Diskusjon om tapping med minimalt oksygenopptak

OK, i så fall bør jeg også helt slutte med CC ? (kjører CO2 tilbake i karet under CC). Kaldt øl på fatet medfører at karboneringsprosessen blir forsinket.
Hvordan best tilsette sukker på fatet? Pr i dag har jeg fylt fatet med starsanløsning og brukt CO2 for å tømme fatet før jeg har fylt øl på fatet i en lukket krets (CO2 tilbakeføres fra fat til gjæringskar under tappingen).
 
Vet ikke hvordan sukker bør tilsettes, men spunding-prosedyren bygger på at man overfører til fat før ferdig utgjæring, og la den siste aktiviteten spise opp oksygen, samt karbonere til det nivå man setter på spunding-ventilen.
 
OK, i så fall bør jeg også helt slutte med CC ? (kjører CO2 tilbake i karet under CC). Kaldt øl på fatet medfører at karboneringsprosessen blir forsinket.
Hvordan best tilsette sukker på fatet? Pr i dag har jeg fylt fatet med starsanløsning og brukt CO2 for å tømme fatet før jeg har fylt øl på fatet i en lukket krets (CO2 tilbakeføres fra fat til gjæringskar under tappingen).

Tenk deg om nå.. Du har lest én kilde.. Det du bør gjøre er å sammenligne to prosesser (altså teste de selv), heller enn å gå ut ifra at du bør slutte med noe fordi du har lest det ett sted :)
 
Tenk deg om nå.. Du har lest én kilde.. Det du bør gjøre er å sammenligne to prosesser (altså teste de selv), heller enn å gå ut ifra at du bør slutte med noe fordi du har lest det ett sted :)
Joda, men jeg føler at jeg har noe å gå på når det gjelder lagringsstabilitet på humlerike øl spesielt. Siste rest av en to mnd gammel Neipa gikk i går (tappet på fat som nevnt tidligere), og den fruktige smaken var definitivt borte, i tillegg til at den var nesten klarnet opp og fargen noe mørkere som da tilsier at oksideringsprosessen var godt i gang...
 
Vel, det skal sies at selv med kommersielle NEIPA'er synes jeg de taper seg etter et par måneder.
Jeg tror dette har blitt et "problem" hos hjemmebryggere fordi vi vet hvordan blodferskt øl smaker.
Tror rett og slett det er uunngåelig at ølet taper seg med tiden. Min løsning er å drikke av det mens det enda er ferskt.
Jeg har fullstendig lukket tapping, men tar meg ikke tid til å purge tomme fat med CO2. Det ville brukt enorme mengder CO2 i lengden.
Fyller noen liter CO2 via øl-ut på fatet, under laget med star-san skum som ligger inni fatet, før jeg tapper ølet via denne inngangen.
 
99.5% = 50 ppm Oxygen impurity

99.9% = 30 ppm Oxygen impurity

99.99% = 10 ppm Oxygen impurity

99.999% = 2-5 ppm Oxygen impurity

Food grade does not necessarily mean higher purity. Beverage grade would be a good start.
 
Jeg er så fersk i gamet at jeg enda ikke har ferdig hjemmelaget øl men jeg har et potensielt problem som dere kansje har opplevd.
Etter kok og nedkjøling hadde jeg vørteren i 33 liters gjæringskar fra Brewshop. Når jeg skulle løfte bøtta for å få den inn i boden resulterte det i at vekta på øllen utvidet bøtta slik at det ble undertrykk og gjærlåset ble sugd tom. Var selvsagt ikke noe problem siden øllet ikke var gjæret enda men den skal jo flyttes igjen for å få satt den til CC.
 
Jeg er så fersk i gamet at jeg enda ikke har ferdig hjemmelaget øl men jeg har et potensielt problem som dere kansje har opplevd.
Etter kok og nedkjøling hadde jeg vørteren i 33 liters gjæringskar fra Brewshop. Når jeg skulle løfte bøtta for å få den inn i boden resulterte det i at vekta på øllen utvidet bøtta slik at det ble undertrykk og gjærlåset ble sugd tom. Var selvsagt ikke noe problem siden øllet ikke var gjæret enda men den skal jo flyttes igjen for å få satt den til CC.

Jeg opplever det der hvis jeg ikke er forsiktig og unngår å løfte den brått. Men jeg har gjæringsbøtter fra Europris, som er forholdsvis stive, og kanskje tåler det bedre, så for meg er det ikke noe problem så lenge jeg ikke glemmer meg.

Du kan jo lage en Petter Smart-løsning basert på ei stiv plate du smyger inn under bøtta.

Dette er ellers noe du aldri kan være helt trygg på at ikke skjer, av vanvare eller ved et uhell. Da er det i alle fall greit å ha alkohol eller desinfeksjonsvæske i gjærlåsen, og dessuten å ha hatt den røde "hatten" på, slik at det ikke har dalt noen form for uhumskheter ned i væska i gjærlåsen. (Er ikke så sikker på at Stasan'en er særlig effektiv der etter to-tre uker. Alkohol er kanskje det aller beste å bruke?)
 
