den?
Noen som har erfaringer her?
Hvor stor starter bør jeg lage til en 25 liters batch? 200gram DME til 2 liter vann kanskje?

"Smack" posen og vent til den er ferdig oppblåst. Dette tar vel noen timer? Husker ikke helt... Deretter pitcher du den på vanlig måte i starteren.
Den riktignok ikke smackes; posen du smacker er gjærnæring, så dersom du tilsetter egen næring, er dette kanskje overflødig.

Størrelse på starter avhenger av vørtervolum samt OG. Du kan bruke kalkulatorer som denne (www.mrmalty.com/calc/calc.html) for å finne ut hvor stor starter du trenger.

Takk for svar.

Visste ikke at det var gjærnæring som var i posen, så det var en god opplysning. Jeg har tenkt å tilsette gjærnæring de siste 15 minuttene av koketiden uansett, så da kan jeg bare droppe smack`en og pitche starteren som vanlig.
Fant ut at jeg trenger en 2 liters starter på mrmalty kalkulatoren.

Så da var jeg godt hjelpt :)  :ilike:

TerPed skrev:
Takk for svar.

Visste ikke at det var gjærnæring som var i posen, så det var en god opplysning. Jeg har tenkt å tilsette gjærnæring de siste 15 minuttene av koketiden uansett, så da kan jeg bare droppe smack`en og pitche starteren som vanlig.
Fant ut at jeg trenger en 2 liters starter på mrmalty kalkulatoren.

Så da var jeg godt hjelpt :)  :ilike:

Det er ikke noe starter i pakken

Nei, det er jeg klar over :)
I posen er det gjær, og starter blir det ikke før jeg lager den selv :)

Jeg ville dog slått hull på innerposene uansett. Bare bra for gjæren å få med næringen i starteren.

Slo hull på gjærnæringen, lot posen stå i 5 timer. Da var den så oppblåst at jeg begynte å bli nervøs for den skulle sprekke.

Målte opp 2 liter vann og kokte opp dette med ca. 210g DME. Når det hadde kokt sin tilmålte 15 minutt hadde det fordampet 3 dl væske og OG på vørteren var jo da nærmere 1.050.
Har dette noen betydning? Jeg visste ikke, så jeg bare gutsa og tilsatte litt kaldt vann så jeg fikk mine 2 liter med OG 1.040 som "foreskrevet" av miljøet.
Vi har jo såpass rent vann i området at jeg regner med det går bra.

I og med at jeg nå har gjærnæring i gjærstarteren, hva tror dere da om nødvendigheten av gjærnæring i vørteren til brygget mitt? Smør på flesk eller?

Har dere smakt på innholdet i posen? Det har nemlig jeg og det smakte veldig likt vørter. Er det ikke trolig at det er vørter som jo er mat for gjæren og kanskje litt klassisk gjærnæring? Og den er jo ment for å gjøre gjæren klar for jobb og det vil den jo med litt vørter...

Rune Alm skrev:
Har dere smakt på innholdet i posen? Det har nemlig jeg og det smakte veldig likt vørter. Er det ikke trolig at det er vørter som jo er mat for gjæren og kanskje litt klassisk gjærnæring? Og den er jo ment for å gjøre gjæren klar for jobb og det vil den jo med litt vørter...

Blir forlite. Som oftes må du lage en starter på mellom 1-2 liter på en 25 liters batcher

Rutof skrev:
Rune Alm skrev:

Blir forlite. Som oftes må du lage en starter på mellom 1-2 liter på en 25 liters batcher

Selvfølgelig er det for lite, er vel meningen at den bare skal friske opp gjæren litt og gjøre den klar for jobben. Skal en ha flere gjærceller må en lage en ordentlig starter. Men poenget mitt er at jeg tror innholdet i posen egentlig bare er vørter slik at det ikke spiller noen stor rolle om smackpacken brukes eller ikke når en setter starter av pakken.

I følge Wyeast:
Activator™ packages include a sterile liquid nutrient pouch that, when “smacked”, releases its contents into the yeast slurry and “activates” the package.
http://www.wyeastlab.com/hb_productdetail.cfm?ProductID=16

Tilbake
Topp