Lagre øl etter karbonering - varmt eller kaldt? fordeler og ulemper?

Hei.

Har skaffet meg øleskap, og nå er det gådd over én uke siden jeg satte flaskene til naturlig karbonering :)
Har ikke hatt dette valget før, men nå som kjøleskapet er i hus har jeg et spørsmål.

--> Når én ukes naturlig karbonéring er gjort, hva er å foretrekke av lagring/modning utover det?
Er det om å gjøre å få ølet fortest mulig i kjøleskap, eller er det fordeler/ulemper rundt å la ølet stå enda lengre i romtemp?

[size=8pt]Ølet det gjelder er forøvrig et eksperiment; Ølsett type Muntons Gold Continental Pilsner, gjæret med Alegjær (Windsor Danstar tørrgjær), sprutet opp med noen gram Crystal og DME+dextrose  :skitbra:[/size]
 
Ville latt det stå en uke til i romtemp, så er du sikker på at det er karbonert.
Etter det er nok kjøleskap best, hvis man kan velge.

Fordi Ting (gjær, humlerester, kjøletåke) synker raskere når ølet er kaldt. Og fordi kaldt øl smaker bedre enn varmt ;D
 
ølet er ikke nødvendigvis best kaldt, temperert er best.
tviler også på at gjær rester synker fortere i kald væske enn varm.
jeg lar ølet stå i boden til den dagen det skal drikkes, den type lagring funker fint for meg.
en tett flaske med kullsyre i holder lenge både varm og kald.
 
biri skrev:
ølet er ikke nødvendigvis best kaldt, temperert er best.
tviler også på at gjær rester synker fortere i kald væske enn varm.
jeg lar ølet stå i boden til den dagen det skal drikkes, den type lagring funker fint for meg.
en tett flaske med kullsyre i holder lenge både varm og kald.
Men holdbarheten øker betraktelig ved kald lagring, og jeg tviler ikke på at det bunnfeller raskere ved kjøligere temperaturer. ;)
 
Hva med risikoen for flaskebomber?
Hadde nettopp en episode hvor jeg ikke var fornøyd med kullsyreinnhold, så jeg tok alle flaskene ut av kjøleskapet og satte de varmt. En uke etter sprengtes en flaske.
Ølet var bryggselv belgisk wit, ølsett.

Er etter dette blitt nervøs for flaskebomber, og skeptisk til å ta med hjemmebrygg på fest.
I dette tilfellet hadde jeg som alltid 6g sukker pr liter, og som alltid 2 uker primærgjæring.
 
Kan det ha vært en infeksjon?
Hvis ølet er ferdig utgjæret skal ikke temperaturen bety noe ift risken for flaskebomber. Sjekk FG før tapping.

Hvis du vil være enda sikrere kan du ta ut en prøve som du gjærer varmere. Feks i et glass med folie over på kjøkkenbenken eller på dass. Da ser du hvor hovedbatchen "skal" ende., og du risikerer ikke å flaske for tidlig. Gjorde det nettopp med en Torpedo klone, den vil ende på 1009 (fra 1065).

Mer generelt er det sånn at økt temperatur øker farten.
Mao vil ølet karboneres og modne raskere, og ølet vil oksydere raskere. (evnt infeksjoner går også raskere)

Ved lav nok temp vil proteiner felles ut og bunnfelle (kjøletåke) og ølet vil bli klarere. Det vil også ha langre holdbarhet pga tregere oksydering av bla humleoljer.
Noen mener også at lagerøl trenger en viss periode kald lagring (derav navnet) for å få frem den riktige smaken. Har ikke klart å finne ut hvorfor.
 
For å få flaskebomber må du enten ha infisert ølet, tatt for mye sukker/ujevnt fordelt eller ikke latt ølet gjære helt ut. Hvis man er sikker på at alt dette er i orden er ikke risikoen for flaskebomber større. Men som du erfarte så vil flasker som evt har nevnte kriterier over smelle raskere i temperert rom. :)
Selv har jeg flaskene i boden som holder 18-23 grader helt til få dager før de skal drikkes. Har alltid et lite utvalg i kjøleskapet, men resten oppbevares/lagres i kasser utenfor kjøleskapet. :)
 
Hei, moro å lese litt svar på tråden, og spesielt når det kommer til flaskebomber. Jeg kan foreløpig ikke mye om å brygge, da jeg selv bare har 8 brygg bak meg.

Men vis jeg ikke tar helt feil så kan det tenkes at de har rukket å bygge se opp trykk under nedkjøling fra romtemperatur. Det at luftmassen synker ved lavere temperatur er jo ikke ukjent, og da er det jo igjen mer plass for co2. Riktig nok er det jo begrenset hvor trykk som kan rekke å bygge seg opp i den ledige plassen. Uansett så er det jo da når temperaturen på ølet begynner å stige at trykket da også vil øke.

Alt ser jeg for meg at vil variere mye basert på volum øl, restvolum i flaska, mengden sukker, osv. Men ser jo for meg at ikke bare infisert øl er synderen i sløsing av godt øl
 
Tilbake
Topp