Diskusjon om tapping med minimalt oksygenopptak

for 0,3m: (1 + 0,1 x 0,3) x 80 x 1,83=150,8
virker ikke som om høyden slår mye ut her
Med forbehold for svimete utregning
Hmpf ... da går det altså med ganske mye gass til dette.

Takker for utregninger og håper vi ikke har sporet tråden av for mye! :)
 
for 0,3m: (1 + 0,1 x 0,3) x 80 x 1,83=150,8
virker ikke som om høyden slår mye ut her
Med forbehold for svimete utregning

Utregningen ser riktig ut den. Høyden har ikke så veldig mye å si.

Imponerende! Jeg ble litt overrasket av at det går med såpass mye gass. Men vi løfter det jo ikke en meter heller, kanskje bare ca. 30 cm ... Er det bare å dele svaret (161 g) på 10 og gange med 3?

Formelen ble litt kronglete, så du kan nok ikke bare dele svaret og gange nei...
80L er jo ganske mye i forhold til hva jeg pleier å brygge da. Skal man løfte 25L 30cm blir det bare 47g. Mesteparten går faktisk med til å bare fylle tanken. 80L CO2 ved 1atm veier faktisk ca. 145g! Man må også ta forbehold om at det gjerne krever mer gass om man er utålmodig. Skrur du på mer trykk en det som trengs blir sluttrykket større, og dermed forbruket. En ide for å minimere forbruk og likevel tappe kjapt er å ha litt ekstra trykk i begynnelsen, og så skru igjen mot slutten slik at det siste bare såvidt kommer opp. Da vil man bruke minimalt med CO2, for det er bare sluttrykket som har noe å si.
 
Spunding. Det burde kanskje fungere? Det spørs jo på hvor stort trykk fermenteringstanken tåler, men dette ville jo vært genialt.
 
Hvor mye tanken tåler varierer jo. Selv har jeg klart å sprenge av lokket på et plastikkspann ved å riste rundt en lunket sterkrensløsning som varmet opp lufta slik at den ekspanderte. Selvfølgelig umulig å si hva trykket var, men ut ifra at lokket hadde begynt å "vrenge" seg vil jeg si det var ganske mye. Har ikke CO2-tank selv, men for dere med utstyr er det jo bare å teste hvis dere tør. Fyll tanken nesten full med vann først, så går det med mindre CO2, og lager mindre smell ;)
 
Kanskje jeg blander her, mente at ørnegård mente at han fermenterte i SS tank som tåler x trykk. Men kan være det var noen andre som sa det.
 
Karbondioksid har en egenvekt på 1.9768 g/dm3. Skal du trykksette en tom 100 liters tank med 0,2 bars overtrykk så trenger du 20 liter gass. Dvs ca 40 gram med Co2.
 
Hvordan blir det overtrykk når du tilsetter 20 liter i en 100 liters beholder?

Grannvargen bruker egenvekten til CO2 ved 0 celsius, som jo ikke nødvendigvis blir helt rett. I tillegg regner han på en beholder som allerede har 100L luft i. Det vi egentlig snakket om var å erstatte 100L væske med 120L CO2. Dette krever naturligvis mye mer gass.

Tsk tsk, vi glemmer vel ikke trykktap i slangen, @Moi ? ;)

Hehe. Trykktap ja... Så mye greie har jeg ikke, men jeg ser for meg at med en så omtrentlig utregning jeg har vil ikke trykktapet ha så veldig mye å si ;)
 
Gjorde enda et lite eksperiment, ikke direkte tapping, men definitivt med oksygen.

Hadde en doppelbock som jeg etter tre ukers gjæring hadde avskrevet, den ville ikke.

Blåste inn ren o2 ca 30-45sek med ca 0.5l/min med 0.5micron. Allerede dagen etterpå så kjente man en tydelig smak av ødelagthet. Den smakte ikke bra ifht det den gjorde rett før jeg ga den o2.

Den lille krispheten og rene maltsmaken som var hadde blitt overtatt av en kjip rund smak som godt kunne klassifiseres som den klassiske våt-papp smaken. Oksidasjon uten særlig humle i ølen (i motsetning til apa/ipa) som kunne bli ødelagt av det.

Det dumme jeg gjorde var å helle den ut med en gang, i steden for å se hvordan det ville utvikle seg.
 
Jeg flusher fatet med CO2 etter vasking med sterkrens for å få ut en del av oksygenet når jeg tapper. Stikker slangen fra heverten godt ned i fatet for å få minst mulig plasking og fyller fatet nesten fullt. Setter på lokket med en gang og flusher den siste literen med luft godt med CO2 før jeg tvangskarbonerer. Denne måten bør gi ganske liten kontakt med oksygen under tappingen og veldig lite oksygen i fatet under lagring.
Ett annet alternativ jeg har tenkt på er å erstatte heverten med en slange koblet på ølventilen på fatet og en vakumpumpe på CO2 ventilen som suger ølet inn i fatet. Men jeg tviler på at det gir særlig mye mindre kontakt med lufta enn å bruke hevert.
 
Av det jeg har forstått så kan du regne med at med en gang du har et purget fat, og åpner lokket så tikker klokka satans raskt. Med et åpent lokk så vil co2'en du purget fatet med utligne seg med trykket i atmosfæren veldig fort.

