Lagre øl på fat

Hei!
Vurderer å sette et julebrygg som skal være neste års julegaver. Kan jeg tappe dette på fat i januar, karbonere med co2 og la det stå slik til desember 2018? I desember 2018 blir det tapping på flasker med beergun.

Sent fra min E5823 via Tapatalk

Hei!
Vurderer å sette et julebrygg som skal være neste års julegaver. Kan jeg tappe dette på fat i januar, karbonere med co2 og la det stå slik til desember 2018? I desember 2018 blir det tapping på flasker med beergun.

Det er mange måter å lagre/modne øl på avhengig av hvilket preg du ønsker ølet skal få. Metoden du nevner bør være helt kurant selv om den sannsynligvis ikke gir den mest tydelige smaksutviklingen. Har aldri prøvd den varianten så det er spekulasjo. Men mange langtidslagrer jo juleøl fersigkarbonert på flaske så dette bør vel gi et lignende resultat?

Har øl på fat nå som er nesten ett år, en kaffeporter .. er ikke noe feil med den. Men... oktoberølet jeg satte 2. mars ble rett og slett dårlig. Det kan komme av at det ikke var bra i utgangspunktet, jeg smakte ikke på det før i oktober, så ikke godt å si

Hei!

Ja.

Men du må oppbevare fatet på riktig temperatur. Det må du jo dersom du lagrer det på flasker også.

@LarsUlv riktig temperatur sier du, betyr det ikke for kald og ikke for varmt, eller egentlig bare ikke for varmt? Håper på det siste da alle fatene mine står på kjøl...

@LarsUlv riktig temperatur sier du, betyr det ikke for kald og ikke for varmt, eller egentlig bare ikke for varmt? Håper på det siste da alle fatene mine står på kjøl...

Eg vil absolutt lager all øl kjøligst mulig .
Men har forsøkt med ein 9 liter IRS som stod i bod der temperaturen gjennom året varierte frå ca 16 grader sommer ned til ca 8 grader vinter. Den var god den også.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hei!

Jeg har i flere år brukt BeerGun, akkurat som du beskriver. Årets juleøl, bygget i januar 2017, kom til finalen i sin klasse i NM i vår. (disse flaskene var Beergunnet). I sommer smakte flaskene også fortreffelig. Nå til jul er alle resterende flasker oksydert, og blir tømt ut en etter en. Det samme ølet (samme oppskrift), brygget i 2015 og flaskekarbonert med en gang, er fremdeles et veldig godt øl.

Jeg kommer derfor til å innfører nytt regime, der alt øl som skal på flaske og/eller lagres, tas på flaske med en gang.

Det går selvfølge fint å gjøre som du beskriver, men da tåler det ikke lagring så godt - etter at det er kommet på flaske. I fatet kan ølet stå i årevis.

Du har jo allerede fått svar. Men ja, kald lagring på kjøl øker jo holdbarheten betraktelig.
Dersom du oppbevarer veldig kaldt, type -1 grader eller litt lavere (uten at det fryser), går jo modning også veldig mye saktere.

Skulle ønske jeg hadde tilgang til en kjøl, men det beste jeg har er en kjeller som holder mellom 8 og 14 alt etter årstid.

Jeg har i flere år brukt BeerGun, akkurat som du beskriver. Årets juleøl, bygget i januar 2017, kom til finalen i sin klasse i NM i vår. (disse flaskene var Beergunnet). I sommer smakte flaskene også fortreffelig. Nå til jul er alle resterende flasker oksydert, og blir tømt ut en etter en. Det samme ølet (samme oppskrift), brygget i 2015 og flaskekarbonert med en gang, er fremdeles et veldig godt øl.

Jeg kommer derfor til å innfører nytt regime, der alt øl som skal på flaske og/eller lagres, tas på flaske med en gang.

Det går selvfølge fint å gjøre som du beskriver, men da tåler det ikke lagring så godt - etter at det er kommet på flaske. I fatet kan ølet stå i årevis.

Høres ut som et godt råd!
Tenker å få lagt meg en fattigmans beergun og tappe fra fatet på flasker de gangene ølet skal tas med bort. Men ellers blir det rett på flasker/fat hvis det skal lagres over tid.

Hva er din teori for oksideringen?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Det er vel kjent at flaskekarbonert øl holder seg bedre enn beergun over tid? Du kan flushe så mye du vil men når du drar ut tappestangen på beergun er det like mye oksygen i toppen som på flaskekarbonert, men det mangler aktiv gjær...
Enig.

Forøvrig diskutert i en tråd om tapping med minimalt oksygenopptak fra 2015 der @bjartenataas rapporterte samme problem med øl flasket fra beergun
https://forum.norbrygg.no/threads/d...nimalt-oksygenopptak.27471/page-3#post-286704

Edit : Og så skal en ikke glemme at flaske korken slipper inn oksygen over tid, mulig at gjæren i flasken delvis hjelper på dette også så lenge den lever. Lagre ølet så kaldt som mulig er en god strategi for å utsette oksydering, det hjelper utrolig mye.

Så har vi det med flaskekorken, som slepper inn ca. 2ppb O2 kvar einaste dag. Tenk på det, til og med eit bryggeri som er flink og klarer 40ppb TPO rett etter tapping, har 100ppb etter ein månad. Øl som venter på lager kanskje... og i butikkhyllene... 60ppb ekstra kva månad. Og om ølet er litt varmt er det mykje fortare oksydert.

