For tidlig coldcrash, med resultat i høy FG?

JoW

Norbrygg-medlem
Jeg har gjæret en ingefær ale med US-05 på 18°C i 12 dager, for så å coldcrashe den i 3 dager. (OG 1058)

jeg har ikke kran på det gjæringskaret, så jeg har ikke tatt samples underveis.
Når jeg i dag stakk om til en ny gjæringsbøtte (med kran) for planlagt flasking målte jeg SG på 1019... forventet FG i følge oppskrift skulle vært 1010.

Har jeg satt igang coldcrash for tidlig?
Mesketemperaturen var 66° (og heller litt under enn over) mye treghet i HERMS systemet.
Hva kan jeg gjøre med denne?
Jeg har fat, og vurdere å fate hele batchen, selv om opprinnelig plan var flaskekarbonering.
 
Jeg har gjæret en ingefær ale med US-05 på 18°C i 12 dager, for så å coldcrashe den i 3 dager. (OG 1058)

jeg har ikke kran på det gjæringskaret, så jeg har ikke tatt samples underveis.
Når jeg i dag stakk om til en ny gjæringsbøtte (med kran) for planlagt flasking målte jeg SG på 1019... forventet FG i følge oppskrift skulle vært 1010.

Har jeg satt igang coldcrash for tidlig?
Mesketemperaturen var 66° (og heller litt under enn over) mye treghet i HERMS systemet.
Hva kan jeg gjøre med denne?
Jeg har fat, og vurdere å fate hele batchen, selv om opprinnelig plan var flaskekarbonering.

Fatet du det med tvangs karbonering vil du kunne unngå at karbonering gjærings tar det for langt ned. Eg hadde berre satsa på det. Ikkje gøy med vulkan ut av flaskene.
 
Da har jeg fatet 17 liter, flasket resten...
Skal passe godt på flaskene og åpne de fortløpende for å kontrollere trykket
 
Da har jeg fatet 17 liter, flasket resten...
Skal passe godt på flaskene og åpne de fortløpende for å kontrollere trykket

Ikke gjør det, da ender du opp med masse daft øl. Pakk de godt inn, og ikke gjør noe før evt den første flaska sprenger, selv om jeg tviler på at det vil skje.
 
Sett alle flaskene svært kaldt, og en flaske varmt plassert i en bøtte. Gjerne over 25 grader. Dette minner om en ‘Forced Wort test’.
Etter 10 dager åpnes den og testes.
Først nå vet du hva du bør gjøre med resten av flaskene :)
 
Jeg tappet av en liter som jeg kjørte på magnetrøreren over natta, tilsatt gjærslurry . ingen endring i SG.... tror nok ikke denne vørteren vil lengre ned....
Kan tyde på at jeg må investere i ett bedre referanse instrument....
pakker uansett inn kassene, og oppbevarer dem i rom med sluk. (just to be sure)
8 dager til avreise nordsjøen, skal åpne en kvelden før for å sjekke tilstand.
 
Tilbake
Topp