Jeg har ikke noe DO-meter (står på den uendelig lange ønskelista), men med mindre humlene ble ferskere så opplever jeg friskere IPA'er ved å holde lokket stengt fra det er flushet til det er tomt, da også overtrykksventilen, men hvis man tapper raskt nok så vil jeg tro man får et godt overtrykk i fatet slik at du ikke kan få tilbakeslag av luft inn i overtrykksventilen. Men det vil også suges luft inn i fatet du tapper fra med mindre du lager et lukket system, men dette vil jeg tro har mindre betydning enn det å faktisk å tappe på co2.
 
Setter bare lokket på gløtt når jeg tapper så jeg kan smette nedi slangen fra heverten. Med en liten glipe på lokket og siden CO2en faktisk er tyngre enn lufta tror jeg nok at det holder seg uten alt for mye luft i fatet under tappingen. Det vil også vært en ganske kort tid, så det er neppe kritisk for ølet. Purging etter tapping er mer kritisk, siden lufta som er igjen da blir stående i fatet. Men det er mue lettere å få bra når det er ett lite volum under lokket.
Ingen av delene er optimale, men jeg vurderer dette til å være bra nok for meg.
 
Setter bare lokket på gløtt når jeg tapper så jeg kan smette nedi slangen fra heverten. Med en liten glipe på lokket og siden CO2en faktisk er tyngre enn lufta tror jeg nok at det holder seg uten alt for mye luft i fatet under tappingen. Det vil også vært en ganske kort tid, så det er neppe kritisk for ølet. Purging etter tapping er mer kritisk, siden lufta som er igjen da blir stående i fatet. Men det er mue lettere å få bra når det er ett lite volum under lokket.
Ingen av delene er optimale, men jeg vurderer dette til å være bra nok for meg.

Men dette med at co2 er tyngre enn o2 er litt myte. Ja det er tyngre, men det vil blande seg. "Teppet" av co2 holder seg visstnok i veldig kort tid.
 
Enig, det er en ubestridt sannhet at humledrevne øl bør drikkes ferske og taper seg fort. Jeg har ikke kommet meg på D(IPA) kjøret ennå så derfor har jeg nok ikke sett oksidering sette inn for fullt på det jeg hittil har brygget. APA'ene forsvinner innen en måned.
En stor fordel med å karbonere med co2 på fat er at du slipper å ha ølet i romtemperatur i 2 uker. Dersom du lagrer ølet under 10 grader vil degraderingen ta tre ganger så lang tid.(ref. Charles Bam/Gahr)

Ja, tror mye av problematikken og løsningene som omtales her har mest for seg for IPA/humledrevne øl.
Minimer oksygen og lagre kaldt, drikke fort !

Hvis man bruker kräusening, er flaskene karbonert på under en uke, og "oksygenspisingen" er veldig aktiv. http://braukaiser.com/wiki/index.php?title=Kraeusening
Teorien om at flaskefyller-øl skal ha mindre O2, stemmer dessuten ikke med mine erfaringer, de beer gun-fylte jeg har smakt har hatt mer tegn til våt papp enn de som har vært naturlig karbonert. Men sammenligningsgrunnlaget er riktig nok ikke stort.
 
Hvis man bruker kräusening, er flaskene karbonert på under en uke, og "oksygenspisingen" er veldig aktiv. http://braukaiser.com/wiki/index.php?title=Kraeusening
Teorien om at flaskefyller-øl skal ha mindre O2, stemmer dessuten ikke med mine erfaringer, de beer gun-fylte jeg har smakt har hatt mer tegn til våt papp enn de som har vært naturlig karbonert. Men sammenligningsgrunnlaget er riktig nok ikke stort.
Siterer meg selv fra mitt første innlegg i denne tråden,
Karbonerer på flaske, gjæren spiser da det meste av oksygenet før det får gjort skade. Karbonerer forøvrig på fat også.
Sålenge jeg ikke har utstyr til en profesjonell tappelinje eller noe som gir tilsvarende resultat, så tar jeg den hjelpen jeg kan få fra gjæren. Så vi er på linje der.
 
Siterer meg selv fra mitt første innlegg i denne tråden,

Sålenge jeg ikke har utstyr til en profesjonell tappelinje eller noe som gir tilsvarende resultat, så tar jeg den hjelpen jeg kan få fra gjæren. Så vi er på linje der.

Kanskje en mottrykksfyller og litt priming på fat er en så tett på man kommer som hjemmebrygger.

Selv synes jeg noe ryker idet flaskene skal stå varmt for å karboneres, men noen øl tar jo selvsagt ikke skade av det, men så er det jo de humleølene da.
 
I forhold til hva?

Men, for min del mtp humleøl så har mottrykksfylleren gitt meg mer av det resultatet jeg vil ha ifht vanlig flasking med priming, og en varmperiode etter det.

Mao så vil jeg ikke flaske en humleøl lengre uten mottrykksfylleren. Skjer ikke.
 
Sist redigert:
Kanskje en mottrykksfyller og litt priming på fat er en så tett på man kommer som hjemmebrygger.

La merke til en kar som gjæret i konisk ståltank og hadde trykk på denne under tapping til fat. Da burde vel prosessen kunne skje tilnærmet oksygenfritt. Merker at lysten på en slik bare er stigende,peltier kjøling, enkel dumping av trub/sedimenter, gjærhøsting mm. Så var det prisen da...

Edit: så at denne metoden allerede var nevnt tidligere i tråden....
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp