Lagergjæring avslutta for tidlig

Tenkte å flaske en bock i dag, mitt første lagerbrygg, men når jeg skal måle FG, bruser det i måleglasset og SG er 1024 mot forventa 1018 og jeg mistenker at det er litt tidlig. Jeg har hatt følgende gjæringsforløp:
OG=1067
6,5 dager @ 10°C
SG=1030
1,5 dager @ 16°C (diactylrest)
3 dager @ 13°C
4 dager @ 10°C
7 dager @ 2°C

I min uerfarenhet med lagerbrygging nøyde jeg meg med å bare anta at gjæringsforløpet hadde nådd estimert FG da jeg kjørte tempen ned til 2°C. Nå trenger jeg råd om hva jeg bør gjøre.

Samtidig lagde jeg en starter for en wit i dag, så jeg trenger gjæringsskapet mitt til den en av de nærmeste dagene og noen uker framover.

Bør jeg guffe opp tempen på bocken igjen nå fredag kveld og forhåpentlig nå estimert FG til søndag kveld, slik at jeg er klart til å brygge wit på mandag morgen? Hvor høyt kan jeg skru tempen nå uten å få usmaker (WLP830)? Kan jeg klare det på to dager (eventuelt 2,5 dager)?
 
Er SG stabil over 3 dager er det gjæret ferdig, vørterens sukker komposisjon og gjærens helse/ pitch rate bestemmer, ikke alltid man får FG som forventet. Resultatet kan bli bra selv om FG er litt høy. Anbefaler å måle SG underveis til du får litt koll. Riste varsomt på dunken og øke temp frem til flasking kan gjøre noe. Gjæren liker dårlig store temp svingninger +\- 3 grader er "Max " av hva du bør gjøre i døgnet. Å kjøle ned for fort gjør gjæren inaktiv.
 
Er SG stabil over 3 dager er det gjæret ferdig, vørterens sukker komposisjon og gjærens helse/ pitch rate bestemmer, ikke alltid man får FG som forventet. Resultatet kan bli bra selv om FG er litt høy. Anbefaler å måle SG underveis til du får litt koll. Riste varsomt på dunken og øke temp frem til flasking kan gjøre noe. Gjæren liker dårlig store temp svingninger +\- 3 grader er "Max " av hva du bør gjøre i døgnet. Å kjøle ned for fort gjør gjæren inaktiv.

Tusen takk for svar :)
Skal følge med SG de nærmeste dagene. Dersom det fortsatt er bevegelse og jeg derfor ikke får flaska bocken før jeg skal brygge witen, må bocken ut av gjæringsskapet (kjellertemperatur), så får det gå som det går.

Jeg var ikke klar over at temperaturen må justeres seint.
Hva kan konsekvensen bli hvis jeg denne gangen varmer opp for fort?
For framtidige brygg, hva er ideell temperaturjustering per døgn?
 
Tusen takk for svar :)
Skal følge med SG de nærmeste dagene. Dersom det fortsatt er bevegelse og jeg derfor ikke får flaska bocken før jeg skal brygge witen, må bocken ut av gjæringsskapet (kjellertemperatur), så får det gå som det går.

Jeg var ikke klar over at temperaturen må justeres seint.
Hva kan konsekvensen bli hvis jeg denne gangen varmer opp for fort?
For framtidige brygg, hva er ideell temperaturjustering per døgn?
Gjæret begynner å skille ut litt avfallsstoffer (usmaker) for å overleve og tilpasse seg.
To grader per døgn er ganske normalt.
 
I lager prosessen er det aktiv gjær som rydder og ordner. Om temperatur kjøres for hardt slutter gjæren å jobbe
 
Tipper du senket tempen for tidlig. Du burde øket den gradvis, i steden for å gå opp og så ned så tidlig i gjæringsforløpet. Alltid oppover, ikke nedover med mindre ølen er helt ferdig.
 
Tilbake
Topp