Lager har stoppet på 1.018

Har en tsjekkisk pils som jeg gjerne skulle hatt ferdig til fredag(mandag i dag).
Den har stått i 12 dager på 12 grader. OG er nå på 1.018. Er ingen tegn til bobbler i gjærlåsen.
Er det en rask løsning på problemet?

Har ikke mulighet til å ta temperaturen opp til 15 grader som oppskriften anbefaler da jeg fermenterer i kjelleren.

Kunne jeg f.eks. satt bøtta inn i romtemp her inne i leiligheten (20 grader) for å få i gang fermenteringen?
 
Sist redigert:
Har en tsjekkisk pils som jeg gjerne skulle hatt ferdig til fredag(mandag i dag).
Den har stått i 12 dager på 12 grader. OG er nå på 1.018. Er ingen tegn til bobbler i gjærlåsen.
Er det en rask løsning på problemet?

Har ikke mulighet til å ta temperaturen opp til 15 grader som oppskriften anbefaler da jeg fermenterer i kjelleren.

Kunne jeg f.eks. satt bøtta inn i romtemp her inne i leiligheten (20 grader) for å få i gang fermenteringen?
Hva er planlagt FG?
Hva var planlagt OG?
Hva målte du OG til?
Hvilken gjær bruker du?

Lagerøl som pils trenger helst 3 uker hvorav den siste uken på høyere tempratur. Jeg ville ventet i to dager til og satt den i romtemperatur, men prøv å holde deg til maks 20 grader. Ta heller på deg en genser for ølet skyld.

Etter at ølet er ferdig må det karboneres. Hvordan har du tenkt å gjøre det?

Du kan brygge pils på kortere tid ved å brygge under trykk, men det har jeg lite kunnskap om. Brygger du under trykk?
 
Brukte Fermolager W.
OG ble 1058. Hadde ikke noen plan for dette øllet annet enn å bare eksperimentere litt(se hva som skjer), men forventet litt lavere FG.
Er det mulig at FG er nådd(og at det er bare jeg som har mesket på litt høy temp)?

Gjærlåsen har stått helt stille nå i et par dager.

Jeg har tenkt å karbonerer det på keg 19L i kjøleskap på 4 grader. Hva er raskeste måte her forresten?

Det frister å begynne med trykkfermentering, men jeg bruker vanligvis ikke å ha så dårlig tid som nå..
 
Stabil SG over et par dager indikerer ferdig gjæring. Klarner ølet er det og et tegn. 1.018 er kanskje litt høyt, men kan som du sier selv forklares med bom på temperatur. Eller dårlig gjær helse, stress på lav temp. Anbefalt mengde gjær er 1 gram / liter, hvor mye brukte du?

Jeg har tenkt å karbonerer det på keg 19L i kjøleskap på 4 grader. Hva er raskeste måte her forresten?
3 bar trykk i 24-30t og så serveringstrykk
 
Har en tsjekkisk pils som jeg gjerne skulle hatt ferdig til fredag(mandag i dag).
Den har stått i 12 dager på 12 grader. OG er nå på 1.018. Er ingen tegn til bobbler i gjærlåsen.
Er det en rask løsning på problemet?

Har ikke mulighet til å ta temperaturen opp til 15 grader som oppskriften anbefaler da jeg fermenterer i kjelleren.

Kunne jeg f.eks. satt bøtta inn i romtemp her inne i leiligheten (20 grader) for å få i gang fermenteringen?
Romtemperatur er greit, sjøl om det ikke er helt etter boka å sette den opp så mange grader direkte. Jeg ville gjort det.

Om du i tillegg lager en liten starter og hiver den oppi når aktiviteten er på topp, burde det ha god effekt - men det er kanskje litt snaut med tid til det. Er det veldig viktig at den er ferdig til fredag?
 
Du har i utgangspunktet ikke tid til å lage pils. Finns råd er godt. Lage en starter og hiv opp i etter 24ish timer mens starteren går som best. Men den trenger noe dager å jobbe på. Det samme gjelder karbonering.

Dersom du må ha den på fredag ville jeg tatt den opp i romtemperatur idag og håpet det beste. Latt den stå til torsdag. Fatet den da med trykk som steinar angir. Lagt fatet ned og ruglete det/rullet det frem og tilbake med trykket tilkoblet. Da skal man visstnok kunne få til å karbonere fortere. Jeg hat ikke prøvd selv, og jeg garanterer ikke at det virker.

Du kan også invistere i et karboneringslokk hvor CO2 er tilkoblet en karboneringstein.

Og så husker du til neste gang at pils trenger tre uker pluss en uke for karbonering. Og helst noen uker lagring for å bli optimalt godt. Dersom du har det travelt er det bedre å gå for en ale. En pale ale/britisk bitter/best bitter kan være et godt alternativ.
 
Men karer, ølet har stått i snart 2 uker på 12C. Det burde være utgjæret. Kan vi utelukke reststivelse i vørter, trådstarter nevner også selv han kanskje mistenker høy mesketemperatur? Hvis SG prøven smaker godt og du uansett skal fate så kjør på og få kullsyre på det. Er det noe gjærbart igjen så fortsetter det på fatet selv på kjøleskapstemperatur og du vil da eneste risikere å få overkarbonert øl.
 
