Lager øl, merkelig gjæringsforløp .. eller noe :)

Jeg brygga min første pils med to rør gjær rett i vørteren. Ble det god pils? Jepp. Kunne den blitt bedre? Helt sikkert.

her er det brukt wyest czech pils, de koster 80 pr stk. kun en pakke ja, aktivert i henhold til pakka. burde kanslje brukt 2 ? til ales pleier jeg bruke 2 ferskrør eller 1-2 tørrgjær, med og uten starter, pleier alltid å bli bra innen rimelig tid (brygger med speidel. så mellom 18 og 23 liter på dunk)

om jeg må bruke 500 kroner i gjær for tjueognoeliter pils, er det hvertfall siste gang jeg lager det :)

Du må bruke starter. Se på mr malty, da sparer du mye penger og får sprekere gjær klar til dyst. All lagergjær er ikke lik. Tsjekkiske stammer er treigere enn mange tyske og danske og du har brukt (gitt 25 liter kanskje en femtedel av den gjærmengden ølet skulle ha hatt).
Hvis man bare vil ha seg en god pils og ikke jakter på spesifikke profiler er safelager 34/70 et meget godt og greit alternativ. Du klarer deg med to pakker hvis du rehydrerer (eg 2,5 pakker) men to holder, tre er bedre. 34/70 gir etter min mening helt utmerkede tyske pilsnere.

Et annet triks når man brygger gjærkrevende øl er å brygge i serier. Jeg brygger i serier på 3 hvor batch 2 og tre gjæres med høstet gjær. Da deles gjærkostnaden på tre batcher og jeg kan brygge sterkere øl etterhvert. Serien kan være munchener - bokk- dobbelbokk. Eller bare en serie pilsnere.

I tillegg til mye gjær bør lagerøl luftes godt gjerne med ren oksygen eller luftestein. Dette er enda viktigere når OG går over 1055.

mvh

Bårdd

kan du forklare litt mer med gjærtemp og prosedyre for å lage lager til keg på 2 uker ? ville jrg satt pris på

Kjølte ned vørteren til 8 grader og pitchet den dekanterte gjærstarteren. Lot vørteren stige naturlig til 9 grader hvor jeg hold den i 10 dager, deretter hevet jeg tempen til 15 grader i løpet av 3 dager (2 grader pr dag) deretter coldcrashing. Deretter fating og karbonering/lagring.

Dette var en normalstyrke pilsner og jeg brukte ren oksygen og en god starter for å holde gjæringen optimal. Det har mye å si for gjæringsforløpet (og ikke minst sluttresultatet)

For noko tull. Det er meir enn nok med 2 pk på 25L 1.050.

Sjekka for moro skyld: Bryggselv selger for tiden WLP800 produsert 21/7. Litt avhengig av hvem du spør så har den "viability" (bra norsk ord anyone?) på 83-86%. Det gir en pitch-rate på ca 500.000 celler per milliliter per grad Plato. For lager er det vanligvis anbefalt å pitche 1.5mill/ml/P. Tror det er relativt ukontroversielt å si at å hive to rør rett i 25 liter vørter fører til underpitching. At det er "mer enn nok" stiller jeg meg ihvertfall tvilende til.

Som tidligere nevnt - jeg har gjort dette og fått helt fint øl, men jeg er ikke i tvil om at resultatet ville blitt enda bedre med en 2 liters starter.

[Edit] Hvis du absolutt ikke vil lage starter, så bør du opp i 4-5 rør før du kan snakke om "mer enn nok".

Jeg har bare ett råd til trådstarter. Gå inn på mrmalty.com og legg inn antall liter, OG og at det er et lagerøl. Hvis du gjør dette og samtidig antar at Zainacheff som står bak kalkulatoren har bedre greie på gjær enn personer på forumet så har du et fint utgangspunkt for videre lagerbrygging. Som jeg skriver over lagebrygging behøver ikke være spesielt mye dyrere enn ale og gitt: nok gjær, lufting av vørter og temperaturstyring er det heller ikke noe særlig vanskeligere.