Tvert imot, det er de som har mest å tape.

Humleoljer på karboneringstemperatur er en dårlig match for friskheten. Særlig hvis det er flasker med kork (ikke boks f.eks) så er det snakk om noen få dager før forskjellen er veldig merkbar.

Men det spørs om man snakker som hjemmebrygger eller kommersiell brygger. Som hjemmebrygger så har man mulighet til å lage humleøl som holder seg mye bedre enn det man får på butikken ved at man kan holde det kaldt fra endt gjæring til konsum.

En NEIPA kan jo ikke flaskekarbonetes f.eks. Da er det bare å brygge noe annet hvis man er ute etter optimalt resultat.

Ah, men selvsagt, da må det spundes ja. Jeg ble opphengt i naturlig etterkarbonering.
 
Jeg er så fersk i gamet at jeg enda ikke har ferdig hjemmelaget øl men jeg har et potensielt problem som dere kansje har opplevd.
Etter kok og nedkjøling hadde jeg vørteren i 33 liters gjæringskar fra Brewshop. Når jeg skulle løfte bøtta for å få den inn i boden resulterte det i at vekta på øllen utvidet bøtta slik at det ble undertrykk og gjærlåset ble sugd tom. Var selvsagt ikke noe problem siden øllet ikke var gjæret enda men den skal jo flyttes igjen for å få satt den til CC.
Flyttingen og evt starsan i ølet er nok det minste problemet. Under CC suges det solide mengder luft ned i headspace. Flere fysiske lover i sving samtidig, men målinger viser at du kan suge inn et par liter luft i en 30 liters bøtte. Bildene viser en lavterskel metode for å unngå problemet. Sett på en 6 liters frysepose mot slutten av gjæringen slik at den fyller seg med CO2. Posen må selvsagt være helt tom for luft når den settes på.

26961712_10211242595641709_4508641789941218910_o.jpg26757906_10211242595601708_2525719854481961792_o.jpg
 
Flyttingen og evt starsan i ølet er nok det minste problemet. Under CC suges det solide mengder luft ned i headspace. Flere fysiske lover i sving samtidig, men målinger viser at du kan suge inn et par liter luft i en 30 liters bøtte. Bildene viser en lavterskel metode for å unngå problemet. Sett på en 6 liters frysepose mot slutten av gjæringen slik at den fyller seg med CO2. Posen må selvsagt være helt tom for luft når den settes på.

Vis vedlegget 35188Vis vedlegget 35189
Genialt!
 
Humleoljer på karboneringstemperatur er en dårlig match for friskheten. Særlig hvis det er flasker med kork (ikke boks f.eks) så er det snakk om noen få dager før forskjellen er veldig merkbar.

Men det spørs om man snakker som hjemmebrygger eller kommersiell brygger. Som hjemmebrygger så har man mulighet til å lage humleøl som holder seg mye bedre enn det man får på butikken ved at man kan holde det kaldt fra endt gjæring til konsum.

En NEIPA kan jo ikke flaskekarbonetes f.eks. Da er det bare å brygge noe annet hvis man er ute etter optimalt resultat.

Ah, men selvsagt, da må det spundes ja. Jeg ble opphengt i naturlig etterkarbonering.

Jeg mente ikke flasking.
 
Kan man tilsette sulfitt (SO2) i øl tro? Vinprodusenter bruker jo sulfitt for å hindre oksydasjon

På siden lowoxygenbrewing.com beskrives dette, natriummetabisulfitt (camden tablets) brukes i mesk, men det er viktig å bruke så lite som mulig, da de kan lukte eggete og brent fyrstikk når det brukes for mye. Lagergjær produserer sulfitt naturlig, noe som hjelper på holdbarhet holdbarheten. Har ikke hørt om noen som tilsetter dette etter gjæring. En av de som står bak siden har gått vekk fra bruk av sulfitter overhodet, og bruker nitrogen i mesk, og spunding på fat.
 
På siden lowoxygenbrewing.com beskrives dette, natriummetabisulfitt (camden tablets) brukes i mesk, men det er viktig å bruke så lite som mulig, da de kan lukte eggete og brent fyrstikk når det brukes for mye. Lagergjær produserer sulfitt naturlig, noe som hjelper på holdbarhet holdbarheten. Har ikke hørt om noen som tilsetter dette etter gjæring. En av de som står bak siden har gått vekk fra bruk av sulfitter overhodet, og bruker nitrogen i mesk, og spunding på fat.
Ja jeg slettet nettopp et innlegg fordi jeg oppdaget camden tabeletter. Står at de kan brukes etter gjæring:

"Campden tilsetjast etter endt gjæring for å hindre oksidering og bakterielle infeksjonar. Brukast anten som preserverande middel eller som sterilisering."
 
Tilbake
Topp