Hm, ser ut som jeg har mye å glede meg til de neste batchene mine, jeg må da ha kronisk undergjæret til nå, og fått meget gode øl
Skal kjøpe gjærboka og lese mer, men ordentlig spørsmål:
Hva skjer egentlig med for lite gjær ? Feks disse ferdigsettene (jeg har prøvd et par av dem og), følger det med noen ganger en pakke, andre ganger to pakker (eller to rør), det vil da alltid være for lite på øl med mer en OG 1.050 ?
Ølen holder bra alkohol, de gjører tilsynelatende bra, og blir god (min og mine meddrikkeres mening) øl. Noe lettforklarelige visdomsord, og noen generelle tommelfingelregler ?
Jeg brygger på speidel, blir som regel litt under 20l i bøtta, og frem til nå, ales. En engels bitter feks, uten starter, snakker vi da litt mer en to rør, evt mellom 2 og tre pakker safeale ? Jeg må inrømme at jeg har så langt bare brukt mengden som står på butikken, 'en pakke holder til 25 liter', så når jeg har 19 liter på dunk tenker jeg at da holder det vel.. bare tull det da ?
Kjøpte forøvrig mrmalty appen, hendig å ha på ipaden på bryggedag, 14 kroner er jo ingen sum i denne hobbyen å regne