Lagergjær

Hei,

De fleste lagergjærene jeg finner har anbefalt temperatur på 10+.
Eksisterer det gjær som trives godt ned til la oss si 7 grader? Bryggrommet har naturlig kjølig og jeg ønsker ikke å sette på varme i rommet da det også er en del spekemat der.
 
oksholen skrev:
Hei,

De fleste lagergjærene jeg finner har anbefalt temperatur på 10+.
Eksisterer det gjær som trives godt ned til la oss si 7 grader? Bryggrommet har naturlig kjølig og jeg ønsker ikke å sette på varme i rommet da det også er en del spekemat der.

Vil tro flere lagergjær også kan jobbe på den temperaturen, bare saktere. Hvis du bruker gjæringsbøtte eller liknende, kan du bruke varmeteppe eller liknende som varmekilde, så vil ikke resten av rommet bli påvirket i nevneverdig grad. Du kan eventuelt legge et liggeunderlag eller annen isolasjon utenpå, uten at jeg tror det skulle være nødvendig.
 
Lars skrev:
Vil tro flere lagergjær også kan jobbe på den temperaturen, bare saktere. Hvis du bruker gjæringsbøtte eller liknende, kan du bruke varmeteppe eller liknende som varmekilde, så vil ikke resten av rommet bli påvirket i nevneverdig grad. Du kan eventuelt legge et liggeunderlag eller annen isolasjon utenpå, uten at jeg tror det skulle være nødvendig.

Jeg kan da for eksempel bruke en dyne rundt hele gjæringsbøtta?
 
Det eneste det vil gjære er å holde bedre på varmen som gjæren utvikler. Med en gang gjæringen avtar vil temperaturen gå mot samme temperatur som resten av rommet. Om dere da ikke mente en dyne utenpå varmeteppet, da trekker jeg det jeg sier :p
 
oksholen skrev:
Lars skrev:
Vil tro flere lagergjær også kan jobbe på den temperaturen, bare saktere. Hvis du bruker gjæringsbøtte eller liknende, kan du bruke varmeteppe eller liknende som varmekilde, så vil ikke resten av rommet bli påvirket i nevneverdig grad. Du kan eventuelt legge et liggeunderlag eller annen isolasjon utenpå, uten at jeg tror det skulle være nødvendig.

Jeg kan da for eksempel bruke en dyne rundt hele gjæringsbøtta?

Jepp. Vil uansett anbefale å bruke en termostat til å styre varmen til gjæringskaret (varmeteppe, varmeplate eller liknende), så ikke gjæringstemperaturen går vesentlig opp under stormgjæringen, for så å gå ned, som Aleksander87 sikter til. Jevn temperatur og eventuelt heller en økning etterhvert (for å sikre god utgjæring og opprydning av eventuell diacetyl og liknende) vil nok gi et bedre resultat. Selv er jeg veldig godt fornøyd med å bruke varmetepper (sammen med temperaturstyring som UT-200 eller STC-1000 som er omtalt endel på forumet her), da de både isolerer og gir jevn og god varme.
 
Tilbake
Topp