Hvis du ønsker å gå dypere inn i dette anbefales boka yeast av ovennevnte Zainacheff og Chris Withe.

mvh

Bårdd

Tror det er relativt ukontroversielt å si at å hive to rør rett i 25 liter vørter fører til underpitching. At det er "mer enn nok" stiller jeg meg ihvertfall tvilende til.
Eg brukar normalt to røyr rett i karet ved 1.050/1.060 så lenge gjæren er av ny dato. Etter MrMalty er dette svak underpitching, men eg har aldri opplevd dårleg utgjæring. Juleølet i fjor vart faktisk pitcha med to røyr på 1.072 og gjæra ned til 1.016.

Eg brukar normalt to røyr rett i karet ved 1.050/1.060 så lenge gjæren er av ny dato. Etter MrMalty er dette svak underpitching, men eg har aldri opplevd dårleg utgjæring. Juleølet i fjor vart faktisk pitcha med to røyr på 1.072 og gjæra ned til 1.016.

Hvor mange liter brygger du? Hvis vi forutsetter at du brygger 20 liter lager med en OG på 1060 og blodfersk gjær vil to rør rett i vørteren være under halvparten av ideell pitching rate. Hvis det gjelder en ale har du ca. % 20 for lite gjær. Utgjæringsgraden er heller ikke et spesielt godt mål på hvor bra gjæringen egentlig har gått. Siden pitching rate sammen med oksygenering har stor betydning for hvilke smaksstoffer gjæren produserer er det alltid smart å bruke tilstrekkelige mengder. Det er heller ikke videre ideelt å pitche flytende gjær uten starter (hvis den ikke er HELT blodfersk), særlig ikke om man bruker for lite gjær. Du kan sammenlikne gjær uten starter med en maratonløper. Det kan godt hende løperen klarer å gjennomføre løpet uten frokost og oppvarming, men resultatet blir bedre med næringsinntak før løpet.

Det Bård sier er IKKE noe tull!

Hm, ser ut som jeg har mye å glede meg til de neste batchene mine, jeg må da ha kronisk undergjæret til nå, og fått meget gode øl :)
Skal kjøpe gjærboka og lese mer, men ordentlig spørsmål:

Hva skjer egentlig med for lite gjær ? Feks disse ferdigsettene (jeg har prøvd et par av dem og), følger det med noen ganger en pakke, andre ganger to pakker (eller to rør), det vil da alltid være for lite på øl med mer en OG 1.050 ?

Ølen holder bra alkohol, de gjører tilsynelatende bra, og blir god (min og mine meddrikkeres mening) øl. Noe lettforklarelige visdomsord, og noen generelle tommelfingelregler ?

Jeg brygger på speidel, blir som regel litt under 20l i bøtta, og frem til nå, ales. En engels bitter feks, uten starter, snakker vi da litt mer en to rør, evt mellom 2 og tre pakker safeale ? Jeg må inrømme at jeg har så langt bare brukt mengden som står på butikken, 'en pakke holder til 25 liter', så når jeg har 19 liter på dunk tenker jeg at da holder det vel.. bare tull det da ?

Kjøpte forøvrig mrmalty appen, hendig å ha på ipaden på bryggedag, 14 kroner er jo ingen sum i denne hobbyen å regne :)

Ved for lite gjær så legger du mer press på den gjæren som i utgangspunktet skal gjøre jobben. Den må jobbe hardere enn det som er dens komfortsone, og kan i verste fall utsondere smaker/aromaer som man kanskje ikke vil ha ut ifra gjærvalget man har tatt. Men f.eks så kan det være ønskelig å bevisst underpitche for å få frem noe som man ikke ville fått ved en "korrekt" pitch. Noen underpitcher hefene sine for å få mer banan f.eks, men da bør man vite hva man driver med.

Med mindre du underpitcher ganske grovt, så vil gjæren som oftest klare å lage nok datterceller (formere seg) til et antall som er stort nok for å gjære ut ølen din. Men selv om det blir mange nok celler så kan det hende at de blir laget under stress, og da kan du få noen smaker/aromaer du egentlig ikke var ute etter.

