Diskusjon om tapping med minimalt oksygenopptak

I forhold til hva?

Men, for min del mtp humleøl så har mottrykksfylleren gitt meg mer av det resultatet jeg vil ha ifht vanlig flasking med priming, og en varmperiode etter det.

Mao så vil jeg ikke flaske en humleøl lengre uten mottrykksfylleren. Skjer ikke.
Etter at fatet er fylt blir det gjene en 3-4 liter igjen på dunken, tenker å flaske dette med priming, alternativt dersom jeg har fat til overs, hurtigkarbonere skvetten i 2 dager og så flaske med mottrykksfylleren?
 
Oksygen absorberende korker var nevnt tidligere i denne tråden, og de virker ganske rimelige i innkjøp også. Hvorfor benyttes ikke disse mere når en ellers investerer mye for å minimalisere oksygen ved tapping? Tar de noe humlearoma også?, men det er jo noen kommersielle bryggerier som benytter slike.

Og en ting til, ser at det skal være vanlig med utette gjæringsbøtter ifølge FAQ hjelp-det-plopper-ikke-i-gjaerlasen-er-noe-galt
Vil du ikke med utett gjæringskar tappe øl som allerede har betydelig høyere oksygen nivå enn ellers, siden gjæren ikke er så aktiv den siste halvdelen av et normalt gjæringsforløp.
 
Jo det vil jeg tro. Men aner ikke hvor stor gassutvekslingen er hvis ølen er helt i ro. Det er med bevegelse av ølen det iallefall blir plukket opp mest.
 
Jeg har nå tappet fra gjæringskar til fat på min planlagte måte, og det gikk strålende, uten antydning til luft. Jeg brukte en liten "kinapumpe" som jeg har montert koblinger til cornelius fat på. Inn-enden på pumpa er skrudd rett i en syrefast 1/2" kuleventil på gjæringskaret, og cornelius kobling på ut-enden, slange til ny ball-lock kobling som klikkes på enten cornelius fat eller andre fat som jeg har montert cornelius kobling på. Jeg "tømmer" først fatene for luft med CO2.
 
Er det noen som bruker vakuumpumpe for å tømme fatet for O2 før en tilsetter CO2?
Vi vet at påfyll av CO2 i et halvfullt fat kun reduserer O2, men det dannes ikke et 'lokk' med CO2 som 'tvinger' ut O2 ved Purge.
De fleste vakuum maskiner har mulighet for å koble på en slange for å tømme tilpassede kontainere for luft, og ved å koble denne på en ball-Lock ser jeg for meg at jeg kan få ut mye O2, og samtidig redusere bruk av CO2 ved mye Purging.
Jeg har ikke selv måleinstrument, men det ville ha vært svært interessant dersom noen kunne kjørt en test på dette...
 
Jeg ser for meg at fatene blir rimelig flate hvis man suger ut lufta. Der er laget for trykk, ikke vakum. Fyll dem med starsan for å fortrenge lufta, blås det ut med co2.
 
Putt en kjempeballong slik de bruker for metereologiske målinger i atmosfæren på fatet og blås opp til all luft er fortrengt. Deretter fyller du øl samtidig som du slipper ut luften tilsvarende fra ballongen, gjerne styrt av en dedikert PC ev. PLS. Ikke bruk en ballong av rågummi, det funker rent oksygenmessig men likte ikke smaken på ølet.
Mistenkte gjæringsprossen først, men etter noen ukers prøving og feiling konkluderte jeg med ballongen, viste seg å stemme. Husk at fosforsyre i store mengder ikke er bra hverken for lommeboken eller kjøkkenbenken.
 
Hvis man bruker kräusening, er flaskene karbonert på under en uke, og "oksygenspisingen" er veldig aktiv. http://braukaiser.com/wiki/index.php?title=Kraeusening
Teorien om at flaskefyller-øl skal ha mindre O2, stemmer dessuten ikke med mine erfaringer, de beer gun-fylte jeg har smakt har hatt mer tegn til våt papp enn de som har vært naturlig karbonert. Men sammenligningsgrunnlaget er riktig nok ikke stort.
Dersom du også naturlig karbonerer i større volumer så går prosessen betydelig kjappere. Har opplevd at karboneringen er ferdig på to dager selv uten krausening metoden. Når tanken da i utgangspunktet hadde kun 5ml headspace fordelt på 6 liter fylt med hyperaggresiv gjær som elsker oksygen skulle jeg tro at du er nede på profesjonelt nivå eller deromkring angående lite oksygen/langtidsstabilitet.
 
Når jeg stikker om bruker jeg et CO2 brannslukningsapparat og gir en liten dæsj i begge karene før jeg stikker om.
Etter fyller omstikkingskaret med CO2 etterhvert som jeg flasker.
Får CO2 apparater gratis i bøtter og spann fra nabobedriften, så tenkte at kanskje det er en billig forsiking (usikker på hvor effektiv, men det er et tykk tåke over karene mens jeg tapper).