Men karer, ølet har stått i snart 2 uker på 12C. Det burde være utgjæret. Kan vi utelukke reststivelse i vørter, trådstarter nevner også selv han kanskje mistenker høy mesketemperatur? Hvis SG prøven smaker godt og du uansett skal fate så kjør på og få kullsyre på det. Er det noe gjærbart igjen så fortsetter det på fatet selv på kjøleskapstemperatur og du vil da eneste risikere å få overkarbonert øl.
Dårlig gjær/for lite gjær/mishandling av de stakkars husdyra - alt dette er sånt som kan forklare at gjæringa stopper opp. Men så klart; høy mesketemperatur er nok den rimeligste forklaringa. Utgjæringsprosenten synker med 4% for hver grad du går over 67, så utforbakken er ganske bratt.

Om en ikke kan kjenne sødme, er det rimelig å si at ølet er utgjæra. Og 2 uker på 12 grader burde være nok. Men det skader uansett ikke å sette ølet varmere og se hva som skjer.
 
Stabil SG over et par dager indikerer ferdig gjæring. Klarner ølet er det og et tegn. 1.018 er kanskje litt høyt, men kan som du sier selv forklares med bom på temperatur. Eller dårlig gjær helse, stress på lav temp. Anbefalt mengde gjær er 1 gram / liter, hvor mye brukte du?


3 bar trykk i 24-30t og så serveringstrykk
3 pakker fermolager w. 11,5g pr. pakke.
Takker for karboneringstips.
 
Romtemperatur er greit, sjøl om det ikke er helt etter boka å sette den opp så mange grader direkte. Jeg ville gjort det.

Om du i tillegg lager en liten starter og hiver den oppi når aktiviteten er på topp, burde det ha god effekt - men det er kanskje litt snaut med tid til det. Er det veldig viktig at den er ferdig til fredag?
Det gjorde underverket å flytte den inn i romtemp(19 grader).
 
Men karer, ølet har stått i snart 2 uker på 12C. Det burde være utgjæret. Kan vi utelukke reststivelse i vørter, trådstarter nevner også selv han kanskje mistenker høy mesketemperatur? Hvis SG prøven smaker godt og du uansett skal fate så kjør på og få kullsyre på det. Er det noe gjærbart igjen så fortsetter det på fatet selv på kjøleskapstemperatur og du vil da eneste risikere å få overkarbonert øl.
Det startet opp rolig etter jeg flytta bøtta inn i romtemp(19 grader). Lar den stå til i morgen, også karbonering.
Skål!
 
En tsjekkisk pilsner med IBU på 35-45 tåler fint 1.018, og kommer den ned i 1.014-16 er det perfekt.

Raskeste måten å karbonere øl i fat på: (Krever en digital kjøkkenvekt.) Vei gassbeholderen inkludert regulator og slange. Trykk på Tare. Koble så til fatet og rist eller rull. Høyt trykk – 3 bar – fungerer best. Du hører tydelig at det bobler når gassterminalen er under ”vannlinjen”. Kontrollvei etter noen minutter. Når vekten viser minus 60 gram begynner du å nærme deg. Hvis ølet har stått i romtemperatur noen dager før fating inneholder det ca 0,86 Vol. Det betyr at du gjerne kan fylle på 70 gram i et 19 liters fat. Rask og nøyaktig metode.
 
En tsjekkisk pilsner med IBU på 35-45 tåler fint 1.018, og kommer den ned i 1.014-16 er det perfekt.

Raskeste måten å karbonere øl i fat på: (Krever en digital kjøkkenvekt.) Vei gassbeholderen inkludert regulator og slange. Trykk på Tare. Koble så til fatet og rist eller rull. Høyt trykk – 3 bar – fungerer best. Du hører tydelig at det bobler når gassterminalen er under ”vannlinjen”. Kontrollvei etter noen minutter. Når vekten viser minus 60 gram begynner du å nærme deg. Hvis ølet har stått i romtemperatur noen dager før fating inneholder det ca 0,86 Vol. Det betyr at du gjerne kan fylle på 70 gram i et 19 liters fat. Rask og nøyaktig metode.

Jeg gjør dette men kobler CO2 til øl/ut koblingen på fatet (husk å ha overtrykk på regulator når du kobler til).

Da må CO2 boblene stige opp helt fra bunn av fatet og får mer kontakt med ølet for å løse seg opp.
 
Jeg gjør dette men kobler CO2 til øl/ut koblingen på fatet (husk å ha overtrykk på regulator når du kobler til).

Da må CO2 boblene stige opp helt fra bunn av fatet og får mer kontakt med ølet for å løse seg opp.
Ikke dumt. Jeg bruker flyteball for tiden, så kan hende jeg heller må gå for å slite ut kjøkkenbenken med litt rulling i stedet.
 
Jeg gjør dette men kobler CO2 til øl/ut koblingen på fatet (husk å ha overtrykk på regulator når du kobler til).

Da må CO2 boblene stige opp helt fra bunn av fatet og får mer kontakt med ølet for å løse seg opp.
Ja, hvis man har en sort ballock liggende er det bekvemt. Da slipper man å legge ned fatet.
 
Tilbake
Topp