Bruk Mr.Malty til å finne ut av gjærbehovet ditt. En pakke kan godt holde til 25 liter, alt ettersom hvor sterk vørter du har. Jo sterkere vørter = mer sukker som må spises opp = flere gjærceller som må gjøre jobben.

Dette tar jo bare for seg antall celler. Det er også viktig å ha friske celler samt å gi gjæren gode betingelser mht temperatur, oksygen og næringsstoffer i vørteren.

Jeg tror mange er så sultefora på smaksrikt øl at et øl som smaker mye er godt uansett om det er typeriktig eller ikke (og det kan det jo godt være). En pils kraftig underpitchet gjøret på 18 grader kan fremdeles være god og smaksrik. Er man heldig får man et øl som er fruktig og maltrikt og smaker godt, men det er ikke typeriktig.

Når jeg brygget min første Tsjekker startet jeg med en pakke wyast, gikk og trippet i to dager mens ingenting skjedde, dro og kjøpte en pakke til og etter ytterligere ett døgn var det synlig aktivitet. Jeg var veldig fornøyd med pilsen. Alt for mye dms men det fikk jeg skrubbet ned så det ble ikke så værst. Men ølet ble smaksrikt og godt, det lignet dog ikke mye på målet som var en urquell. Senere øl ble brygget med bedre kontroll på gjæringen mht til gjærmengde, temperaturstyring og oksygenering (og lang nok kok). Og nå er det et ganske annet øl. Mye mer likt et tsjekkisk øl i Tsjekkia.

Lang lag tid (før det begynner å gjære for alvor) øker risikoen for infeksjon. Mange bakterier og gjærtyper som infiserer øl er opportunister. De blir utkonkurrerte av gjær. Gjæringen senker PH og øker alkoholstyrken begge deler reduserer risikoen for infeksjon. Min påstand er at dersom man underpitcher reelt over tid vil man før eller siden oppleve infeksjoner som kunne vært unngått ved tilstrekkelige mengder gjær.

Når jeg brygger Tysk pils vil jeg gjerne ned i 1008 det tror jeg er vanskelig å få til med utilstrekkelige mengder gjær og god oksygenering.

Når jeg bruker rette mengder gjær, ren O2 og kontroll på gjæringen er det lite avvik i FG og smak. Mange hevder at man får konsistent øl med den og den type bryggeutstyr, min påstand er at kontroll på gjæringen er viktigere.

Søk på forumet og se hvor mange tråder som har som tema #fg stoppet på xx hva er feil" ofte står det i tråden jeg har brygget dette før og da fikk jeg et annet resultat.

mvh

Bårdd

Hvor mange liter brygger du? Hvis vi forutsetter at du brygger 20 liter lager med en OG på 1060 og blodfersk gjær ... Hvis det gjelder en ale har du ca. % 20 for lite gjær ... Det er heller ikke videre ideelt å pitche flytende gjær uten starter (hvis den ikke er HELT blodfersk), særlig ikke om man bruker for lite gjær ...
Takk for oppklarande svar, særleg det om gjærmengde i lager kontra ale. Når eg bryggar ale har eg normalt 25-27L. Eg bryggar normalt ale, men plar sette eit par bokkar i det gradestokken tilseier det. Sjølv då har eg berre køyrt 2 stk røyr i 18-20L bokkøl, der eg på begge har vore innanfor OG 1068/70 og fått FG 1019-20. Eg er diverre for lat til å lage starter, men skal definitivt vera meir aktsam kva gjeld gjærmengde i neste bokk.

Hvis du er for lat til å lage starter, vil jeg anbefale å bruke en god tørrgjær i stedet for flytende.

Har lest starter'tråder', og bestilt magneter og vifterstyring fra kina, og noen rørearmer fra ebay. Håper det går ann å lage en duganes rører ut av dette og en PC vifte jeg har, normalt ryr jeg ut kroner for å a fix ferdig og bra, men nå skal jeg se om jeg klarer lage en rører for 70 kroner :D

Tilbake
Topp