Men for å spørre om noe litt annet:

Hvor mye headspace bruker dere i toppen av flasken når dere fyller?
Har hørt at man ikke bør fylle mer enn opp til "kragen" på flaskehalsen pga. faren for flaskebomber, da gassen har mer volum å ekspandere på.
Ønsker å holde headspace så kort som mulig, da man vil unngå en del av O2.
Erfaringer tas imot med takk!
 
Er det noen som har prøvd å gjøre noe med suckbacken under CC?

Jeg prøvde å bare tape igjen hullet, men det var fail, ble ikke tett. Vurderer å kappe av en bit med armert slange av typen du får på BT og smelte sammen ene enden og så stikke den andre enden nedi hullet til gjærlåsen. bare for å tette.

Edit. Prøvde smelte en plastlange i enden-trikset. Og det funker. Renset godt og smakte og luktet, og luktet ikke muffens. Skal jeg være fin på det får jeg en sveiser til å sveise sammen en ende av et kort RF-rør jeg har liggende.

Så teknikken fremover nå blir spunding. Hvis det tørrhumles så venter jeg litt til ølen har gitt fra seg litt co2 etter tørrhumlinga, og så spunder.

Uten tørrhumling øker jeg tempen eller gir karet et rugg mot slutten og spunder.
 
Sist redigert:
Når jeg stikker om bruker jeg et CO2 brannslukningsapparat og gir en liten dæsj i begge karene før jeg stikker om.
Etter fyller omstikkingskaret med CO2 etterhvert som jeg flasker.
Får CO2 apparater gratis i bøtter og spann fra nabobedriften, så tenkte at kanskje det er en billig forsiking (usikker på hvor effektiv, men det er et tykk tåke over karene mens jeg tapper).

Men for å spørre om noe litt annet:

Hvor mye headspace bruker dere i toppen av flasken når dere fyller?
Har hørt at man ikke bør fylle mer enn opp til "kragen" på flaskehalsen pga. faren for flaskebomber, da gassen har mer volum å ekspandere på.
Ønsker å holde headspace så kort som mulig, da man vil unngå en del av O2.
Erfaringer tas imot med takk!

Jeg har fylt helt opp til det rant over med flaskepinnen nedi, aldri hatt flaskebomber, men det var med de klassiske 6-6.5g/l sukker. Dessuten synes jeg det ser uapetittelig ut med low-fills.
 
Opplever ikke suckback som et problem lenger egentlig, bare jeg har korrekt mengde vann i vannlåsen, eller lite nok vann i blowoff'en så den ikke klarer å trekke det helt opp.
 
Jeg har ikke hatt noe problem med sucback under CC. Lar bare gjærlåsen stå i, eller bare fjerner den... Ikke hatt noe problem verken ene eller andre veien...
 
Er det noen som har prøvd å gjøre noe med suckbacken under CC?

Jeg prøvde å bare tape igjen hullet, men det var fail, ble ikke tett. Vurderer å kappe av en bit med armert slange av typen du får på BT og smelte sammen ene enden og så stikke den andre enden nedi hullet til gjærlåsen. bare for å tette.

Edit. Prøvde smelte en plastlange i enden-trikset. Og det funker. Renset godt og smakte og luktet, og luktet ikke muffens. Skal jeg være fin på det får jeg en sveiser til å sveise sammen en ende av et kort RF-rør jeg har liggende.

Så teknikken fremover nå blir spunding. Hvis det tørrhumles så venter jeg litt til ølen har gitt fra seg litt co2 etter tørrhumlinga, og så spunder.

Uten tørrhumling øker jeg tempen eller gir karet et rugg mot slutten og spunder.


Hva med ett tett lokk som man setter på før Cold-crash? Jeg opplever også samme effekt når jeg flasker, mottrykket gjør at oksygen suges inn.
 
DNR, kanskje lurt å prøve med vann først. Plasser gjerne bøtta i et kar så evt vann blir samlet opp.
Tipper likevel at bøtta deformers så mye at luft suges inn før den sprekker sund så karet er kanskje ikke nødvendig.
-Var det ikke bilde av en plastflaske etter cc i en eller annen tråd? Volumet var blitt mye mindre.
 
Hva med all luften du får inn når du skifter lokk??

Nå er jeg ingen kløpper i fysikk osv, men jeg ser for meg at det er mer som vil komme inn når man tapper ut ølet, pga endringen i trykk? ved å åpne lokket tror jeg gass (co2) vil flyte opp, og ikke noe særlig o2 vil dette ned. Det vil ikke være noe som "drar" det nedover utover gravitasjon? spekulerer veldig nå så trenger hjelp av kyndige:p
 
Undertrykk vil dra det nedover. Elles så ville du endt opp med vakuum, og det får du ikke til.

Men i det man løfter av lokket for å bytte til ett som er tett skapes det jo ikke noe trykk? Det må jo være ett mye mindre problem ift oksygen med å ta av ett lokk for så å raskt legge på ett nytt enn å for eks stikke om hvor man er eksponert for luft over en mye lengre tid?
 
Tilbake
Topp