Lagering før flasking og karbonering.

Mc.

Norbrygg-medlem
Satte en lager til gjæring den 17 Nov.
Den stod på 10 grader fram til i går. Da ble temperaturen øket til 12 for å starte diacetylrest. Planen var egentlig å få flasket den før jeg reiser på jobb den 10 Desember.
Men nå spekulerer jeg på om jeg heller skal sette gjæringskaret kaldt når jeg reiser og da blir det stående slik i 3 uker.
Vil det fortsatt bli nok gjær igjenn til flaskekarbonering?
Tenker også at jeg skal tappe ølet i et nytt kar i dag for å bli kvitt mesteparten av trub.
Dette er et øl som er laget av hjemmelaget malt som er rikt på proteiner så jeg vil prøve å få det klarnet mest mulig før tapping på flaske.
Gelatin har jeg aldri prøvd, men det kan kanskje tilsettes etter omstikking til sekundærgjæringen og før lagering perioden.
Tenker litt på at det vil bli sugd inn luft under lageringperioden, men har ikke ordnet meg opp på å få unngått dette.
Dette er jo et lagerøl med lite aromahumle så det vil kanskje ikke bli så merkbart.
Det ble flere spørsmål her nå, men håper at de som har prøvd dette tidligere kan komme med noen innspill.
 
Jeg ville latt være å stikke om. Ellers har det nok ikke vondt av å stå kaldt noen uker.
Ja det er kanskje ikke så dumt å la den få stå i fred. Minsker jo kontakttiden med luft. Men vil det være nok gjær igjenn til karbonering? Jeg tilsetter sukkerlake med sprøyte så det er ikke mye pes å mikse litt gjær inn der. Men vil helst gjøre det så enkelt som mulig.
 
Det kommer helt sikkert til å være nok gjær igjen, men for sjelefreden kan det jo være greit å tilsette litt.
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Gjæringskaret vil trekke inn en del luft (ca 4 dl pr 10 l headspace) ved temperaturfall fra 12 til 2 grader om du ikke gjør tiltak. Det kan påvirke holdbarheten til et øl som ellers har godt av å lagres. Mengden humle har ikke så stor betydning, dessverre. Se bilde av en humlefattig oksidert wit som ble postet på et annet forum nylig. Jeg ville fått det over på flaske. Det klarner ved lagring uansett.

46857583_10156118442189067_6896294881128349696_n.jpg
 
Gjæringskaret vil trekke inn en del luft (ca 4 dl pr 10 l headspace) ved temperaturfall fra 12 til 2 grader om du ikke gjør tiltak. Det kan påvirke holdbarheten til et øl som ellers har godt av å lagres. Mengden humle har ikke så stor betydning, dessverre. Se bilde av en humlefattig oksidert wit som ble postet på et annet forum nylig. Jeg ville fått det over på flaske. Det klarner ved lagring uansett.

Vis vedlegget 39140

Er det bildet med og uten cold-crash?
 
Gjæringskaret vil trekke inn en del luft (ca 4 dl pr 10 l headspace) ved temperaturfall fra 12 til 2 grader om du ikke gjør tiltak. Det kan påvirke holdbarheten til et øl som ellers har godt av å lagres. Mengden humle har ikke så stor betydning, dessverre. Se bilde av en humlefattig oksidert wit som ble postet på et annet forum nylig. Jeg ville fått det over på flaske. Det klarner ved lagring uansett.

Vis vedlegget 39140
Ja jeg ser tydelig forskjell på de 2.
Spørs om jeg får det travelt før jeg reiser. Har planlagt et par brygg til og flasking av annet i tillegg rett før jeg reiser.
 
Tilbake
Topp