Kilde : https://forum.norbrygg.no/threads/d...nimalt-oksygenopptak.27471/page-5#post-333254

Sist redigert:
Det er vel kjent at flaskekarbonert øl holder seg bedre enn beergun over tid? Du kan flushe så mye du vil men når du drar ut tappestangen på beergun er det like mye oksygen i toppen som på flaskekarbonert, men det mangler aktiv gjær...
Jeg tror ikke det trenger å skje. Som regel når jeg bruker beergun, så danner det seg et skumlag over ølet. Dersom jeg treffer riktig så fortsetter dette å øke mens jeg trekker opp beergun'en slik at flaskehalsen hele tiden er fylt med skum som er på vei ut. Dette mener jeg hindrer luft i å trenge inn. Med denne måten å gjøre det på så medfører det litt søl, men hindrer oksygen.

Det er faktisk mulig å få lavere TPO med Beergun enn det noen kommersielle bryggerier får til, i følge en presentasjon fra årets NHC.

Det er faktisk mulig å få lavere TPO med Beergun enn det noen kommersielle bryggerier får til, i følge en presentasjon fra årets NHC.
Har du noen relevante detaljer å dele? Ser at Blichmann hevder dette i markedsføringen sin, uten at de henviser til noe annet enn nedenstående sitat. Kan vel være noen triks å plukke opp her :)
Men rart at de ikke publiserer resultater, det ville jeg gjort hvis jeg var best og skulle selge noe.

The Beer Gun is our filler of choice, because we're able to get dissolved oxygen levels that compare with the best of the commercial filling lines. I recommend the Blichmann Beer Gun for anyone from homebrewer to commercial brewery that needs to hand fill bottles at a commercial quality level." - Jamil Zainasheff, award winning homebrewer, author, beer judge, and owner of Heretic Brewing Company

Egentlig ikke mer enn den presentasjonen jeg så fra NHC i år. "Beer Oxidation: Chemistry, Sensory Evaluation, and Prevention Robert Hall, Andy Mitchell". Hvis du er medlem av AHA, så ligger hele opptaket ute på nettsiden.

Egentlig ikke mer enn den presentasjonen jeg så fra NHC i år. "Beer Oxidation: Chemistry, Sensory Evaluation, and Prevention Robert Hall, Andy Mitchell". Hvis du er medlem av AHA, så ligger hele opptaket ute på nettsiden.
Der greide faktisk Brulosopher å kløne til et eksperiment igjen, men han har faktisk testet TPO med Beergun
http://brulosophy.com/2017/06/05/fl...-bottling-beer-from-kegs-exbeeriment-results/
I eksperimentet ble det ingen smaks forskjell om du tappet rett fra gjæringskar med kran og plasket ned i flasken framfor flasking med Beergun og co2 flushing, selv om TPO ble drastisk annerledes.

Fra spøk til alvor. Fant detaljene bak de lave TPO tallene, kilde Jamil Zainasheff

Teknikken er å sette tappestaven helt ned i flasken,
Flushe flasken med co2 langsomt og rolig, 3 ganger
Fylle flasken langsomt med øl, helt til topps så langt det er mulig.

Altså ingen hokus pokus triks, men avgjørende for resultatet er teknikken/prosedyren

MEN, etter allerede en måned har det sluppet inn såpass oksygen gjennom flaskekorken at dette lave utgangspunktet ikke er så signifikant for senere oksidering, det lekker inn ca 2ppb pr. dag
Rett etter flasking har de målt så lavt som 3ppb, som da sannsynligvis har økt til ca. 63ppb etter en måned.
Kanskje også avhengig av kvaliteten på flaskekorkene dine/korkeren?

Tallene i en meget god flaskelinje er TPO 30ppb vs. beergun TPO 3ppb (Kilde Jamil)

Troverdig at vi får til dette selv på kjøkkenbenken hjemme ? Tja, isåfall fantastisk.

Trist at oksygen diffunderer inn via flaskekorken, noe som ødelegger det fine utgangspunktet.

Der greide faktisk Brulosopher å kløne til et eksperiment igjen, men han har faktisk testet TPO med Beergun
http://brulosophy.com/2017/06/05/fl...-bottling-beer-from-kegs-exbeeriment-results/
I eksperimentet ble det ingen smaks forskjell om du tappet rett fra gjæringskar med kran og plasket ned i flasken framfor flasking med Beergun og co2 flushing, selv om TPO ble drastisk annerledes.

Fra spøk til alvor. Fant detaljene bak de lave TPO tallene, kilde Jamil Zainasheff

Teknikken er å sette tappestaven helt ned i flasken,
Flushe flasken med co2 langsomt og rolig, 3 ganger
Fylle flasken langsomt med øl, helt til topps så langt det er mulig.

Altså ingen hokus pokus triks, men avgjørende for resultatet er teknikken/prosedyren

MEN, etter allerede en måned har det sluppet inn såpass oksygen gjennom flaskekorken at dette lave utgangspunktet ikke er så signifikant for senere oksidering, det lekker inn ca 2ppb pr. dag
Rett etter flasking har de målt så lavt som 3ppb, som da sannsynligvis har økt til ca. 63ppb etter en måned.
Kanskje også avhengig av kvaliteten på flaskekorkene dine/korkeren?

Tallene i en meget god flaskelinje er TPO 30ppb vs. beergun TPO 3ppb (Kilde Jamil)

Troverdig at vi får til dette selv på kjøkkenbenken hjemme ? Tja, isåfall fantastisk.

Trist at oksygen diffunderer inn via flaskekorken, noe som ødelegger det fine utgangspunktet.

Hvor lenge etter flasking ble ølene smakt? Gidder ikke gi fyren mer hits på siden enn det han fortjener, så spør her i stedenfor å sjekke ut selv.

Jeg merker oksygeningress etter ca tre dager på CPF-flasker iallefall, humleøl.

Tilbake
Topp